Tränar och äter lchf, men står still i vikt, varför?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3463
    Rebecca
    Deltagare

    Behöver verkligen förklaring och råd! Har snart ätit enligt denna kost i 2 mån och gick första två veckorna ner ca 3 kg sen har vågen stått still och jag börjar tappa tålamodet. Jag har ungefär 10 kg kvar till min målvikt (övervikt pga graviditet) jag är utbil hälsocoach så jag tror mig ha god koll på kost/träning men uppenbarligen gör/äter jag något fel?! Tränar ca 3-4 ggr/ veckan ca 20 intensiv kondition/styrka. Trivs väldigt bra med denna kost, inget sötsug, blir mätt och magen fungerar bra men eftersom jag vill gå ner mina övervikt kg vill jag ha lite erfarenheter från andra vad boven kan vara???

    #53488
    Jasmine
    Deltagare

    Vill först säga att du är en hjältinna! Vilken ihärdighet!

    Gissar att du blir ledsen och besviken när det inte får det resultatet du önskar?
    Det låter sannerligen frustrerande och jag skulle bli lika förbryllad som du! Jag vill gärna kunna svara faktamässigt på ditt inlägg, men kan inte. Allt jag tänker är att du gör ju redan vad du kan! Hoppas du får svar av andra som är användbart. Håller tummarna.

    Hur är det med måtten? Finns det något där som kan glädja dig? Vill själv bli av med ”gravidkilon”, så jag hör verkligen ditt rop!

    #53479
    Butirka
    Deltagare

    Om du gör en lista på vad du äter samt hur mycket och skriver ner den här så blir det enklare att se vart problemet ligger.

    #53487
    Dobe65
    Deltagare

    Hej Rebecca, förstår precis hur du menar. Om jag bara hade tittat på vågen så hade jag varit tvungen att ta mitt liv för länge sedan 🙂
    Jag har kört lchf i ca fem år, har en nettonedgång på ca 15 kilo. Sista året har jag i princip stått helt still.
    Vid årsskiftet växlade jag rejält upp min träning. Tränar nu styrka och kondition ca 5 ggr per vecka stenhårt.
    Första månaderna gick jag upp 6 kilo, har tappat 3 av dom nu. Men har ändå en netto uppgång av träning trots strikt lchf med ett minimum av mjölkprodukter.

    Men tittar jag mig i spegeln så blir jag euforisk, jag blir nästan k*t av att se mig själv ;).
    Jag har minskat stora mängder kroppsfett och ökat jättemycket i muskler. Jag trodde inte att det var möjligt att få sådana här resultat så snabbt då jag är 46 år. Men det gick.

    Min målvikt har jag fått revidera flera gånger under denna resa. Nu har jag ingen målvikt längre, och vet inte på vilket jag kommer landa.

    Det känns ialla fall som om jag har ställt om min kropp till att hämta mycket energi från min fettreserv under träning.
    Jag kan idag träna på ett helt annat sätt än tidigare då jag vräkte i mig kolhydrater.
    Jag upplever att jag kan träna mer hårt och intensivt och mycket längre pass med lchf.

    Mitt svar till dig är så här: Din träning och diet kommer att göra underverk med din kropp. Vågen har inte så mycket med det att göra. Fortsätt som du gör. Resultaten kommer. Jag tror personligen att du kommer bli glatt överraskad över vad Lchf +träning gör med din kropp.
    Lycka till!

    #53484
    Gohper
    Deltagare

    Som Dobe65 skriver så blir det svårare med mindre kroppsfett. Man räknar att energin som kan tas från kroppsfettet är ca 70kCal per kg kroppsfett och dygn. Alltså ju mindre kroppsfett du har dest långsammare minskning, om du inte vill riskera att tära på musklerna. Eftersom du står still och tränar hyffsat så är det troligt att du ökar i muskler och minskar i kroppsfett. Och muskler väger lite mer, ca 1,1ggr.

