Tråd för oss smalisar som vill gå UPP i vikt!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3631
    Woho
    Deltagare

    Hej!
    Har sett typ 20 trådar om önskad viktnedgång men inte hittat en enda om att gå upp i vikt som jag vill göra. Det vore väldigt kul om det fanns fler som jag så vi kan pusha varandra, jämföra dieter och ge tips på vad som funkar precis som jag sett att bantarna brukar göra. Jag är drygt 180 cm lång och väger just nu 62 kilo. Har hållit på med LCHF i några dagar med viktnedgång och övergångsbesvär. Mitt mål är att gå upp minst tio kilo 🙂 Så är som sagt väldigt nyfiken på om det finns fler som jagar kilo. Berätta gärna om er historia, vad ni äter, er viktutveckling och allmänt hur det går för er.

    Idag har jag ätit: (sry orkar inte väga allt)

    Frukost: 1 ägg med smör, sallad, te med grädde och lite lite havregryn med yoghurt. Det senare tog jag för att jag läst att magen kan få enklare anpassning av lite fibrer. Ska dock sluta med både yoghurt och havregrynklicken framöver

    Blev jättetrött några timmar senare så jag tog tidig lunch. Lax med blomkål, mangold och en banan

    Banan är massor kolhy, jag vet. Eftersom jag var trött tänkte jag att jag äter lite mer kolhydrater idag för att underlätta omställningen. Det är ju ändå en tiondel av vad jag åt förut.

    Sen åt jag en massa ostskivor och makrill med tomatsås som ett mellanmål.

    Middag: Enkel lasagne med Ost, köttfärs, grädde och squash

    kvällsmat: Avokado med smör

    Fast nu är klockan halv nio och jag är åter hungrig.. Blir nog mer ost med smör!

    Okej nedan följer om min bråkiga maghistoria 🙂 Ni som ogillar romaner får gärna hoppa den för att istället gå direkt till att ge råd och berätta om era egna erfarenheter istället 🙂

    Förutom att vara spinkig är jag även en kille på 22 år som har haft magproblem (IBS) sedan jag var 17. Det har varit en förvirrad resa som trots allt gett växande insikter och bättre mage överlag. När jag tog tag i saken insåg jag snart att laktos och glutenlivsmedel var stora problem, samt att godis naturligtvis inte varit bra. Har dock haft svårt att hålla insikterna i praktiken eftersom jag haft mer eller mindre konstant sug efter kolhydrater och ständiga hungerkänslor. Utöver detta har jag fått etta det som funnits eftersom min fungerande diet var mycket begränsad. De senaste halvåret har jag i princip levt på lax, glutenfri pasta på ris/majsmjöl, ketchup, yoghurt, corn-flakes samt havregrynsgröt och bär när jag varit hemma. När jag ätit ute har det fått bli pommes, korv med bröd och hamburgare eftersom inget annat tillgängligt verkat funka bättre. Det funkar oftast för stunden men på kvällen blir magen en gasmaskin. Sen det här med att jag alltid varit hungrig. Under åtskilliga kvällar har jag tänkt att jag ska ta en portion flingor men alltid landat på 2-3. Varje gång jag blivit bjuden på kakor eller godis har jag alltid ätit mest fast jag vet att jag borde äta minst. Det här dock inte spelat någon som helst roll för min vikt – sedan jag fick IBS verkar all mat bara gått igenom mig. Jag vägde över 70 kilo när jag var 17 men de senaste åren har jag mestadels legat på högst 66. Såklart velat gå upp i vikt men det har fått ligga i skymundan eftersom jag vid ork anpassat maten endast för att må bra.

