Snart 2 veckor…

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #271
    lovisaed
    Deltagare

    Hej!
    Jag startade med enna kost förra måndagen (17/8). Allt har fungerat bra! Känner mig ibland lite kallsvettig ungefär som när jag testade Rivstart i Gi-metoden…antar att det är en omställning för kroppen att ”utesluta” de klassiska kolhydraterna….
    Någon som har samma erfarenhet?
    Har minskat 2 kg under denna tiden, normal process??
    Har sammanlagt ca 8 kg att gå ner.
    Hör gärna av er till mig och berätta! /Ann-Sofie

    #8000
    cathrine
    Deltagare

    Grattis och välkommen lovisaed till LCHF-Forum. Normalt är det ja.
    Kroppen ställer om sig därför kallsvettas du . Man kan ha huvudvärk, yr mm.med

    #8002
    atenga48
    Deltagare

    Hejsan!
    Jag började 11 juli, åkte på semester veckan efter och var som ett MONSTER! Märkte själv hur gnällig och irriterad jag var men kunde inte göra nåt åt det. Hemskt! Annars inga ”biverkningar”.

    Nu mår jag jättebra, börjar gå ner i vikt igen efter att först gått ner 3 kg, sedan gått upp 1,5 men nu är det på nedgång igen. Tror att jag åt för mycket turkisk yoghurt! Såg din kommentar, Cathrine, om hur många kolhydrater den innehåller, då insåg jag att det blir nog för mycket. Och så tror jag det var Richard som gav tipset att man kan prova och ta bort mejeriprodukter ett tag för att se om det ger resultat. Ja, det gör det! Tack!!!
    Ha det gott!

    #7999
    cathrine
    Deltagare

    Ja om man tar bort mejeriprodukter 1-2 veckor så brukar ”problemet” lösa sig…. 😉 Det kallas Fakir.
    Berätta hur det går för dig 🙂

    #8007
    agnetasch
    Deltagare

    Räcker det med att ta bort mejeriprodukter för att det ska kallas Fakir?

    #8001
    atenga48
    Deltagare

    Hej igen!
    Cathrine: Menar du att man kan äta mejeriprodukter som vanligt efter ca 2 veckor, eller skall man fortsätta vara försiktig med dessa? Jag har fortfarande grädde i omelettsmeten, men yoghurten har jag slopat. Och en sak till kom jag på: nötter! Har ätit mycket nötter, pekan och paranötter, lite valnötter. Men det blev nog för mycket. Kommer ihåg att Skaldeman skriver i sin kokbok att han klarade inte att äta nötter under sin viktminskning. Så det kan man också tänka på.
    Jag känner att kroppen har ändrat sig även om inte vågen visar så mycket, och framförallt mår jag bra!!! Och det känns så skönt när man skall äta, man behöver inte väga maten som man gjorde när man var med i Viktväktarna. Då tränade man bara för att få sin bonus till helgen!!! Så himla dumt, snacka om att lura sig själv. Nu äter jag när jag är hungrig, inget sötsug (förutom några dagar i månaden, tjejproblem ni vet) men det funkar bra ändå. Äter tre gånger om dagen, när gjorde man det senast? Mellanmål till förbannelse hittade man på, nu orkar man inte äta dem! Promenader varje morgon för att det är skönt och gör gott.
    Det känns jättebra!

    #7998
    cathrine
    Deltagare

    Mejeriprodukter är bra att skippa om man ser att man inte minskar sin vikt hur man än prövar.
    Fisk, kött, ägg och smör är det som gäller då. Men det brukar gå bra i början, det är senare det brukar bli stopp en stund eller gå lite lite ner. 🙂
    Nötter hara bra fetter i sig men… också kolhydrater.
    Paranötter, hasselnötter och Makadamianötter kan man LITE äta. Det är lätt att man äter mycket utan att man märker det i farten…. Bra att du gillar att promenera. Jag gör det med med hunden 1 h i rask takt. Skall börja på nytt Simma eller vatten springer i poolen 45 min 3 gånger i veckan. Det är bra för hela kroppen och man blir inte svettig 😀

    #8006
    agnetasch
    Deltagare

    Jag undrar om man kan säga att man ska ta bort mejerivaror o nötter så löser sig allting. Både mejerivaror o nötter omfattar ju varor med oerhört varierande kolhydratmängd. Man får ju en fruktansvärd tråkig kost om man utesluter t.ex alla mejerivaror. Gör man sig lite besvär o tar reda på (o undviker) dom värsta kh-bovarna så tror jag det går bra ändå. Det går ju tydligen utmärkt att använda grädde i matlagningen men skippa en massa yoghurt till frukost.
    Nötter är det ju också olika sinemellan, med olika kh-mängd o olika sorters fett. Alla nötter innehåller inte bra fett. Detta har diskuterats på en annan tråd o jag saxar därifrån:
    ”Valnötternas fett består till 47% av fleromättat fett vilket i en LCHF:ares ögon väl inte är så bra. Även solrosfrön innehåller förhållandevis mycket fleromättat fett.
    Tydligen är nötter med enkelomättat fett nyttigast för oss; macadamianötter, hasselnötter, cashewnötter, paranötter o sötmandel”
    Men även om den mumsiga cashewnöten har bra fett i sig har den 26,5 g kolhydrater i sig! Så det gäller att hålla tungan rätt i munnen 😉

    #8003
    castru
    Deltagare

    Man menar främst mejerivaror med lågt fettinnehåll.

    #8005
    agnetasch
    Deltagare

    Ja o det brukar vara en bra tumregel när det gäller mejerivaror; innehåller de mycket fett så innehåller de lite kolhydrater. Men tror ni inte jag snubblade på ett undantag när jag studerade Arlas produkter? Kesella! Både den feta (10%) o den magra (1 %) innehåller 3,5 g kh/100 g Det tycker jag verkar lite konstigt ???

    #7997
    cathrine
    Deltagare

    Jag såg det med med Valios 10% fett matgrädde som var 2,7 kolh och Vispgrädde 3 koh. Inte mycket skillnad där heller

    #8004
    agnetasch
    Deltagare

    Suck, det finns inga genvägar. Det är bara att läsa innehållsförteckningarna :-

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.