Salladsdressing

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #243
    cathrine
    Deltagare

    Jag hittade/såg i en tidning detta: Salladsdressing som har Kolhydrater 0 %, Fett 63g /100g, Inget socker. Baserar sig på vegetabilisk olja, äggula och parmesanost. Men den har tydligen 3 kolh….

    Creamy Caesar dressing av Ken´s Steak House.

    Har ngt sett denna dressing eller smakat? 😛

    #7866
    Roddan
    Deltagare

    Tyvärr ej sett den verkar god i allafall. Kanske du kan googla 😉

    #7870
    agnetasch
    Deltagare

    Innehåller den 0% kolhydrater eller 3 g kolhydrater ???

    #7865
    cathrine
    Deltagare

    Ja 0 % står det på Dressingen men 3 % blev det tydligen tillslut….. nätlivs.se har räknat ut det. Det är ett amerikanskt märke och kanske de räknar på ett annat sätt där?
    Alla produkters kolh. är inte så lätt att räknat ut till slut. minmat.se och fineli.fi har på valnötter och hasselnötter stor skillnad. 😮 med många fler ….

    #7861

    Jag älskar parmesanost så detta recept ska jag garanterat prova. Tackar! 🙂

    #7864
    cathrine
    Deltagare

    Det är en färdig flaska man köper tex.på Ica

    #7869
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    minmat.se och fineli.fi har på valnötter och hasselnötter stor skillnad.

    Skillnaden beror nog på att Fineli bara redogör för sockerarter medan Min.mat (som använder Livsmedelsverkets databas) även räknar med stärkelse o fibrer. Rätt eller fel? De osmältbara fibrerna kan man ju fråga sig om vi LCHF:are är intresserade av, men stärkelse? Det är ju en polysackarid! Man kan inte vaska ut sockerarterna från resten i Min.mat, då får man gå in på Livsmedelsverkets databas som är mer exakt. Då ser man detta:
    Digererbara kh i valnötter: Fin 3,3 g SLV 3,4 g
    Digererbara kh i hasselnötter: Fin 3,4 g SLV 3,4 g

    Himla krångligt, det är lättare att låta bli att äta nötter ;D

    #7863
    cathrine
    Deltagare

    Nötter är bra att äta, bra fett i dem. Låta bli behöver man ju inte bara för att de finns lite kolh. i dem. Då kan man äta lite av dem istället och mera sällan 🙂

    #7868
    agnetasch
    Deltagare

    Skojade bara! 😀 Klart man kan äta nötter. Men fortsätter man studera Fineli så ser man vilka olika fetter nötterna innehåller.
    Valnötternas fett består till 47% av fleromättat fett vilket i en LCHF:ares ögon väl inte är så bra. Även solrosfrön innehåller förhållandevis mycket fleromättat fett.
    Tydligen är nötter med enkelomättat fett nyttigast för oss; macadamianötter, hasselnötter, cashewnötter, paranötter o sötmandel.
    Har jag läst rätt?

    #7862
    cathrine
    Deltagare

    I fineli.fi räknar de tex. nötterna digerbara och de gör de inte i minmat. så det är MÅNGA och inte bara jag som blev paff av olika sva på kolh. man får på olika ställen. Men vad jag har förstått är fineli den ”säkraste” eller hur man nu kan säga att inte favorisera 😀

    #7867
    agnetasch
    Deltagare

    Egentligen är det inte olika svar man får på olika ställen. Det beror bara på hur noggrant man läser.
    Letar du bara efter Kolhydrater i t. ex valnötter får du hos SLV (Livsmedelsverket alltså) svaret 13 g. Söker du på sockerarter/kolhydrater får du svaret på hur mycket monosackarider o disackarider valnötterna innehåller = det som Fineli svarade på redan på första frågan.
    Min.mat o Fineli kan man egentligen inte jämföra, men SLV:s databas o Fineli är jämförbara tycker jag. Osäkert om vilken som är ”säkrast” Fineli är populär i LCHF-kretsar kanske beroende på att de är snällare; de räknar ju inte med stärkelse. Men som LCHF:are (eller stärkelseallergiker) borde jag väl vara intresserad av det. SLV tar med hela baletten, det är ju egentligen justare.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.