Snälla, snälla hjälp mig!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3693
    candydarling
    Deltagare

    Fredag = vägningsdag och idag stod vågen på 64,4 vilket innebär 0,2kg uppåt sedan förra veckan
    fattar inte vad jag gör fel, har inte gått ner ett gram förutom första veckan då jag gick ner till 63,2 för två månader sedan, därefter har det bara gått uppåt. Tycker jag läser och lär mig hur mycket som helst och gör som man ska, men ändå går det inte!

    En typisk matdag:

    FRUKOST: två stekta ägg + tekfettet eller två kokta ägg m. majonäs

    LUNCH: köttfärsgratäng på grädde, creme fraishe, lök, tomatpuré & ost

    MIDDAG: oftast något i stil med ovanstående

    KVÄLLSMAT: kokta ägg m. majonäs, yoghurt eller lite stekt bacon

    Tränar ca 6 dagar i veckan och tar efter passen alltid en proteindrink m. vatten som innehåller 4,7g kolhydrater/100g
    väldigt fettsnålt dock, bara 6g/100g men det känns viktigt så att jag inte förlorar min muskelmassa

    Vad gör jag för fel? Känns ju inte som om jag äter för mycket, och inte för lite heller? Är det en relevant?
    Snälla, snälla hjälp mig!

    #56498
    mctrollet
    Deltagare

    kolla fördelning på minmat.net!!

    #56513
    candydarling
    Deltagare

    Uuuh svårt när man inte mätt och vägt någonting :s

    #56497
    mctrollet
    Deltagare

    då får du göra det idag=)

    #56512
    candydarling
    Deltagare

    Men hur ska jag kunna mäta all mat jag har i kylen då? Alltså, all tillagad mat: köttfärsgratäng, zuccinilasagne osv? Har iiiiingen aning om hur mycket av allt det är där i? Hade ju egentligen behövt äta av den maten också just för att det är sånt jag oftast äter till middag.

    Då får det bli att ”laga” om all mat och väga allt?

    #56500
    Mynlen
    Deltagare

    din kropp kanske helt enkelt har hittat sin trivselvikt. LCHF ar ingen bantningskur, det ar ett satt att lata kroppen hitta sin trivselvikt!

    #56511
    candydarling
    Deltagare

    Men man tycker ju ändå att lchf borde fungera som ”diet” precis som alla andra sätt att äta, genom att minska lite på portionerna? Jag älskar själva lchf-kosten eftersom jag aldrig varit ett stort fan av kolisar och tycker att om man äter mindre mängder så borde det väl gå? Inte svälta sig alltså, utan bara mindre portioner.

    Undrar om det inte kan vara så att man som ung och dum har sabbat sin ämnesomsättning lite genom all självsvält man pysslat med under året som gått. Fick nog av det nu och valde att testa lchf just för att sluta självsvälten. Kroppen är bra svårt ibland…

    #56495
    Franke
    Deltagare

    Enklaste sättet att hålla koll på mats vikt är att titta på förpackningar. Köper du lösvikt så står det ju på kvittot. Bara att addera ihop och sen dela på antal portioner :).

    Jag tror definitivt man kan kaloribegränsa lchf lika bra som ”vanlig” kost. Troligtvis går det mycket bättre då man kanske bara går lite hungrig istället för j*vligt hungrig. Sen låter inte 65 kg som att du är överviktig, om du inte råkar vara 140 cm lång :p.

    #56510
    candydarling
    Deltagare

    Nej nej, jag är absolut inte överviktig. Jag är 158 cm och väger 64,4 kg idag. Jag styrketränar mycket och har mycket muskelmassa eftersom jag i framtiden vill tävla i kroppsbyggning så som body fitness. Denna sport kräver ju dock att underhudsfettet minimeras och jag hade behövt komma ner till i alla fall ca 55kg för att ha en bra form utan att tävla, men ändå så att det inte är för mycket att banta bort när man väl ska upp på scenen. Jag vill helt enkelt ha en bra offseason vikt/kropp.

    Ska testa att denna veckan att försöka rivstarta och köra lite enformigt bara för att verkligen nolla kolisarna och se vad effekten av detta blir. Blir nog mest ägg och bacon, har ni tips på annat gött och bra som inte innehåller kolisar som är bra att rivstarta med så man kanske kan få sig liiiite variation?

