Start 11-05-24

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3340
    Splach
    Deltagare

    Hejsan, nu är det dags för mig att faktiskt dra igång med detta.

    Min största utmaning är nog inte maten i sig tror jag.
    Utan ibörjan ska jag försöka rikta in mig på att få rutiner, att faktiskt äta flera gånger omdagen
    O inte bara på kvällen, som nu är fallet.

    Men jag vill ändå gärna ha påpekanden om maten, eftersom jag aldrig kört LCHF förut. Inget annat heller för den delen ::)

    Min dag idag, kommer förhoppningsvis se ut som följande.

    Frukost: 2 bananer ( Jag vet att det inte är det bästa, men här körde jag med att jag var tvungen o äta frukost, o lär handla enligt LCHF först)
    Lunch: Har en kyckling liggandes som jag tryckt i Bacon, Paprika o lite andra grönsaker. Utöver det är den bara kryddad.
    Kvällsmat: Kokta ägg, och majonäs

    Ev tilltugg under dagen, kommer bestå av Paprika.

    Imorgon funderar jag på följande.

    Frukost: 2 ägg med Majonäs
    Lunch: Fisk med bacon, i en ”sås” bestående av majonäs, grädde, en massa kryddor, tomtat mm ( har gjort det förut o det är faktiskt gott)
    Kvällsmat: Kyckling som blir kvar från dagens lunch.

    Tilltugg, paprika, gurka etc.

    En liten fundering, jag har två små barn 4 o 6år.
    Kan dom med äta efter LCHF?
    Fast funderar på att göra lite pasta, potatis, ris etc till dom ändå. Men inga mängder.
    Som tur var älskar dom grönsaker. 😀

    Vet inte hur mycket information ni behöver om mitt ”övriga liv” ?
    Ifall det har någon betydelse för vad jag stoppar i mig o inte.

    Jag är 23år, gymmar ibland, även om det dom tre sista veckorna legat på sparlåga pg av sjukdom och massivt skavsår efter en 6h promenad i nya skor >:( Idiotiskt jag vet.

    Jag gymmar som sagt vad ibland oftat 2-3ggr i veckan.
    Har hundar som jag är ute och går med varje dag, o inte allt för sällan bränner vi iväg på en mils promenad eller två.
    Dvs jag rör mig lite iallafall ;D
    Ingen bil, så vardagsmortion, till o från affären, plugget, jobbet, dagis mm finns det gott om.

    #52106
    Mynlen
    Deltagare

    Om du börjar med bananerna kommer du att bli sugen ganska fort igen, så det skulle jag nog ha skippat som frukost iallafall.

    Tilltugg mellan målen, vaffödå? Äter du tillräckligt (fett) håller du dig mätt länge. Och sen äta mellan målen gör att man inte får bort beteendet. Dessutom är röd och gul paprika ganska söt, då håller du sötbehovet i liv. PLUS att paprika innehåller en del kh. Bättre med några bitar fet ost om du blir sugen! Ät när du är hungrig, inte för planerat om det går.

    Går barnen på dagis får dom säkert tillräckligt med kh, kan du gott hemma låta dom äta LCHF. jag gör så med min dotter, fungerar finfint. Ibland vill hon ha ris eller stekt potatis till maten, det ger jag henne då. Eller pasta. Men det blir inte ofta. Mycket grönsaker äter vi inte heller, dock en del ägg! Innehåller alla vitaminer utom vit C, men med en kvarts gul paprika fyller man dagsbehovet i vit. C.

    Lycka till!

    #52107
    Splach
    Deltagare

    Ah.. Det har jag inte tänkt på faktiskt.

    Jag är bara så van att gå och ”små äta” lite då och då. Fast oftast brukar det bli en skinskiva etc.
    Men även paprika.

    Men skippar det då 😀

    Bananerna var fel, det vet jag.. Men nu är dom slut, så inga mer bananer 🙂

    #52105
    mctrollet
    Deltagare

    håller med mynlen, ska du äta mellanmål så ät nåt fett=)) Välkommen och lycka till!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.