Saknar LCHF, omstart!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4536
    HannaLi
    Deltagare

    jaha, efter att ha kört LCHF i drygt ett år fick jag nog. kändes som att allt jag åt bara växte i munnen och fettet blev helt enkelt för mycket. Så, (Dum som jag var) tänkte nu slutar jag med det här.. och vips, på två månader har jag gått upp fem kilo, magen krånglar och humöret svajar som innan jag började med LCHF. insåg att jag saknade maten, kroppen blev inte nöjd och tillfredstlld på frukt och grönsaker. suget kom tillbaka. Så nu har jag bestämt mig att köra igång igen. fem kilo ska bort innan jul!

    Började i igår, alltså dag två på nystarten. igår åt jag mina tre stekta ägg till frukost, kyckling och grönsaker till lunch och en god omelett till middag med bacon, ost och svamp. Dagen matintag kommer se ungefär lika dant ut, ska äta upp de sista grönsakerna jag har i kylen sedan är det stenhårt som gäller.

    börjar på 79,6 kg. vägning på fredagar! (målet är 74 kg igen!)

    28/10 79,6 kg
    4/11 80,0 kg +0,4 kg (upp 0,4 kg vilken besvikelse!
    11/11 79,4 kg -0,6 kg (äntligen minus! även fast den bara är totalt 0,2 så är det åt rätt håll)
    18/11 78,6 kg -0,8 kg Glad! minus minus, äntligen åt rätt håll
    9/12 77,3 kg -1,3 kg nu har det börjat hända grejer, lycklig! målet känns helt plötsligt ouppnåeligt!

    Totalt Minus:2,3 Kg

    #68169
    Madde01
    Deltagare

    Välkommen tillbaka samt lycka till!

    #68203
    sweetie
    Deltagare

    Välkommen och så där var det för mig med :)nu när man vet skillnaden så blir man aldrig sig ”lik” igen 😀

    #68191
    HannaLi
    Deltagare

    dag fyra med LCHF igen och jag känner mig mer peppad är någonsin. de första dagarna var varit lite sisådär, konsitg känsla i kroppen. Men vet precis vad det beror på, socker-rester som går ur kroppen skirker efter påfyllnad. Men idag känns det super och jag känner mig på banan igen! har haft med mig skink och ostrullar som jag smaskat på när jag börjat känna mig sugen. perfekt!

    idag åt jag omelett med kanel och kardemumma, supergott till frukost! till lunch blir det tre stekta ägg, skinka och några skivor ost. Middag vet jag inte än, är mitt uppe i en flytt så lite problematiskt att laga mat..

    #68190
    HannaLi
    Deltagare

    Frukost äggröra på tre ägg + te
    Lunch kyckling, fetaost och bea
    mellis några skivor prästost
    Middag ??

    till min stora beskvikelse har jag gått upp 0,4 kg sen i måndags(?)
    MEN ska inte låta det knäcka mig, kan ju ta en stund för kroppen att ställa om sig från att få i sig massa kolhydrater och lite fett till inga kolhydrater och massa fett. eller har jag fel?

    #68189
    HannaLi
    Deltagare

    Lördag härliga lördag! Idag jobbar jag till 14:30. Startade dagen med en lyxig frukost:
    -turkisk yoghurt smaksatt med svartvinbärssaft( sockerfri, vet att det inte är det bästa men ibland får man lyxa till det) med en msk solrosfrön och linfrö.
    -kaffe m en skvätt grädde
    -två stekta ägg med ost

    Blir ingen lunch idag. Men kommer stå mig länge på denna frukost. Ikväll ska vi hem till min mamma på familjemiddag.

    #68188
    HannaLi
    Deltagare

    Helgen har passerat och det är måndag igen. är nästan supernöjd över helgens matintag, bortsett från ett litet snesteg.
    Lördagen var det familjemiddag hemma hos mamma. till förrätt serverades det kantarellsoppa (till min stora glädje utan redning) Middag ungstekt lax med sås och till efterrrätt perfe, även denna helt ok för mig. inget rent socker i den, utan smaksatt med några mariannegodisar. men inte så stor mängd utdelat på 10 portioner. dessutom tog jag en superliten bit enbart för sys skull.