    #56501
    Hampe92
    Deltagare

    Mera kondítionsträning, powerwalk kanske? Gärna innan frukosten, jag tror faktiskt på att det bränner lite extra, fast det är mycket olika tankar kring det ju 🙂

    #56494
    Anonym
    Gäst

    poerwalk innan första målet efter sömnen biter rejält!
    helst ska man kliva rätt ut i naturen och walka utan att ens borsta tänderna, på träningsläger väcks man kl två på natten och har ca 5 min på sig att få på kläderna sedan är det gång jogg spring och hopp en timme… sedan sova igen.. eller om det är kl 6, 7, eller 8 man vaknar så är det då frukosten

    Jag levde så ett tag och tappade sju kilo på två veckor och åt faktiskt som en gris, alltså inte i träningslägret utan helt civilt när jag var 40 år fyllda och i övrigt bara var allmänt förslöad.. man jag enbart promenerade, powerwalkingen tog fart efter en vecka… jag tycker jogging är överskattat, varför springa när man kan gå?

    så det var ett supertips, tror det finns tusentals männskor som vågar intyga att det (nog) stämmer 🙂 hur det funkar i kroppen minns jag tyv inte, det är nog det du vill veta också.. jag läste på då och tände på teorin och resultatet kom som en gåva från ovan

    teorier är inte alltid fy skam

    #56504
    pojkmaffia
    Deltagare

    fast att gå ned till 55 om du tränar så mkt att du vill ställa upp i tävlingar sedan, går det?
    muskler väger ju 2-3 ånger fettets massa.
    tycker att du ska strunta i vågen och mäta dig och även se hur kroppen ser ut, ta kort på dig själv varannan vecka eller en gång i månaden naken.
    för tränar du sådär mkt tror jag inte att du borde gå upp fettmässigt eller?

    #56514
    Mameli
    Deltagare

    Jag är helt ny här på forumet och nykläckt vad gäller LCHF men tror fullt och fast på att (efter mycket läsning om LCHF) att det är en vettig väg till bättre leverne…….
    Träning och olika typer av kost ger olika utfall beroende på individ.
    Jag tycker inte att en viktökning på 0,2 kg är något att haka upp sig på, troligtvis så är det din vätskebalans i kroppen som ökat.Kanske beroende på lite för mycket kolhydrater, då kolhydrater binder vätska…….
    Vill du ha bra koll på ditt kolis intag kan jag rekommender ShapeUp.com, finns också som app.

    #56493
    Anonym
    Gäst

    Min egna observation är följande:
    väger man sig en gng i timmen över ett dygn så kommer man att upptäcka att det fluktuerar +/- upp till ett par kg

    man väger sig på morgonen och har gått ner 2 hekto, man väger sig nästa morgon och gått upp ett kg och så håller det på sporadiskt, kroppen är inget mjölkpaket som väger EXAKT, det är en utmaning att piska kroppen till en viktmaskin

    man väger isg och vågen visar 70.. men 10 min senare över endast stillasittande andning på en stol kan vågen minsann visa att man väger 72,5

    Kroppen är biologiskt materialt mnfitnesscenter kör med tvärsäkra vägningar får stå för deras business… man är lika fin vare sig man väger 100 kg eller 52, 76 komma upphöjt till snygg häck
    Nr jag vägde 52 kg och var på väg tilll så visste jag att nu närmar jag mig sjukdomstillståndet för fenomenet aneroxia och sjuklig hetsträning med matstörningar på lut… är det värt?
    Jag borde ha vägt 60 men trodde det var fint att väga 50 och kroppen var duktigt i fokus, varenda sataniska millimeter gick under luppen, jag grät en halv dag när vågen visade 52

    mitt råd, att en SNYGG kropp är vad den är… snygg som fan… men hur frisk är den kan man undra? är den glad?

    njaa.. tycker man att kickar är livets glädje så okej.. men man kan trilla dit och få nojjor för livet, folk sportar som om de levd sista dagen på jorden och dt enda som rasslar i huvudet är min kroppminkroppminkropppp, aldrig tid för äkta samvaro… kroppens utseende alltid före den mentala meningen med livet

    Fnns så många funderingar över snygghetsprinciperna i detta land… för det handlar om utseendet, annars hade man väl inte gått ner till undervikt i prop. till ens längd?
    ALLA som har rumpor hårda som granit säger att ”jag tränar bara för att må bra o vill äta sunt, jaha då! varför räcker det då inte med lite glädje och snack med medmänniskorna?? nä man rusar till det sunkiga gymmet och håller käften där och kör egoracet

    Måste den bli så fettfri och hård? Räcker det inte att den blir en kudde?
    Jag anser att träningshysterin nått sin topp för längesedan
    Har varit där o vill aldrig mer tbx, hellre går jag ner till 70 o stannar där.. vilket jag gjorde 😉 alltså jag gick upp till 70 och mådde ypperligt

