Tuddeluuu! (Rookie)

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #842
    BerZerK
    Deltagare

    Tjo!
    Jag har bara kollat lite snabbt i trådarna innan jag reggade mig så jag ber om ursäkt om jag upprepar sånt som redan är genommalet.
    Jag är nybörjare (3 veckor nu) med LCHF och har märkt att det är lätt att trilla i olika fällor, kan ni som är lite erfarna slänga in några nybörjartrix så att man inte trillar dit på ngt dumt?
    T.ex. så försökte jag stilla mitt sockersug med yoghurt-dragéerade cashewnötter, det hann bli 2 påsar innan brorsan varnade mig. Numera blir det makadamianötter som snacks.
    Jag tycker det är svårt att handla men mkt beror nog på att jag är lite skeptisk oxå, jag vill tro men vågar inte släppa efter helt och hållet även om jag försöker äta strikt LCHF (5-10% Kolhydrat/dag)
    Alla tips, trix och länkar mottages med tacksamhet.
    Info om mig:
    Jag är 178 lång och väger 140kg med ett mål på 85 men skulle vara väldigt nöjd om jag kom ner under 100.
    Jag kombinerar kosten med en försiktig joggingrunda (3.5km) en gång i veckan men kommer utöka till 2 ggr i veckan snart.

    //BerZerK

    #12796
    agnetasch
    Deltagare

    Oj, du begär för mycket av oss! ;D Det skulle ta timmar o sitta o skriva alla tips o trix man känner till. Jag tror det bästa är om du ställer frågor om de saker du är speciellt intresserad av.

    #12800
    smurfan37
    Deltagare

    Vad jag har förstått ska man undvika nötter i början när man ska gå ner i vikt. När man nått sitt mål kan man äta lite o se så man inte går upp av dom.

    #12805
    BerZerK
    Deltagare
    Quote:
    Oj, du begär för mycket av oss! ;D Det skulle ta timmar o sitta o skriva alla tips o trix man känner till. Jag tror det bästa är om du ställer frågor om de saker du är speciellt intresserad av.

    Ok, jag är som sagt nybörjare så jag borde kanske specifiliera lite. 😉
    Vad jag är ute efter är basic-grejjer som t.ex. vad man bör undvika även om det innehåller mindre än 5% Kolh.?
    Hur stor är skillanden mellan att ligga under 5%, 10% lr t.o.m. 20%, var ligger den övre gränsen för LCHF?
    Jag tycker det är extremt mkt fett i maten, bör jag jämna ut det med mer protein?
    Bör man skaffa ngt kosttillskott? Multivitamin, proteinpulver, kreatin osv?
    Många frågor blir det men jag kanske borde hindra mig där och ge en chans till respons ;D

    Quote:
    Vad jag har förstått ska man undvika nötter i början när man ska gå ner i vikt. När man nått sitt mål kan man äta lite o se så man inte går upp av dom.

    Aj aj aj, nötterna är det som har varit min räddning från sötsuget. Jag får nog helt enkelt vika mig där och låta nötterna vara med till en början iaf till det värsta sötsuget är väck.

    //BerZerK

    #12795
    agnetasch
    Deltagare

    Till att börja med är det inget du behöver undvika som har ett innehåll på mindre än 5 g kolhydrater per 100 g. Om du hamnar på en platå o står still i vikt en lång tid kan du prova att undvika mejeriprodukter, kakao o nötter ett slag.

    Dom vanliga kolhydratgränserna är:
    5 g kolhydrater om dagen (UFO) vilket är ganska extremt
    20 g kolhydrater (=5%) är en rätt behaglig gräns
    100 g kolhydrater KAN vara den översta gränsen för att ligga i ketos.

    Men LCHF SKA VARA en fet kost, 75% fett 0 20% kolhydrater är det bästa att äta, men du kan väl experimentera med att öka proteinet om du känner för det.

    Tillskott ska inte vara nödvändigt om du äter 20 g kh/dag. Men äter du UFO bör du nog ta C-vitaminer. Proteinpulver behöver du absolut inte o mineraler o sånt tar du om du vill gynna hälsokostindustrin 😉

    #12804
    BerZerK
    Deltagare

    Tack för ett suveränt bra svar!!!

    Hur är det med volym?
    Det ”sägs” att man kan äta hur stora portioner man vill, stämmer det?
    Jag är t.ex. väldigt förtjust i Kassler/fläskfile med Haricot verts och en jätteklick béarnaise och det rör sig om ca 5 kassler-skivor och 200gr H.verts. Det känns mycket?

    #12794
    agnetasch
    Deltagare

    Om du inte behöver tänka på kalorierna så kan du nog äta rätt stora portioner. I alla fall av köttet kan du klämma i dig c:a 200 g per måltid. 150-200 g av lågkolhydratsgrönsaker går också bra (två gånger om dagen) Blanda gärna haricot vert med den kolhydratlåga blomkålen. Eller lägg kassler på spenat, häll hollandaise- eller bearnaisesås över o gratinera.

    #12799
    toru
    Deltagare

    Angående hur mycket man äter så kommer du förmodligen att märka att det efter ett tag blir så att du blir mätt snabbare och mättnaden håller i sig längre (kanske inte för alla, men det verkar vara så för många). Jag trillar dit ibland på att äta för stora portioner, men det är då oftast köttet som är för mycket så det påverkar inte kolhydraterna nämnvärt.