    Jag har själv stått still lääänge, men jag mår bra, äter gott och vips så försvann det kilon igen (och totalt 15cm i midjan!!). Överätning var (egentligen är) mitt problem. Nu äter jag oftast inte tills jag är mätt, utan tills jag är ohungrig. Jag tillåter mig att vara hungrig en liten stund innan jag äter. Att laga mat först när jag är hungrig är ett sätt. Kanske minska liite på portionerna och se vad som händer. Att komma ihåg är oxå att kroppens förbrukning minskar med minskad vikt, vilket gör det trögre ju mindre man väger. Men först ska nog måttbandet och spegeln fram. Mät igenom hela kroppen så du har lite att jämföra med. För gärna bok så du inte minns galet.
    Inget av mättygen säger hela sanningen, men tillsammans så ger dom en helhetsbild.

    #53482
    mctrollet
    Deltagare

    Håller med de två ovanstående, muskler väger mer än fett, mät dej=))

    #53489
    Rebecca
    Deltagare

    Tack för alla peppande svar!!! Jag har mätt midja och lår och 3 cm i midja och inget på låren på 2 mån 🙁 så det är ju inte så mycket att skryta med! Jag vill verkligen inte ge upp för den här kosten passar mig perfekt! Vet i tusan varför det inte sker så stora förändringar… Jag var väldigt vältränad innan graviditeten men gick upp nästan 28 kg så min kropp tog mycket stryk… Min dotter är snart 4 mån. Har kollat runt här på forumet och förstått att det finns vissa livsmedel som kan ställa till det så som turkisk yoghurt och nötter.. Jag har faktiskt ätit ca 2 dl sån yoghurt med hackade paranötter och lite blandade frön nästan varannan dag, kan det vara det??? Sen har jag tagit mig ett glas rött då och då, kan det vara det? Ska börja idag att skriva upp maten. Tyvärr så var ju dock en av anledningarna att jag valde att börja med lchf att jag skulle slippa räkna energi… Jag har också funderat på all sallad jag äter? Dock inga bannlysta enligt metoden. Tycker det känns fräscht till den annars så feta maten. Får väl prova mig fram och tack igen för alla svar!!! Verkligen kul att få respons! Lycka till!

    #53481
    mctrollet
    Deltagare

    prova kött o smör med liiite grönsaker som tillbehör ett par veckor för att hoppa igång=))

    #53485
    Mynlen
    Deltagare

    skriv än så länge inte upp hur mycket du äter, dvs räkna inte, men skriv upp vad du äter. Jag tror f.ö. att du måste ge kroppen tid att ändra sig, det är trots allt en graviditet den har gått igenom. Hormonellt kan det ta en tid tills allt släpper.

    Men berätta för oss vad du äter då kan vi komma med kommentarer och kanske hitta fällan som du själv inte ser!

    #53483
    Gohper
    Deltagare
    Quote:
    Tack för alla peppande svar!!! Jag har mätt midja och lår och 3 cm i midja och inget på låren på 2 mån 🙁 så det är ju inte så mycket att skryta med!

    Har du bara midja och lår :o? 😉
    Det finns mer, under/över-armar, nacke, hals, vader, höfter och bröst. Finns på nätet hur man mäter. Det finns oxå en räknare för att räkna ut kroppsfettet, minns bara inte var.

    #53486
    Dobe65
    Deltagare
    Quote:
    prova kött o smör med liiite grönsaker som tillbehör ett par veckor för att hoppa igång=))

    Tycker personligen att det är bättre än någonting annat. Fungerar alltid, eller hur?

    #53478
    Butirka
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    prova kött o smör med liiite grönsaker som tillbehör ett par veckor för att hoppa igång=))

    Tycker personligen att det är bättre än någonting annat. Fungerar alltid, eller hur?

    Enbart kött har fungerat för mig. Kokt flintastekt tillsammans med kokta grissvansar. Grissvansarna är feta så det räcker och blir över.
    Kokt anka mättar minst lika bra också. Gott är det också 🙂 Fast det är förstås inget krav att det ska vara. Matens primära funktion är ju endast att mätta.

    #53480
    mctrollet
    Deltagare

    Japp, kött o smör funkar alltid;)

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.