Stenkoll från och med nu

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #745
    Celina_N
    Deltagare

    Eftersom jag på två månader inte har rört mig varken upp eller ner viktmässigt så ska jag börja föra matdagbok. ALLT jag stoppar i mig ska skrivas ner, och jag ska även notera hur jag mår på vägen.

    Gårdagens mat:
    Frukost – Stekt bacon och äggröra, tomat. Kaffe med standardmjölk.
    Lunch – Två korvar med 70% kött och 24% fett, gurka. Vatten.
    Middag – Ugnsgrillad kyckling med skinn, gräddsås med paprika, sallad med tomat. Bubbelvatten.
    Efterrätt – En bit varm camenberost med en tesked hjortron, kaffe med grädde.

    Träning: Promenad ca 30 minuter.

    Jag har känt mig tillfreds och rätt glad.

    #12153
    Locmariachis
    Deltagare

    Hej!

    Här kommer jag igen..Många korvar har en himmla massar rackel i sig och en hel del kolisar och druvsocker nästan alla korvar har druvsocker varför?
    I vilket fall hoppas det går bra och att du mår bra!

    #12161
    Celina_N
    Deltagare

    Åååh så typiskt. Jag hade skrivit värsta utförliga inlägget och så hakade nätet upp sig och allt raderades…

    Jaja.

    Hej Losmariachis, kul att se dig igen! Korvarna jag har köpt är faktiskt rätt bra korvar, utan socker och med väldigt hög kött- och fettmängd. Men jag vet att det finns bättre alternativ.

    Dagens kostintag har inte varit det bästa, och jag har själv haft svårt att styra över maten under dagen.

    Frukost – En korv (samma sort som igår) med tomat och tryffelerad beairnaisesås, kaffe med standardmjölk.
    Lunch – Äggröra med tomat och ost.
    Fika – Ett par matskedar fruktsallad, kaffe, mjölk.
    Mellanmål – Makrill i tomatsås, utan tomatsås… vatten.
    Middag – Omelette med tomat och ost, vatten.

    Träning: Räknas att springa upp och ner för 5 trappor sådär 4-5 gånger för att jag hade tvättstugan? 😉

    Jag fick lite ångest av frukten, men den var fruktansvärt god och jag njöt av varje bit. Förut åt jag frukt varje dag, och jag saknar den faktiskt.

    #12160
    Celina_N
    Deltagare

    Frukost – Stekt bacon, vatten.
    Lunch – Vitkålssallad, cole slaw, grönsallad med tomat och salladsdressing. Vatten.
    Mellanmål – Rökt korv (2 kolh/100gr), vatten.
    Middag – Korvgryta med champinjoner grädde och créme friche, paprika och mozzarella. Vatten.
    Övrigt – 4 koppar kaffe med mjölk.

    Träning: 20 minuter promenad. Kallt!

    Jag har ju sagt att jag ska dra ner på mejeriprodukterna och grönsakerna, men jag vill inte gärna slänga det jag redan köpt hem så än så länge blir det fortfarande en del sånt på tallriken.
    Annars har jag mått rätt bra, känt mig lite svullen i magen vilket förmodligen har med lunchen att göra 🙂

    #12159
    Celina_N
    Deltagare

    Jahapp, en dag som vanligt med så mycket frestelser att jag nästen blev deppig efter ett tag. Inte för att jag tog något av alls som bjöds (kakor, bullar, godis, choklad, friterad mat, sötsur sås och massa frukt), nej utan för att det ändå är en hel del gott som jag INTE kan äta och mindre av sånt jag KAN äta. Eller får. Eller bör.

    Hur som helst, så här blev dagens kostintag:

    Frukost – Yoghurt med grädde, linfön och hasselnötter, vatten.
    Lunch – Wok på fläskkött, lammkött, kycklingkött, 2 mini vegetariska vårrullar, lite gul lök och ett par broccolibitar. Vitlöksdressing, bubbelvatten.
    Mellanmål – En ruta 86% choklad.
    Middag – Ugnsgrillad lax med skirat smör, några skivor mozzarella, paprika, majonnäs. Vatten.
    Övrigt – Tre koppar kaffe med mjölk.

