SÅÅÅÅ grymt trött på fett!!!!!!!!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4519
    hahe81
    Deltagare

    Jag är så trött på fett!! Trött på grädde, trött på creme fraiche, bearnaise, trött på kött, kyckling, fisk och dess kryddor. Trött på att allt jag äter ska vara så j*vla matigt!!!
    Jag vill äta en tallrik havregrynsgröt med lingonsylt. Eller en rostad grovsmörgås med bara ett tunt lager smör. Eller en knäckemacka med mjukost. Eller trycka i mej choklad.
    Inte hungrig men sugen konstant. Det driver mej till vansinne!!! >:( >:( >:(

    Jag kör LCHF halvstrikt. Går ner ca 1 kg per vecka. Fuskar med ett par glas vin under helgen. Har kört i 2 veckor den här omgången. Vill göra det till en livsstil att äta mindre kolhydrater. Inte kanske så lite som nu under viktminskning men mindre än ”när jag äter vanligt”. Men det kanske inte passar mej?? Jag vill bara lägga mej ner och grina. Eller slå på nåt.

    #67969
    TjockaPappan
    Deltagare
    Quote:
    Jag vill äta en tallrik havregrynsgröt med lingonsylt. Eller en rostad grovsmörgås med bara ett tunt lager smör. Eller en knäckemacka med mjukost. Eller trycka i mej choklad.

    Gör det då!
    Du kan ju t.ex. testa vad som händer ifall du endast lämnar bort pasta och potatis, och håller dig till måttliga mängder av det som du längtar efter. Ingen annan kan ju säga vad just du ska äta och är det inte roligt/gott så blir det så mycket svårare att motivera sig.

    #67971
    Sara RP
    Deltagare

    Kan också känna som du emellanåt och har med börjat fundera på att inte vara fullt så strikt. Det blir lite tråkigt i längden.
    Längtar också eftr havregrynsgröt på morgnarna, ett glas mjölk, en helt vanlig macka osv.
    Har börjat studera GI metoden lite grann och funderar på om man ska testa det, det är ju inte alls så strikt som LCHF
    men ändå typ samma princip. Har gått på LCHF 3 mån snart och inte gått ner någonting alls. Då blir man less emellanåt och
    tröttnar. Får se hur jag gör. Skriv gärna och berätta hur det går för dig och om du kör mindre strikt, hur du då äter. 🙂

    #67967
    Vodo
    Deltagare

    Lchf kan varieras i det oändliga, bara fantasin sätter gränser 😉 Surfa runt bland lite olika recept och hitta lite inspiration.
    Själv äter jag väldigt sällan ägg, bacon, grädde, cremefraiche och dylikt som många tror är måste inom lchf.

    #67970
    Sara RP
    Deltagare

    Vad äter du då?
    Ge oss lite tips! 😉

    #67965
    Lillnettan
    Deltagare

    9174241761.jpg

    Rekommenderar starkt denna bok. Anna Hallén sammanställde den eftersom många kvinnor tydligen tycker att lchf lätt blir synonymt med ”kött & bea” och efterlyste lättare mat. Väldigt fräsch mat, mycket sallader etc. och få kolhydrater förstås. 🙂

    #67966
    Vodo
    Deltagare

    Jag äter för det mesta precis som innan lchf men utan de uppenbara kolhydraterna. Jag är inte jättestrikt och har aldrig varit, men gick ned ca 20 kilo på fem månader. Väger nu ca 54 kg till mina 165 cm. Nu går jag inte ned mer eftersom jag ligger under min målvikt men jag fortsätter med lchf eftersom jag mår bra och vill stanna kvar på den här vikten. 🙂 Jag lagar i princip aldrig mat efter recept utan hittar på egna. Men vill ma ha recept så finns det massvis på tex fettdieten.se.

    Exempel på mat:
    Lunch/middag:
    Köttfärsås med sallad
    Korvstroganoff men grönsaker
    Taigryta på kyckling eller fläsk med varierande thaikryddor, wokgrönsaker och ofta kokosmjölk.
    Tacoköttfärs med sallad och tacosås
    Köttfärsbiffar med skysås och grönsaker
    Torsk i ugn med kokosmjölk och thaikryddor
    Rökt lax med sallad och fetaost
    Grillad kyckling med sallad, mozzarellaost och färsk basilika
    Hamburgare med isbergsallad, tomat och dressing
    Pizzagratäng (tomatsås, valfri fyllning med ost på toppen i gratängform)
    Pizzasallad som tillbehör till många maträtter (egengjord)
    Vildpanna (renskav, ölkorv, cornichons, bacon och lök) kan också göras till gryta med grädde
    Kycklingfile med fyllning (tex någon färskost röra med örter) med sallad
    Olika pastasåser med kokta grönsaker (tex tomatsås med bacon + lite överbliven tacosås)