    Men så nu har jag fått förhoppningar om både en fin mage och viktuppgång efter att ha läst om LCHF här och på andra ställen. Började i måndags och överlag har min mage varit fin sedan dess och jag blir snabbt mätt. Idag var jag mycket lös men då det var under kontrollerade former är jag ändå relativt nöjd. Magen har kunnat bråka random annars också. Varit mycket trött och orkeslös men tror det börjar bli lite bättre med det. Emellertid har jag precis vägt mig och blev lite missmodig av 62 kilo – en bottennivå till och med för mig. Måste gått ner rejält under veckan. Min kropp verkar ha det kämpigt med att ta till sig fettet då jag förmodligen åt uppemot 80% kolhydrater förut :/
    Är ändå rätt lugn eftersom jag antar att det är min kolhydratreserv som försvunnit och att min kropp svält eftersom den varit inställd på kolhydrater som bränsle. Fast någon som vet när underviktiga kan vänta sig att gå upp igen med lchf?

    #55576
    H.Andersson
    Deltagare

    Jag är själv 19 år, kille som vill och går upp i vikt av lchf. Som tur är så är ju jag helt frisk dock så där blir det ju en skillnad.
    Att gå över till lchf kan så klart som du redan vet vara olika jobbigt för olika personer men det är bara att stå ut, tillslut anpassar sig kroppen och man känner att man mår bättre och bättre.
    För att snabbt komma in i det hela så nollade jag istället, mådde skit men en dag vaknade jag och mådde prima. Nollning = inga kolhyderater på hela dagen.
    När jag väl var inne och hade ork så började jag med styrketräningen igen, samt konditionsträningen. Allt eftersom har jag mycket mycket långsamt börjat gå upp i vikt, näst intill bara muskler, har knappt nått fett på kroppen men det kan ju bero på att jag springer och cyklar som en galning 🙂
    Det jag gör är att jag äter, när jag är hungrig och tills jag är mätt, alltid ett extra mål mat efter styrketräningen/konditionsträningen, ibland lite extra kolhyderater (5-10gram)
    Men ska jag vara ärlig så vet jag inte fall jag skulle gå upp i vikt utan att styrketräna!

    #55574
    Franke
    Deltagare

    LCHF är nog helt rätt om du vill gå upp i vikt med muskler, fast då gäller det att du tränar samtidigt också, samt äter väääldigt mycket mat. Nöjer du dig med fett så är väl socker en väldigt bra ingrediens… 🙂

    #55579
    Woho
    Deltagare

    Får bli att börja träna då 🙂 Förresten var jag rätt pigg när jag vakna idag (4:e dagen) och tog en promenad utan problem så förhoppningsvis är det värsta över 🙂 Igår orka jag knappt gå i trappor. Jo lite socker lär ju inte vara något problem med tanke på vikten men gäller bara att inte magen eller ketosen blir fuckad och att suget håller sig borta. Får pröva mig fram helt enkelt. Kanske funkar med en banan och bär med grädde emellanåt.

    #55575
    Hampe92
    Deltagare

    Kör gärna på med extra kolhyderater efter styrketräning, ha för övrigt lite mer kolhyderater i din kost om du vill gå upp. Jag ligger på max 20 gram kolhyderater per dag, det är ganska strikt. Kör dem flesta av kolhyderaterna när jag har tränat. Men jag vill ju gå upp ”långtsamt och fint” kan man la kalla det så jag håller ändå nere kolhyderaterna för att inte gå upp riktigt för snabbt om det nu ens är möjligt.
    Insulin sägs ju vara muskelbyggande men gör även att kroppen lagrar fett, Kolhyderater gör så att kroppen bildar insulin vilket gör att du förhoppningsvid får lite muskler och kanske en aning fett. Forsätt så lär du bli åtminstonde normalviktig, det blev jag själv från att vara underviktig 🙂

    #55578
    Woho
    Deltagare

    Wow! Räknade ut att jag ätit över 3000 kcal idag. 300 g fett och 100 gram protein men bara 11 g kolhydrater.
    Detta kan förklaras med att jag halsat grädde och ätit rent smör, 250 respektive 100 gram. Har även tränat lite grann och promenerat
    Låter 3000 kcal lagom och hur mycket kolhydrater skulle ni rekommendera?
    Är som sagt 180 cm väger 62 kilo och siktar mot 72-75 kilo.

    #55577
    Woho
    Deltagare

    Förresten gör det något att jag har en relativt låg andel protein (14%)?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.