    Rätt gärna!. jag vill inte förolämpa någon , jag bara reflekterar och ger tips om att man kan bli sjuk i huvudet över fitness – hoppas förstås att inte du blir koko.. för det huserar många kokosbollar där på gymmen, rätt intlligensbefriade själar i ”snygga kroppar” men ändå… blåsta i kontoret eftersom de läser för lite skrattar för lite kramas för lite, men blåser upp sig desto mer

    #56509
    candydarling
    Deltagare
    Quote:
    Min egna observation är följande:
    väger man sig en gng i timmen över ett dygn så kommer man att upptäcka att det fluktuerar +/- upp till ett par kg

    man väger sig på morgonen och har gått ner 2 hekto, man väger sig nästa morgon och gått upp ett kg och så håller det på sporadiskt, kroppen är inget mjölkpaket som väger EXAKT, det är en utmaning att piska kroppen till en viktmaskin

    man väger isg och vågen visar 70.. men 10 min senare över endast stillasittande andning på en stol kan vågen minsann visa att man väger 72,5

    Kroppen är biologiskt materialt mnfitnesscenter kör med tvärsäkra vägningar får stå för deras business… man är lika fin vare sig man väger 100 kg eller 52, 76 komma upphöjt till snygg häck
    Nr jag vägde 52 kg och var på väg tilll så visste jag att nu närmar jag mig sjukdomstillståndet för fenomenet aneroxia och sjuklig hetsträning med matstörningar på lut… är det värt?
    Jag borde ha vägt 60 men trodde det var fint att väga 50 och kroppen var duktigt i fokus, varenda sataniska millimeter gick under luppen, jag grät en halv dag när vågen visade 52

    mitt råd, att en SNYGG kropp är vad den är… snygg som fan… men hur frisk är den kan man undra? är den glad?

    njaa.. tycker man att kickar är livets glädje så okej.. men man kan trilla dit och få nojjor för livet, folk sportar som om de levd sista dagen på jorden och dt enda som rasslar i huvudet är min kroppminkroppminkropppp, aldrig tid för äkta samvaro… kroppens utseende alltid före den mentala meningen med livet

    Fnns så många funderingar över snygghetsprinciperna i detta land… för det handlar om utseendet, annars hade man väl inte gått ner till undervikt i prop. till ens längd?
    ALLA som har rumpor hårda som granit säger att ”jag tränar bara för att må bra o vill äta sunt, jaha då! varför räcker det då inte med lite glädje och snack med medmänniskorna?? nä man rusar till det sunkiga gymmet och håller käften där och kör egoracet

    Måste den bli så fettfri och hård? Räcker det inte att den blir en kudde?
    Jag anser att träningshysterin nått sin topp för längesedan
    Har varit där o vill aldrig mer tbx, hellre går jag ner till 70 o stannar där.. vilket jag gjorde 😉 alltså jag gick upp till 70 och mådde ypperligt

    Rätt gärna!. jag vill inte förolämpa någon , jag bara reflekterar och ger tips om att man kan bli sjuk i huvudet över fitness – hoppas förstås att inte du blir koko.. för det huserar många kokosbollar där på gymmen, rätt intlligensbefriade själar i ”snygga kroppar” men ändå… blåsta i kontoret eftersom de läser för lite skrattar för lite kramas för lite, men blåser upp sig desto mer

    Jag förstår absolut hur du tänker, och vad du menar. Men för mig är träningen absolut inget måste, inget som nödvändigtvis hade behövt med viknedgången alls att göra egentligen. För mig är träningen min absolut största hobby! Jag älskar varje minut av det. Jag mår bra av att känna hur svetten dryper efter ett spinningpass eller när jag klår mina personbästan i knäböj. Jag vet att promenader hade kunnat räcka gott och väl för mig att gå ner i vikt, men DÅ skulle jag gå över till någon som enligt mig är ohälsosamt: att undvika någonting man älskar. Vi ser alla olika på träning, och det är helt okej. Var och en gör som var och en vill.

    Hurvida jag kommer tävla eller inte vet jag inte än, det ett mest ett mål jag har uppsatt som slutmål, något vore häftigt att genomföra, bara för att se hur långt man kan komma liksom. Men tiden dit är lång och fram tills dess har jag bara siktet på att gå ner kilon tills jag mår bra och är nöjd. Våg eller inte, den kan jag slänga ut genom fönstret om är så, men jag KÄNNER att det inte händer någonting och det gör mig lite deppig när man kämpar så….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.