    Frukost:
    Ostfrallor med pålägg (lchf bröd)
    Makrill
    Kalla köttbullar med räksallad
    Äggröra på cremefraiche
    Creme fracihe + vaniljyoghurt (inte så nyttigt men jag använder bara lite för att ge smak) + musli på pumpakärnor, psylliumfrön, kokosflingor och ibland pistagenötter
    Ibland blir det två flatbröd med smör, ost och gurka
    Någon gång i halvåret köper jag en limpa LCHF rostbröd som finns i frysskåpet på coop bland annat. Innehåller 2-3 kolhydrater per skiva så det går bra att äta ibland om man är lite mer liberal. Smakar precis som vanligt, lite grövre rostbröd. Finns ljust och mörkt.
    Kallskuret, rökt lax, kalla kokta ägg majonäs
    Blir rester från middag eller lunch när det finns över

    Ganska mycket grönsaker blir det. Har kollat på minmat.net ibland och jag ligger mellan 10 gram kolhydrater upp till ca 40 gram. Kanske ett genomsnitt på 30 gram?, vet inte så noga. Kalorier per dag är runt 1200 till 1600. Vissa dagar äter jag mer, andra mindre. Det blir väldigt sällan 3 mål mat utan oftast 2 st. Sällan mellanmål, men behöver jag något så blir det ett kallt kokt ägg med majjo, ölkorv eller ostskivor med smör. Jag har gärna på lite psylliumfrön eller pumpakärnor på maten. Fyller ut och håller magen i trim. Salladsdressing gör jag själv på rapsolja, citron, olika kryddor (färska från landet på sommaren) och ibland vitklök. Bara att ringla över salladen. Jag köper ofta olika salladsmixar (tex italiensk med ruccola) och blandar ut med vanlig isbergssallad. Kokta grönsaker är mest kål av olika slag, tex blomkål, broccoli, brysselkål. Ibland blir det smörstekt grönsparris eller kokt haricots verts.

    Ute på stan:
    korv med räksallad
    kebabsallad
    hamburgare utan bröd
    buffé (ta det godaste och det med minst kolhydrater 😉 )
    dagens, be att få extra grönsaker ist för potatis, ris osv
    sashimi

    på mataffären om det kniper:
    ölkorv
    en burk keso
    nötter
    köttbullar
    rostade pumpakärnor

    #67964
    perjoh
    Deltagare

    Vodo, du har nästan beskrivit vad jag själv äter, svårare än så är det inte.

    #67972
    hahe81
    Deltagare

    Tack för pepp! Blir riktigt inspirerad av era svar.
    @ SaraRP & Tjockapappan: Ja jag tror jag ska tänka om lite. Kanske inte vara så strikt på allt. T.ex så hittade jag carbzone´s bröd på coop idag. Fanns bara det ljusa kvar, det som har 3,4 kh per skiva. Men ååå vad gott det var! Vill pröva det grova brödet också! Det tänker jag äta 2 skivor om dagen av och ta grädde i kaffet istället för mjölk som nu. Det blir mindre kaffe drucket då också vilket bara kan vara positivt.
    Vill inte släppa för mycket heller för det känns ändå bra att kunna gå ner i vikt. Hela mitt liv har jag varit tjock. Inte jättetjock men ganska mullig och har inte trivts med det. (66kg 163cm just nu) Vill veta hur det känns att ha sin idealvikt. Det finns inget annat som funkar för mej än lchf så varför inte ta det lite mindre seriöst och att det får ta lite längre tid. Bara jag slipper lida för jag är inte så bra på det, jag blir liksom lite arg 😛


    @Vodo
    : Schysst med lite mattips. Fanns vissa rätter där som jag inte tänkt på, bra 🙂

    #67963
    perjoh
    Deltagare

    Grädde i kaffet har minskat mitt totala kaffeintag, det mättar så pass att jag inte vill ha en påtår.
    Jag har 2-3 msk grädde till ca 2 dl kaffe, förr var det 1dl lättmjölk i kaffet och då var det inga problem att få i sig 3-4 muggar på morgonen.

    #67968
    Madde01
    Deltagare

    Jag har testat att rosta det mörka brödet från Carbzone, det var ganska gott. har saknat knastret från rostat bröd, MEN det får inte bli för ofta för min del, för vikten står stilla, när jag äter brödet.
    Mina barn + deras kompisar gillar det ljusa brödet från Carbzone.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.