Träning..Kolhydrater??

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4488
    Sara RP
    Deltagare

    Har börjat på ett nytt gym här i stan och pratade med instruktören där.
    Hon menar att innan träning ska man ladda med massor av kolisar..
    Annars menar hon tar det på reserven och musklerna istället för på fettet.
    Hur ligger det egentligen till med detta?? Hur ska jag äta när jag ska träna??
    Hur är det med proteindrinkar? Ska jag kanske ta en sådan innan eller efter ett pass??

    #67653
    mctrollet
    Deltagare

    och vips så var allt vi lärt oss borta… 😉

    #67656
    Hampe92
    Deltagare

    Hahaha först och främst så har hon fel. Man behöver inte äta kolhyderater bara för att man tränar. ät lchf och träna som vanligt bara, ta det försiktigt om du är nybörjare då kan man lätt bli yr o känna sig orkeslös eftersom kroppen inte riktigt har vant sig vid ”fett-energin”
    Proteindrink? Nej tycker jag då du får i dig det tillräckligt av vanlig mat.

    #67661
    Sara RP
    Deltagare

    Ja, jag var lite obstinat mot henne men hon var ju såklart benhård med det hon tror på.
    Men ett snabbt mellanmål direkt efter tror jag på. Ett ägg eller två..typ 🙂

    #67655
    Hampe92
    Deltagare

    Ja men det är ju självklart att du ska äta efter träning, absolut! 🙂
    Själv tar jag ca 6 ostskivor + 10 skinkrullar….vanligt brödpålägg fast utan bröd då. snabbt efter träning. Och en timma efter det ser jag till att få i mig mat igen, oftast kött o smör/bea.
    Kesella, keso, ägg, lite nötter, makril i tomatsås…finns massor av saker man kan ta. Allt beror på hur strikt man är 🙂

    #67652
    Madde01
    Deltagare

    Jag körde både Tjejvasan (sista tre på Vasaloppet) samt Vätternrundan på en kost utan kolhydrater.
    Dock drack jag Blåbärssoppa under loppen och det gjorde att jag fick oväntat mkt energi.

    När alla andra tryckte i sig en torr bulle, så skalade jag ett ägg.

    Såg bara till att ha laddat alla kroppens reserver innan V-rundan, eftersom man cyklar länge.
    Laddade med ägg o rökt lax, åt så mkt jag orkade, även om jag inte var hungrig.
    Det var en befrielse när man hade cyklat färdigt, för då kunde man äta normalt igen.

    Ägg är väl jättebra mellanmål! Bara att plocka fram samt skala!

    I början kanske man vara försiktig med träningen, jag kände mig ganska orkelös, men det får man ju avgöra själv.

    Har förresten varit ute o sprungit idag, kände mig hur pigg som helst o det tackar jag denna kosthållning för.

    #67654
    ulfons
    Deltagare

    Håller med madde, jag körde halvvasan på lchf kost och det har aldrig gått så bra att åka skidor. Tog en mugg blåbär på sista kontrollen så jag fick tillbaka huvudet, annars inga problem. Har varit tröttare när jag åkt kortvasan, och haft längre återhämtningstid efter när jag åt kolhydrater.

    #67651
    Madde01
    Deltagare

    Instämmer med ulfons att återhämtningstiden var kortare med denna kosten.

    Efter V-rundan så brukar jag somna i Vadstena, har en bilresa på 1,5 timme hem, gå direkt till sängen för att sova från ca 19 på kvällen till ca 07.30. I år somnade jag o sov en liten stund i bilen, tittade en stund på tv när jag kom hem, somnade runt 21.30 o sov till ca 07.30. Kände mig hyfsat pigg dagen efter, kroppen ömmade lite granna, dock. Så denna kost har gjort mig piggare samt mera uthållig.