    Söndagen började med en superfrukost. Jag åt kokt ägg, räkröra och korv. Därefter åkte jag till mormor, där serverades det snittar, tog en för syns skull( för att slippa argumenatationen om mat) vissa äldre saknar den förståelsen… sedan serverades det ungsstekt laxöring med sås och potatis. där tog jag även en potatis på tallrillen för syns skull, åt några tuggor.. sedan är det alltid massa fika, men där tog jag enbart kaffe.

    till middag igår lagade min sambo fläskfile och bea. på kvällen fikade jag te och lite turkisk yogurt..

    så summan, liite för mycket kolhydrarer denna helg. Men känns skönt att bara tillbaka på LCHF-banan igen. nu är veckan igång igen och nu blir det stenhårt! ska i största mån utesluta mejeriprodukter denna vecka också. vet att det är på den vägen jag får i mig lite för mycket kolhydrater.

    #68187
    HannaLi
    Deltagare

    Måndag
    Frukost tre stekta ägg
    Lunch laxöring med sås
    fika: matmuffins
    Middag: 3 ägg och bacon, fetaost
    kvällsfika turkisk yogurt med linfrö, smaksatt med sockerfri saft. mums!

    bör väl tillägga att jag dricker en hel del kaffe under dagarna, ibland tar jag i en sked kokosfett. funkar bra för mig!

    tisdag
    Frukost: det vanliga, 3 stekta ägg
    Lunch: omelette med ost, bacon, lök
    fika:paranötter
    Middag: ?? tips någon?

    #68193
    ulfons
    Deltagare

    Kycklingfile i småbitar stekes , strimmlad purjo steks lätt tillsätt cf och ädelost. Ha i kycklingen tillbaka i såsen och låt puttra ihop. Smaskens. Ät broccoli eller blomkål till om du känner för nåt mer än grytan.

    #68168
    Madde01
    Deltagare

    Köttfärslimpa med blomkål
    Lax med romsås
    Lax med fetaosttäcke
    Ryggbiff med vitlökssmör
    Biff med beasås
    Kotlett med ngn sås
    Fläskfärsbiffar med kryddsmör samt broccoli
    Broccoligratäng med en extra klick smör

    #68202
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Något som är extremt lätt och som alltid går att fixa till är ”tacos”.

    Nöt/bland/Fläsfärs eller vad du föredrar
    Grönsaker
    Avokado
    Kryddor
    Ost
    Gräddfil
    etc..

    Väljer du nöt/kyckling/kalvfärs eller annan färs md väldigt låg fetthalt så kan det vara en fördel med att steka i rikligt med fett för att få upp fetthalten.

    #68186
    HannaLi
    Deltagare
    Quote:
    Något som är extremt lätt och som alltid går att fixa till är ”tacos”.

    Nöt/bland/Fläsfärs eller vad du föredrar
    Grönsaker
    Avokado
    Kryddor
    Ost
    Gräddfil
    etc..

    Väljer du nöt/kyckling/kalvfärs eller annan färs md väldigt låg fetthalt så kan det vara en fördel med att steka i rikligt med fett för att få upp fetthalten.

    Det har du rätt i,superenkelt och supergott! Har ju till och med gjort mig en stor burk med egen tacokrydda för att slippa alla tillsatser och förtjockningsmedel…

    #68201
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Då är det bara att slänga fram stekpannan och låta den gå varm nu då! 😉

    #68185
    HannaLi
    Deltagare
    Quote:
    Kycklingfile i småbitar stekes , strimmlad purjo steks lätt tillsätt cf och ädelost. Ha i kycklingen tillbaka i såsen och låt puttra ihop. Smaskens. Ät broccoli eller blomkål till om du känner för nåt mer än grytan.

    Lät supergott! Älskar kyckling, men lätt att man hamnar i sitt eget spår och lagar samma varje gång. Detta ska jag defenitivt testa. Idag gjorde jag dock en spenatsoppa och ägg. Det kan rekommenderas! (la ut en bild på bloggen http://lifebylchf.blogg.se/ )

    #68184
    HannaLi
    Deltagare

    äntligen ett minus på vågen, idag 79,4 kg. vilket är två hekto mindre en startdagen, men känns ändå bra med tanke på förra veckans plus…

    igår åt jag 3 kokta ägg till frukost, te med grädde.
    kyckling, sallad och bea till lunch
    middag ett paket bacon, äggröra med ost, en tomat och lite gurka.
    till mellanmål på jobbet åt jag matmuffins, drack vissa koppar kaffe med kokosfett. tror verkligen på kokosfettet!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.