Söker hjälp, nybörjare inom LCHF.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #884
    tallefjant
    Deltagare

    Hej hej!

    Jag har nu bestämt mig för att sätta igång med LCHF, jag har hållt på i cirka 4-5 dagar nu och känner mig riktigt ”på gång”.

    Det är dock en och annan sak jag undrar, bland annat:

    1. MÅSTE man äta ”extra” feta saker?
    Jag har tittat runt på en del hemsidor bl.a. http://www.kostdoktorn.se och som exempel står det att det inte är någon fara med feta saker såsom olika såser och att man i vissa fall BÖR tillsätta extra fett i såser eller mat överhuvudtaget.

    2. Angående KESO
    Jag har många vänner som provat olika dieter där det flesta dom äter är KESO, funkar det att äta detta då och då även i LCHF-metoden?

    3. Övriga saker
    Jag är som sagt ny inom denna metoden och har inte jätte stor kunskap, jag skulle vara tacksam för alla sorters tips och vad man bör tänka på

    Tack på förhand!!

    #13087
    Anni
    Deltagare

    1. Man ska välja produkter som t.ex standard mjölk, riktigt grädde och CF på 34% fett och inte ta lätt/light produkter. Det är det som är hela grejen med LCHF – äta helst under 20g kolliar/dag och få sin energi från fett.

    2. Keso kan man äta men den är inte så fet i sig och då kan man blanda ut det med t.ex. CF för att få den lite fetare – det är väl det som man menar med att lägga till extra fett? ???

    3. Variera din frukost med olika ”bröd” som finns bland recepten. T.ex. [url=http://Lembas]Lembas.
    Ät när du är hungrig och ät tills du är mätt.

    #13090
    tallefjant
    Deltagare

    tack så mycket anni!

    #13089
    tallefjant
    Deltagare

    Det är en sak till jag undrar förresten, jag fick lära mig denna metod av en kompis och har även själv läst runt lite här och var, men blir så förvirrad av att alla säger olika grejer.. men ungefär hur mycket Kolhydrater ska man få i sig? Eller vilken mängd ska man inte överstiga om man säger så?

    Tack på förhand

    #13086
    Anni
    Deltagare

    Om man vill hålla sig strikt så ska man helst inte äta mer än 20 g kolhydrater per dag.
    En förenklad variannt är att titta på vad produkterna innehåller och hålla sig till de produkter som innehåller mindre än 5 g kolhydrater/100 g.

    T.ex:
    Cashewnötter: 18,8 g kolhyd./100 g
    Valnötter 3,3 g kolhyd/100 g

    Så då väljer man hellre valnötter! 🙂

    #13085
    Anni
    Deltagare

    Annat exempel är då keso som du nämnde förut, som innehåller: 2,10 g kolhyd./100 g, 4,0 g fett/100 g.
    Där är det ju helt ok enl. kolhydratsmängden men det är inte så mkt fett i den. Så blandar man ut den med lite vispgrädde så ligger man ändå under 5g kolh/100 g men får i sig betydligt mer fett!

    #13088
    Sheridanz
    Deltagare

    Det är väldigt olika från person till person hur mycket/lite kolhydrater man behöver äta.
    När jag gick ner med denna fantastiska mat så låg jag aldrig över 5g/dag när det gällde kolhydrater.
    För många går det jättebra att äta uppemot 20 men för oss som är riktigt ”allergiska” mot kolhydrater kan krävas mycket litet intag. För min del är det så.
    Sedan hamnar man ibland på platåer där man står still i viktnedgången och då är det bra att dra ner på kolhydraterna till det minimala eller dra in på grädden för den kan ge platåer för vissa.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.