Stryketränin och LCHF? Söker respons!

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare Stryketränin och LCHF? Söker respons!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3490
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Tja allihopa!

    Jag är helt ny här på forumet och tänkte börja med att göra en jävligt långdragen historia som allra kortast. Jag är en 20 årig fitnessfantast som totalt älskar träning, i alla dess former! från åldern 14-18 så drabbades jag av ortorexi (överdriven träningin & ”nyttighet”) vilket sedan övergick i Anorexi och som minst vägde jag 45 kilo. Nu har jag mått bra ett tag till för några veckor sedan då jag börjat med riktigt ordentliga bing eatings/hetsätningar vilket har lett till 20 kilos ren fett uppgång.

    Jag har tänkt och funderat mycket och med all den kunskap jag har om träning, kost & hälsa så tror jag att boven i dramat är kolhydrater. Så fort jag äter någon form utan kolhydrat så kommer suget som ett brev på posten och hetsen är ett faktum..

    Jag är för övrigt 185 lång och väger i dagsläget ca 69-74 kilo någonstans nu efter all denna skitmat. Mitt mål är att ligga runt här (fast ändra proportionerna på kroppen lite, mer muskler, atletisk kropp)
    samt i framtiden bygga muskler.

    Jag sjulle väldigt gärna vilja ha lite feedback om era erfareheter om LCHF, styrketräning och på det viset jag tänkt lägga upp kosten.
    Jag tänkte lägga manken till och köra en LCHF variant med lite högre proteinintag än ”vanligt” i och med att jag i dagsläget tränar för att bygga muskelmassa.

    Jag hade tänkt att äta frukost, lunch, middag som baser. Något litet kvällsmål, samt antingen protein/aminosyror kring träning. Jag kommer att basera kosten på Kött, fisk, fågel, ägg, färs, bacon, nötter, avokado, vissa grönsaker etc. I början kommer jag att äta mest på känn och inte räkna allt för noga dock, utan mest uppskatta. Jag är väldigt benägen för att ge detta ett försök, främst för att jag tror att kroppen mår bra av det, att det förhindrar hetsätningar, att man kan äta ordentligt och slipper vara småhungrig. Imorgon tänkte jag starta och då till exempel med en 5 äggs omelett med kött eller bacon samt lite isberg/gurka/tomat till som frukost.

    Fördelningen tänkte jag skulle se ut något i denna vägen:

    2300 Kcal, 220 – 210 gram protein, 130 – 160 gram fett, 10-30 gram kolhydrater. Det kommer att ge fördelningen ca 63 – 70 % fett, 30-40 % protein & 1-12 %

    Tack på förhand! 🙂

    #53719
    Mynlen
    Deltagare

    leta på användaren marcus. Han har inte varit här ett tag men han har skrivit mycket om träning och lchf!

    #53722
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Tack så mycket! Jag hittar honom dock inte så hoppas att någon annan hjälper till lite, eller att ha n hittar hit själv. 🙂

    #53718
    Gohper
    Deltagare

    Skippa grönsakerna till frukosten, det ger en bättre bas för dagen då kroppen är ganska tom på glykogen direkt på morgonen. Det blir då lite lättare att hålla suget stången.

    2300kCal är beroende av hur mycket du kommer träna.

    Här är Marcus profil:
    http://www.lchf-forum.se/index.php?action=profile;u=2159
    Han är allt in och kikar lite då och då!

    #53721
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Tack så mycket Gopher! 🙂

    Jag styrketränar 3-4 pass/vecka, spelar innebandy i division sex och kör lite andra pass som till exempel box ibland så jag tror att 2300 – 2500 Kcal/dag är lagom för mig. 🙂

    Tycker du annars att det här ser ut som en bra dag, som ett exempel:

    Frukost: Äggröra med bacon

    Innan & Efter träning: EAA/Protein

    Lunch: Laxfilé med keso/avokadoröra och stekta champijoner/haricuverts.

    Middag: Bacon/ostinlindad kycklingfilé med gräddsås & broccoli.

    Kvällsmål: Makrillfilé & kesoröra eller 3-4 kokta ägg.

    Detta var bara ett spontant exempel.. 🙂

    #53717
    Gohper
    Deltagare

    Jag vet inte men jag skulle skippa keson till lunchen och göra en sås av champinionerna.
    Finhacka champinionerna och lite lök låt det puttra en stund i smält smör, och lite peppar. häll på grädde och småputtra tills den är lagom tjock. Avacadon räcker om den är i mindre bitar, pressa lite lime över och rör ihop. Avacado och lime är så gott ihop!

    #53720
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Jag hade tänkt att ha antingen keso eller kvarg i avokadon som en slags röra och mängdsätta beroende på hur stor laxen/köttet är, just för proteinets skull.

    Menar du såsen du nämner plus en limeavokado eller enbart avokadon när du säger att den är bra som den är?

    Tack för svaren!

    #53716
    Gohper
    Deltagare

    Avacado med lime ingår inte i såsen. Kanske skre vite otydligt där.

    Det behöver inte vara lime, går ganska bra med citron oxå. Dessutom så håller sig avacadon frächare med limesaft ikring sig.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.