Träning innan maten

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5170
    sariusan
    Deltagare

    En liten snabb fråga bara, är det en fördel att träna innan man äter frukost/första målet för dagen, eller har det ingen större betydelse? När på dagen är bästa tiden att träna? Jag kan liksom få för mig att träna klockan 21-22 på kvällen och 10 på morgonen nästa dag hehe.

    #79741
    bimmerboy
    Deltagare

    Finns gott om träningsfrreak av båda kön här, själv kan jag inget. Men är det inte trevligt för musklerna att efter träningen få lite föda så dom har lite att jobba med?

    Med andra ord tror jag det är positivt att käka EFTER träningen, men mer kompetenta svar kommer under dagen.

    #79743
    acke
    Deltagare

    Har inte så stor betydelse när du tränar.. Den träning som blir av är den bästa!
    Antar då att du inte ligger på elit nivå. Gör det som känns bra! Jag gör både och…

    #79742
    bimmerboy
    Deltagare
    Quote:
    Den träning som blir av är den bästa!

    Grymt sagt frugan!

    #79739
    ulfons
    Deltagare

    Finns inget hinder att träna före frukost. Finns dom som påstår att förbränningen är lite högre då, för att kroppen inte kan ta energi direkt från magen, dock kan skaderisken va något större. Bästa tiden att träna känner man själv, alla är vi olika. Lycka till med träningen

    #79740
    SueAnn
    Deltagare

    Att träna före frukost funkar om din kropp tycker att det är okej. Beror ju lite på vad man tränar också – styrka, cardio eller mer lågintensiv träning som t ex low impact eller promenader.

    Studier har visat att man förbränner mer inlagrat fett på morgonen före frukost då man har låga blodsockernivåer och lågt alternativt bränsle i blodet. Detta gör att bränslet måste hämtas från den inlagrade energin, fettdepåerna.

    Jippee! Perfect, me like, tänker nog många då… 😉

    De flesta studierna visar dock att morgonträning före frukost bara ger det önskade resultatet när man ligger kring 75 % av sin maxpuls. Fixar kroppen det utan frukost/energi så har man ett riktigt bra verktyg. 🙂

    Men risken är ju att man inte orkar ta ut sig ordentligt om man inte har någon energi och det i sin tur gör ju att man då bränner färre kalorier. För orkar man bara gå på halvfart så förlorar ju träningen den ökade fettförbrännande effekten man är ute efter. Då ger morgonträningen inte mer utan istället kanske mindre än ett vanligt pass.

    Vi har ju även olika återhämtningstid efter ett pass, så även dagen kan bli lidande om morgonträningen före frukost inte passar min kropp.

    Det finns ju både nya och gamla rön om huruvida förbränningen påverkas med eller utan mat i magen… men i min värld så är det väldigt individuellt hur man påverkas. Det handlar ju lite om vilka förutsättningar man har som person, kroppsmassa, hälsa, fysiologiska sammansättningar osv.

    Jag har sedan 1999 arbetat inom gymsektorn och träffat otroligt många människor som funkar så olika. När forskare gör studier och presenterar resultat så innebär det ju inte att just den studien innefattar mig och mina förutsättningar. Visst är det ju bra att man har lite hållpunkter att gå efter som instruktör, pt eller kostrådgivare när man sätter ihop kost- och träningsscheman, men man bör också vara lite ödmjuk och se bortom alla studier och titta närmare på individen.

    Vill man äta frukost före träningen så rekommenderas det att man väntar ca 2 timmar innan man tränar om man vill optimera förbränningen vid t ex cardioträning. Då bör man ha den ultimata energitillgången för ett träningspass.

    När du har ätit så omvandlas maten till blodsocker som ska upptas av musklerna för att bilda glykogen. Tränar man innan den processen är klar så kan blodsockernivåerna hindra fettförbränningen.

    Men ska man köra ett s k ”dubbelpass”, t ex först lågintensiv träning (15-30 minuters promenad till gymmet ) och sedan ett cardiopass och lågintensiv träning igen (15-30 minuters promenad hem) så rekommenderar jag att man inte väntar 2 timmar innan man börjar träna eftersom blodsockernivåerna då kan bli väldigt låga om man tränar uppåt 2 timmar.

    Kör man ”långpass” på ett gym så kan man ju ta med sig något protein att äta efter passet eller en hel frukost. Tränar man långpass hemma kan man ju förbereda nåt i kylen i proteinform att äta innan duschen för att sedan avnjuta sin frukost.

    Men om man tränar styrketräning kan man lugnt äta frukost innan träning eftersom man behöver bränslet i blodet för att underlätta muskeluppyggnad och motverka muskelnedbrytning.

    Jag brukar inta 20-30 gram protein innan mitt pass (cardio, power walk osv) om det är ”före-frukost-träning” för att undvika nedbrytning av musklerna. Min kropp presterar dessutom bättre med extra protein före och efter mina mer krävande pass som t ex ett tungt styrkepass och backträning.

    Men prova dig fram och testa olika varianter nån vecka åt gången. Du känner nog när kroppen mår som bäst. Att leva efter strikta råd som funkar för andra kan bli ansträngande för just din kropp, så mitt råd är att du själv testar dig fram tills du hittar den optimala balansen mellan mat, träning och uthållighet i kroppen, men också din vardagsrytm med jobb och familj.

    Huvudsaken är ju att det är kul att träna och att man får mersmak. Så fastna inte i tider, träna när du känner för det, då blir ju träningen mycket roligare. 🙂

    Se också till att dricka mycket vatten så kroppen orkar prestera.

    Det blev långt… svårt att hålla sig kort när det är så mycket jag vill få med. För mig är det nämligen sällan något som är enkelt eller svartvitt när det handlar om kropp och träning. Jag kan därför inte låta bli att peka på det individuella behovet och då blir det många extra bokstäver. 😉

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.