Träningsfrustrerad

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2774
    Carola.D
    Deltagare

    Hej alla!

    Jag har ätit enligt LCHF i 5v nu. Började lite lugnt med att dra ner på kolhydraterna, men sedan 2 v har jag varit strikt. ( maken drog till Spanien och genast blev det lättare med matlagningen )

    Till saken….jag har alltid rört på mig för att må bra. Eftersom jag är ” lyxhustru”, eller sällskapsdam som jag kallar det ;D så har jag ju inget jobb som drar energi på dagarna.

    Innan LCHF så körde jag enkelt 45 min i rask takt på crosstrainern….nu får jag kämpa, då menar jag KÄMPA mig igenom 20-30 min max i snigelfart och vila några sekunder då och då.
    Det dunkar i skallen och jag blir lite snurrig…..det kan ju inte vara rätt?

    Tar promenader med hunden 2 ggr om dagen, men hon är liten och ingen ungdom så det blir ingen motion.

    Jag vill svettas! ( masochisten i mig som talar)

    Ska tala om att jag är 168 cm och vägde när jag började 68 kg….vill väga runt 60-62 kg.
    Vad jag väger nu vet jag inte ännu, glömmer att köpa batterier till vågen hela tiden, men tror nog att några kilon är borta.

    Vad gör man för att kunna träna!?

    #43196
    evise
    Deltagare

    Jag läste ditt svar i den andra tråden och reflekterade bara över att du inte lägger till extra fett, det är kanske det som gör att du känner dig helt orkslös. Du kanske får i dig på tok för lite energi?
    Tränar du även varje dag så hinner kanske inte musklerna återhämta sig mellan träningarna. Jag upplever att det är extremt jobbigt att träna flera dagar i rad och det beror kanske på att återhämtningen tar betydligt längre tid utan kolhydrater. Så länge du äter lite kolhydrater får du kanske anpassa träningen lite.

    #43197
    Skold29
    Deltagare

    Orken kommer tillbaka. Ge inte upp. Det är en stor omställning för kroppen och 5 veckor är ingen lång tid. BRA att du inte väger dig. Ta och mät dig istället.

    Angelica

    #43209
    Carola.D
    Deltagare

    Tack för era svar…..angående mer fett, jag blir mätt och nöjd på det jag äter. Faktiskt första gången av alla ” dieter” jag testat genom åren som jag faktiskt slipper känna att jag svälter.
    Har jag en hungrig dag så äter jag mer…annars blir det frukost, lunch och middag.

    Hm…kanske jag får välja mellan att äta mer fett för att träna som jag vill….eller äta som nu och dra ner på träningen…..svårt val faktiskt.
    Jag vill ju inte bara gå ner några kilon….jag vill ju ha en fit kropp också!

    Har jag tur så är det en omställningsfråga som du Skold29 säger….jag får öva på mitt tålamod.

    Tyvärr har jag lagt bort måttbandet också 😮 men jag har ett par byxor som jag älskar….jag har dessa som måttstock….när dom sitter perfekt igen så är jag nöjd.

    #43193
    Marcus
    Deltagare

    Det är svårt att ge ett rakt svar på den här frågan, det är många faktorer som är oklara.

    Jag får för mig att det här inte handlar om några riktigt högintensiva pass på crosstrainern, och tror därför inte att bristen på glykogen är största boven i dramat. Jag gissar mer på omställningsbesvär, alternativt att du som redan poängterats kanske ligger på stort energiunderskott. Hur pass lite kolhydrater äter du? Samt, du skriver att du trappat ned lite lugnt från början, var det lika tungt att träna då?

    Om jag vore dig skulle jag inte ens överväga alternativet att äta som nu och dra ned på träningen. Träningen i sig har en hel del positiva effekter, och speciellt om det är något man gillar ska man ju se till att ägna sig åt det.

    #43208
    Carola.D
    Deltagare

    Jag innan har jag kunnat köra för fullt på crosstrainern….så mycket jag orkar, tillräckligt för att bli genomsvettig och känna mig ”knäsvag” när jag kliver av….alltså inga söndagspromenader.

    Det var lättare i början som du säger…men det har blivit tyngre och tyngre.

    Jag har väldigt svårt att se ett liv utan träning, jag har bestämt mig för att öka fettmängden lite ett tag för att se om det blir lättare.

    Jag gillar ju att få slita på mina träningspass, men att känna mig som att jag har kondis som en otränad storrökare är inte kul!

    Tänkte ta en joggingtur imorgon för att se om det också blivit hopplöst.

    ( rör just nu ihop 2 msk smör med vitlök och persilja till fläskfilén ikväll )

    #43192
    Marcus
    Deltagare

    Har du någon aning om hur pass hög puls du har under passen? Samt hur många pass på crosstrainern kör du normalt per vecka?

    Det låter onekligen som att prestationen har sjunkit i takt med kolhydraterna, meddela gärna om du får någon positiv effekt av att öka fettintaget.

    Jag förstår hur du känner dig, min prestation på gymmet har inte varit så lysande sen jag började minska på kolhydraterna. Däremot märker jag ingen större skillanad på konditionen, fast, jag äter å andra sidan fortfarande ca 50 gram kolhydrater om dagen (5-6 E%).

