Slö i skallen – VIKTIGT möte på tisdag

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6058
    Zoom
    Deltagare

    Hej

    Mitt första inlägg här. Jag har nu ätit strikt LCHF (>10gr kolhydrater) i 7 dagar. Vågen visar -1,5 kilo, så långt är allt bra. Men jag känner mig skitslö i skallen, nästan lite ”groggy”… Skulle prata engelska med en bekant igår och orden fanns bara inte där. Slöddrade som en idiot. Normalt pratar jag bra engelska och har det som arbetsspråk.

    Nu kommer mitt problem. Jag är egenföretagare och har ett RIKTIGT VIKTIGT möte på tisdag nästa vecka. Mötet hålls på engelska och detta möte kommer att påverka min försörjning för hela 2013. Jag överväger stark att ta ett ”break” från LCHF från och med idag tills på tisdag då jag inte vågar riskera att ”kolhydratsbakfyllan” som det troligen är, hinner att gå över innan dess.

    Synpunkter?

    Ha det gott
    Z

    #91910
    Xantidos
    Deltagare

    Hej!
    Det Är kanske inte fel för jag gått på Lchf i ca 5 veckor och det är inte förrän efter 4de veckan mitt släppte.
    Tyckte det var riktigt obehagligt imellanåt som om man var riktigt yr och det svajjade.
    Lycka till med mötet.

    #91900
    Limp
    Deltagare

    Du behöver ju inte ”hoppa av”…testa och höja kolhydraterna tillfälligt något. Gå över till liberal LCHF med detsamma. Du har ju några dagar kvar och se vad som händer.

    #91898
    Slacktivisten
    Deltagare

    Du har knappt börjat. Bryt LCHF och ät ”normalt” omedelbart och börja om på nytt efteråt.

    #91911
    Zoom
    Deltagare

    Oj, hela 4 veckor… Då är det lika bra att jag bryter nu. Det är ju bara för 4 dagar. Kommer dock inte att slafsa i mig en massa godis och chips men ett par tre öl kan det nog bli ikväll då :thumbup-smiley:

    Tack för era svar… Jag trodde kolhydratsbakfyllan skulle försvinna på en vecka, så tack för era svar.

    Z

    #91912
    Zoom
    Deltagare

    Skrev ett långt inlägg här om hur mötet gick och min diet, men jag blev visst utloggad när jag skulle posta inlägget och allt jag skrivit var borta…

    Skriver nu en kortare variant.
    Jag är normalt inte en socker/ris/pastabröd/potatis/pizza/hamburgergubbe, utan jag gillar rent kött i massor med goda såser. Så att avstå från kolhydrater är egentligen inget problem för mig. Saknar i och för sig mjölk och öl men det går att vara utan. Äter mesta dels kött och ägg med smör och gräddsåser smaksatta av olika ostar,lök,dill, etc. Blir jag sugen på något så åker ett ägg, några skivor skinka eller någon italiensk salami in i munnen.

    Jo, mötet? Det gick jättebra. Slarvade lite med en massa öl den kvällen för att fira, sedan några dagar med LCHF men dock med lite kolhydrater i form av nötter och grönsaker och några glas rödvin..

    Därefter var det dags igen att köra stenhårt. Ställde mig på vågen och hade gått upp 4 kilo från 101,5kg som jag vägde när jag startade min LCHF… Mama mia 😮 Och jag känner det i skärpet och tjejen säger att jag har plufsat till mig och hon har inte mycket tilltro till LCHF.

    Nu två veckor senare med stenhård LCHF <5-10gram kolhydrater väger jag fortfarande 105,5. Jag äter ca 300-400gr kött per dag plus ett par ägg. Till det går det 100gram smör/olja plus ca 1dl grädde. Vilket blir ca 140 gram fett/olja plus det som är i köttet och sedan småäter några skivor ost och salami eller parmaskinka på kvällen.

    Slarvar fortfarande med Jack Daniels med dietcola på fredag och lördag. Har läst om andra som inte går ner i vikt som får rådet att äta ännu mera fett och mindre proteiner. Vad säger ni veteraner om det? Måste jag skippa mina Jack Daniels med dietcola på helgerna? Skall jag äta mindre? Alla som jag känner som käkar LCHF rasar massor i vikt de första veckorna och jag har gått upp 4 kg… Inget kul.

    Denna kost får dessutom mig att svettas enormt. Till saken hör att jag bor i Thailand sedan många år och lider helt plötsligt av värmen, vilket jag aldrig har gjort tidigare. Dricker säker 5 liter vatten om dagen. Går dessa svettningar över?

    Ha det gott alla,
    Zoom

    #91901
    Limp
    Deltagare

    Jag föreslår att du försöker skaffa kunskap kring mängden proteiner du stoppar i dig. För höga proteiner bromsar genom att de omvandlas till glukos som är i stor sett samma sak som om du åt kolhydraterna. 0,8 gram per viktkilo är att bra riktvärde att utgå ifrån om du inte håller på med allför mycket träning.