    #67660
    Sara RP
    Deltagare

    Va bra! Då känner jag mig trygg igen! Man blir ju lite lätt förvirrad när
    folk har så mycket synpunkter..
    Nötter är ju enkelt att ta med till efter träningen. Men innan då? Är det viktigt att äta rejält innan också??

    #67650
    Madde01
    Deltagare

    Jag brukar oftast träna en timma efter frukost o då har jag stoppat i mig en stabil omelett.

    Nu tränar jag oftast cykling/längdskidor eller så blir det en långpromenad/joggingtur med hunden.

    #67659
    Sara RP
    Deltagare

    Jag kör inom efter jobbet om dagarna och kör ett pass styrketräning. Brukar dock vara lite hungrig när jag kör hem från jobbet
    och har lite dålig fantasi när det gäller att ta med något att äta typ i bilen..

    #67649
    qwe
    Deltagare

    Hon har fel, punkt slut.

    #67658
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Att äta kolhydrater är absolut inget måste och man klarar sig från födsel till död, alltså hela livet, utan ett enda gram kolhydrat om å vore fallet. När våra förfäder skulle ut på jakt om varade i dagar så laddade de knappast upp med pasta och ris flera dagar innan. Nej, de jagade och sprang hejdlöst bra på den lagrade energin de fått från att äta fett och protein och det blev aldrig sjuka, feta eller hade aldrig dålig tandhälsa.

    Om, alltså OM man upplever att man har svårt att prestera utan lite kolhydrater när man tränar så är det smartast att tillföra dessa under själva träningspasset. Det är då man verkligen har chansen att styra vart kolhydraterna verkligen går, till de arbetande musklerna. En drink på Aminosyror och snabba kolhydrater under passet kan därför vara en lösning.

    Dock så är det abolut inget måste. Har man anpassat sig till en högfettskost så har man just gjort det, anpassat sig och kroppen kommer då att använda energin från fett. Skillnaden man kan märka när man styrketränar är att musklerna inte ser lika fylliga ut eller man inte får lika bra pump på grund utan väldigt låga halter muskelglykogen, därav kan man kanske tillföra kolhydrater under passet.

    Fördelarna med högfettskost i samband med träning är dock att man (enligt min erfarenhet) inte blir lika beroende i när i samband till passet man äter såsom hur långt innan, hur långt efter etc. Samt att man, när man tränar uthållighetsträning, orkar hålla på längre utan att gå in i väggen.

    Jag tror knappast det är någon slump att världsstjärnor som Novak Djokovic, Björn Ferry med flera, presterat på topp och tagit stora titlar efter att de dragit ner på pasta och brödladdningar till förmån för ägg och bacon… My cents.

    #67657
    axelie
    Deltagare

    Hej!
    Jag disskuterar aldrig min kost längre dessvärre pga att det är ett så laddat ämne från båda hållen! Jag är själv väldigt neutral och anser att om man inte har några problem så behöver man väl inte ändra på något, har man problem o lchf löser dessa så kör på!

    MEN, träningsmässigt så är min erfarenhet att jag upplevde en sorts mjölksyrakänsla i musklerna den första tiden, minskad explosivitet och lite mer trögstartad i allmänhet. Däremot så klarade jag precis lika mkt i träning och dessutom så upplevde jag en ökad uthållighet eller seghet i de mer lågintensiva styrkemomenten. ( jag klättrar, både bouldering= högintensivt/maxsstyrka, rep= lågintensivt/uthållighet)

    Vad jag hört av vissa elitidrottare är att de ; vid moment som kräver maxprestation, tränar på lågkolhydratskost och sedan vid ett marathon eller liknande fyller de på med kolhydrater den dagen och kan därför tillgodogöra sig energin som en extra boost på ett mer effektivt sätt än de som äter en kolhydratrik kost permanent. Plus att när de tömt sina ”kolhydratdepåer” under loppet så ställer deras kroppar mkt snabbare om till att hämta energi från fettet och proteinet=då den lärt sig detta iom. deras huvudsakliga kosthållning…
    Lycka till o prova dig fram!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.