    #43207
    Carola.D
    Deltagare

    Nej pulsen har jag tyvärr ingen aning om, förutom att det dunkar både här och där…..men jag har svårt att prata medan jag kör…irriterande om någon försöker medan jag håller på.
    Det finns pulsmätare på apparaten, men jag har haft den stående utomhus under sommaren så det har blivit grus i maskineriet när det gäller knapparna 🙂

    Jag försöker att få till 3-5 pass/v….förr på 45-60 min, nu så länge jag orkar innan det känns som att jag ska trilla av….blir ca 30 min.

    Brukar också träna med Wii active Personal trainer, även det är svårt nu.
    Blir darrig i benen direkt av benövningarna….t ex utfall.

    Visst är det frustrerande att känna hur kondisen och styrkan blir sämre istället för bättre när man tycker att man är duktig ?!

    #43191
    Marcus
    Deltagare

    Att man har svårt att prata brukar ju signalera att pulsen är relativt hög. Synd att inte pulsmätaren fungerar. Jag är lite förvånad att du har fått så stor prestationssänkning av dieten, och 5 veckor är ändå ganska lång tid. Åt du riktigt mycket kolhydrater innan omställningen? Det är som att din kropp inte alls är van att utnyttja fett som energikälla vid aktiviteter av högre intensitet.

    Ja, nog blir man frustrerad alltid, man tränar ju inte för att komma i sämre form. 🙂

    #43206
    Carola.D
    Deltagare

    Det är det som är konstigt, jag har aldrig varit en storätare av kolhydrater….varken socker i kaffet eller godis. Ingen storätare av varken bröd, potatis eller pasta.

    Det som varit….och är mitt problem är att vi äter ute mycket….vi bor i Spanien halva året och där blir det mycket mat och massor av vin.
    Sedan reser vi mycket under resten av året, då blir det samma där….jag vet inte om vin är ett jätteproblem, men det blir rätt mycket.

    Jag kom just på att det kanske är annat som ligger bakom också….kom hem från Thailand för 4 veckor sedan och blev ordentligt sjuk när jag kom hem. Det slutade med skiktröntken av huvudet och ett ryggmärgsprov, inget visade något som tur var, men jag var dålig i 2 veckor…kanske är det sviter efter det som spökar…har inte tänkt på det, men det verkar ju logiskt.

    #43195
    evise
    Deltagare

    Ja, din sjukdom kan ju vara orsaken till att du inte orkar så mycket än. Kroppen behöver kanske lite mer tid att läka ordentligt. Men jag tycker du ska lyssna på kroppen och ta det lite lugnre tills du känner att orken återkommer. Ibland när jag tränar och det är för jäkla tungt brukar det oftast dyka upp en infektion eller ngt som ger förklaring till varför det kändes som det kändes. och varje gång blir jag lika arg för att jag inte lyssnar 🙂

    #43205
    Carola.D
    Deltagare

    Ja, man får väl inte vara alldeles för fanatisk heller….jag ska ta det lugnt ett tag så får jag se.

    #43183
    Tess
    Deltagare

    Marcus, vad menar du när du frågade om pulsen? ska de ligga på nå speciellt eller vad menar du?
    Jag har precis börjat träna igen å min puls e skyhög när jag kör på crosstrainern (då pratar vi 170-180)
    Behöver bara lite tips 🙂

    #43187
    ulor
    Deltagare

    Dricker du ordentligt med vatten?

    #43190
    Marcus
    Deltagare
    Quote:
    Marcus, vad menar du när du frågade om pulsen? ska de ligga på nå speciellt eller vad menar du?
    Jag har precis börjat träna igen å min puls e skyhög när jag kör på crosstrainern (då pratar vi 170-180)
    Behöver bara lite tips 🙂

    Anledningen att jag frågade var att om pulsen är hög, så innebär det normalt sätt att intensiteten är högre och att den energi som förbrukar till större del kommer från kolhydrater än fett. Jag skulle bli förvånad om någon som kör väldigt lågintensiv träning, vilket alltså till större del använder fett som energikälla skulle känna ett stort tapp i prestation vid övergång till LCHF. Kör man å andra sidan väldigt högintensivt så finns det mycket som talar för att det skulle märkas rejält om man nästan inte äter kolhydrater.

    Jag skulle kunna skriva ett rejält inlägg angående pulsens inverkan på träning, men jag ska fatta mig kort. Nu vet jag inte vad din maxpuls är, men 170-180 är nog relativt mycket. Det i sig är egentligen inget problem, även om träningseffekten förmodligen skulle bli nästan lika bra om du är ”nybörjare”. Vad som däremot blir problematiskt är om man tränar väldigt många timmar i veckan på så hög puls, då blir det tufft för kroppen. Det är precis av den här anledningen som tex skidåkare till största del kör så kallade distanspass, alltså träningspass som är drygt 2 timmar, men då pulsen är ganska låg, bara för att säga något typ 145-150. Sen kör de ju naturligtvis tempopass också, med betydligt höre puls, och även intervallträning.

    Jag vet inte om jag uttryckte mig bra nog för att du ska förstå poängen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.