    Har varit fruktansvärt trött idag, trots att jag sov nästan 12 timmar i natt. Beror nog på yttre omständigheter.

    #12152
    kraftling
    Deltagare

    Jag har börjat med grädde i kaffet istället Tar nu ca en tesked grädde istället för kanske en halv dl mjölk. stor skillnad på kolhydratmängden över dan om man dricker många koppar kaffe. Kanske nåt för dig om du tror att det blir för mycket mejeriprodukter.

    #12158
    Celina_N
    Deltagare

    Hej kraftling
    Jag har provat med grädde en gång i kaffet, och jag fick rysningar av det. Vet inte om jag nånsin skulle kunna vänja mig vid det… I så fall blir det att lägga av med kaffe… 🙁

    #12157
    Celina_N
    Deltagare

    Jahapp, efter att ha ställt mig på vågen och insett att jag gått upp ett kilo sedan förra veckan så tappade jag inspiration – minst sagt. Jag började tvivla på om detta bara är något ihopkok som någon inbillat andra att det funkar, men att det egentligen bara är ett stort spratt.

    Så till kostintaget:

    Frukost – Yoghurt med grädde, några hasselnötter och linfrön, vatten.
    Lunch – Gårdagens lax med skirat smör, ett bar små buketter broccoli, vatten.
    Mellanmål – En näve macadamianötter
    Middag – Ugnsgratinerad kyckling med grädd-och creme fraishesås, soltorkade tomater, persilja. Lite sallad med sallat, tomat, gurka.
    Kvällsmål – En näve hallon med turkisk yoghurt.
    Övrigt – EN kopp kaffe med mjölk på hela dagen!

    Får se hur inspirationen känns i morgon. Just nu känns den nollad.

    #12154
    note
    Deltagare

    Här är en ”chansning” på vad du bör utesluta om du inte fått resultat efter denna vecka heller:

    Alla nötter (hasselnötter, macadamianötter)
    Alla bär (hallon, hjortron)
    Alla frukter (fruktsallad)

    En annan kanske dum fråga. Är du överviktig? BMI 25+?
    och
    Väger du dig samma tid och under samma förutsättningar varje vecka?
    (Nu gör du säkert det, men jag ville bara fråga då tex jag har varit med om att varierat upp mot 5kg från morgon till kväll.)

    #12156
    Celina_N
    Deltagare

    Hej note, tack för ditt inlägg!
    Jag struntade faktiskt lite i dieten igår och åt helt enkelt det jag var sugen på, nötter och hallon. Fruktsalladen var mest för att inte vara otrevlig på festen, och ett par matskedar av frukten kändes ändå bättre än en tårtbit.
    Det där med nötterna får jag dubbla budskap om. Vissa säger nej till hasselnötter, en expert som driver en lchf-hemsida säger att den är jättebra.
    Jag har ett BMI över 25, ja. Innan min viktuppgång tränade jag på elitnivå och hade knappt nåt fett på kroppen, ändå låg min BMI runt 23-24 så jag litar inte på vad just det måttet visar. Muskler väger som bekant mer än fett.
    Japp, vägning sker samma tid varje gång.

    #12155
    Celina_N
    Deltagare

    Ledsen alla som tror på lchf, men jag klarar inte av det längre och väljer nu att återgå till den ursprungliga kosten jag åt innan lchf.
    Faktum är att jag redan efter första veckan med kolhydrater och ”normala” mängder protein och fett, har gått ner ett kilo. Äntligen, kan jag ju säga. För med lchf har det ju inte hänt nånting…

    Jag tackar för mig, och hoppas att det går bättre för er andra att lyckas med era mål!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.