    #91902
    Limp
    Deltagare

    Jag skulle vilja föreslå att du försöker skaffa dig kunskap om mängden proteiner. För höga proteiner kan nämligen bromsa viktnedgången.

    #91913
    Zoom
    Deltagare

    @Limp 395277 wrote:

    Jag skulle vilja föreslå att du försöker skaffa dig kunskap om mängden proteiner. För höga proteiner kan nämligen bromsa viktnedgången.

    300 gram kött innehåller väl runt 60-75 gram protein. Men vad 50 gram ost och 50 gram parmaskinka har vet jag inte men skulle väl tippa på 25-30 gram till. 2 ägg är ytterligare 30 gram. Så 135 gram om dagen. Är det för mycket? Har läst att 1gr/kg kroppsvikt är ett bra mått så jag är i alla fall nära. Skippar jag äggen vilket jag oftast gör då det i stället blir lite ost och parma i stället, inga mängder alltså.

    #91914
    Zoom
    Deltagare

    Känns redan nu som man bara äter en soppa av kött som simmar omkring i en en extremt oljig sås/soppa som måste ätas med sked mellan köttbitarna. Skall man dra ner på köttet måste ännu mera smör ner i såsen/soppan för att man inte skall gå och vara hungrig.. Har svårt att se att man skulle stå ut en längre tid med att bara äta denna soppa. Visst soppan går att variera i all oändlighet men ändå tråkigt längden. Dock har jag märkt att jag inte längre är sugen på att göra mat, än mindre på att äta. Det kanske är den effekten som kommer att göra att man tillslut går ner i vikt.

    Lite gnäll bidde det idag, sorry men känner att motivationen håller på att rinna iväg.

    Z

    #91903
    Limp
    Deltagare

    Bättre hälsa… behöver man någon annan motivation ? Jo… kanske det. Jag får i alla falll äta den maten jag älskar och där ingår väldigt litet soppor eller såser. Garanterat enformigt enligt någon, men precis likadant som när jag åt köttbullar med potatismos, falukorv med mos eller pasta i alla dess olika former. Att jag får äta det vill vill och inte enligt fettskräcksmodellen är tillräckligt med motivation för mig ihop med den förbättrade hälsan jag också erhåller.

    #91915
    Zoom
    Deltagare

    Nu 17 dagar senare så stå vågen på 104,7kg, fortfarande +3.2kilo efter 7 veckors LCHF men det rör sig åt rätt håll i alla fall. Äter BETYDLIGT mindre nu. Ligger på 100gr protein och 50gr fett och <5gr kolhydrater. Äter några skedar mat flera gånger per dag för att hålla mig "icke-hungrig" istället för några få större mål per dag. Det har fått vågen att röra på sig i rätt riktning. Provade en vecka med 50gr protein och 150gr fett och <5gr kolhydrater, men mådde illa och fick plåga i mig fettet och vågen stod helt stilla.

    #91904
    Limp
    Deltagare

    Det är litet synd att du inte klarar av ett högre intag av fett, ty det är just brist på fett som gör att du blir hungrig. Har du testat kokosfett i kaffe eller te ? Det finns också något som heter MBC-kaffe där man blandar kokosfett, smör och kaffe med stavmixer till en ”cappuchino”.

    #91916
    Zoom
    Deltagare

    Nu 10 dagar senare börjar vågen röra på sig, om än sakta. 104kg efter en vecka. Har denna vecka, 3dagar, har jag ökat fettet till 100-150gram igen med hjälp av MBC-kaffe. Är normalt ingen kaffedrickare och får verklige plåga i mig det. Lättare vore det om jag ”fick” tillsätta sötningsmedel. Vad säger er erfarenhet med sötningsmedel? Får verkligen en energi kick av MBC-kaffet så det hade vart bra om jag inte behövde plåga i mig det utan något sötningsmedel.

    Dricker en hel del Jack Danials med Coke light på helgerna vilket säkert förstör min viktnedgång en del. Men man måste väl får leva också :-p

    Z

    #91917
    Zoom
    Deltagare

    Det här med MBC-kaffe var ju en höjdare. Vågen stod på 103.3 (+1,8kg sedan starten för 8,5 vecka sedan, men -2,8kg från toppnotering, se ovan) i morse, och efter det har jag idag vart på muggen två gånger och gjort ”tvåan” och det var säkert 0,5-1kilo som försvann :o)

    Börjar dagen med 3dl kaffe med 50-60ml kokosnötsolja och lika mycket smör som jag sedan kör i mixern. Tuggar på några ostbitar och kaffet slinker ner lättare. Får grym energi i 4-5 timmar efter vilket jag äter 200-250gr fett fläskkött och ca 50gr smör och 30ml olja och redaer av med en skvätt grädde och ett ägg.

    Vardagarna denna vecka ligger i snitt:
    Protein: ca 60-80 gram
    Fett: 200-230 gram
    Kolhydrater < 5gr. (en skvätt grädde i såsen och en 10 nötter som snacks men bara ibland)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.