    Jag har en tendens att äta lite mycket ost ibland. Det är iofs bra ratio i ost, men totalt blir det ändå lite mycket kolhydrater då jag försöker hålla mig under 10g per dag (gärna under 5, men det är lite svårt då jag ofta vill ha någon grönsak till köttfärsen…).

    Jag har lurat mig själv med avocado. Den är visserligen bra att äta, men för mycket blir ändå lite mycket kolhydrater.

    Mycket haricot vertes blir nog lite mycket kolhydrater, i alla fall för mig. Kassler kan vara lite lömsk om man inte tittar noga på innehållet. Kan ofta innehålla socker i olika former.

    /Tommy

    #12803
    BerZerK
    Deltagare

    Nu är jag lite ställd 😮

    För mig är det skillnad på 5g och 5%.
    Menar ni att ni totalt försöker hålla er under 20gr Kolhydrater om dagen totalt lr 5% för det utgör ändå en stor skillnad iaf när det gäller portionsstorlekarna?

    Jag ska definitivt kolla upp kasslern men det vore jobbigt att ge upp den.

    Tack för svaren, bomba på! 😀
    Mer frågor kommer, jag LOVAR!

    //BerZerK

    #12798
    toru
    Deltagare

    g eller %…

    Jag har som mål att ligga under 10g kolhydrater per dag. Det innebär att om jag äter totalt 100g ”föda” per dag så får det max vara 10g som är kolhydrater. Så i detta konstiga exempel så blir det samma sag, dvs 10%.

    Normalt äter man lite mer föda än 100g så säg att man får i sig 500g föda på en dag. Min gräns då på max 10 g kolhydrater på en dag förändrar ju % en aning. Jag ska då bara äta mat som i snitt innehåller 2g kolhydrater per 100g (dvs 2%). Jag kan ju dock äta en sak som väger 100g och innehåller 10g kolhydrater men då måste resterande 400g vara helt kolhydratsfria.

    Äter man en produkt som innehåller 3,4g kolhydrater per 100g (dvs 3,4%) så får man ju i sig 3,4g per 100g. Äter du 200g så får du i dig 6,8g kolhydrater, 300g=10,2g kolhydrater.

    Håller man sig till livsmedel som ligger under 3g kolhydrater per 100g (3%) så kan man ju ändå äta ganska mycket. Därför brukar man ibland säga att man ska titta på % i innehållet och hålla sig till en ”maxnivå”.

    Vet inte om det var en så bra förklaring. Jag tycker det är enklare att räkna gram (med hjälp av kostverktyget på lchf.se) än %. Däremot är ju naturligtvis % enklare att använda när man handlar och ”överslagsräknar”.

    Vidare finns ju även E%, dvs hur stor del av energiintaget som kommer från fett, protein respektive kolhydater (tror det är så i alla fall…). Även detta räknas enkelt ut av kostverktyget.

    I min dagbok har jag nu börjat redovisa mina intag lite mer detaljerat.

    /Tommy

    #12802
    BerZerK
    Deltagare

    Hehe nu blev jag ännu mer rörig men tackar för ett bra försök.

    Vad jag tror jag menade med min fråga var om det räcker med att hålla sig till sin gräns på 5% lr ska man dessutom ha en gräns i volym som detta fallet räknas i gram?

    Jag tappar vikt (7kg på 3 veckor) fort just nu och är superglad och supermotiverad men jag är medveten om att jag hamnar på en platå så småningom och vill därför sätta mig in i LCHF så mkt jag kan och inte ger upp när jag hamnar där.

    //BerZerK

    #12797
    toru
    Deltagare

    Jag tänker nästan bara antalet gram per dag och ratio, även om jag registrerar ”allt annat” också. Andelen (%) kolhydrater av totala mängden föda tycker inte jag är intressant (förutom statistiskt då…).

    /Tommy

    #12793
    agnetasch
    Deltagare

    Mer förklaringar om de nu behövs ;D

    Egentligen är volymen på maten rätt ointressant, det är vad Viktväktarna sysslar med; jättevolymer med lite kaloriinnehåll. Men äter man en liten klimp smör mättar den lika mycket som en stor skål sallad. Det viktiga är mättnadsförmågan o inte volymen.

    Det råder stor förvirring angående 5 g eller 5% (5E% alltså) kolhydrater per dag. Många säger att dom ligger under 5 g men ser man deras matsedel förstår man att de menar 5%, alltså 20 g om dagen.

    Det enklaste är att bestämma sig för att äta (t.ex) 20 g kolhydrater per dag. Då väger man de livsmedel man äter, kollar kolhydratinnehållet i de livsmedlen o räknar ihop kolhydratsumman den dagen.
    Lägg märke till att du inte kan äta hur mycket du vill av livsmedel som innehåller mindre än 5 g kolhydrater/100 g, det är en populär missuppfattning. Det är alltid summan av kolhydraterna i exakt den mat du äter som är det viktiga. Den summan ska inte överstiga 20 g kolhydrater.

    Detta räknar du till vardags. Sen kan du nångång emellanåt roa dig med att räkna ut E%-en o kolla att du ligger på önskade 75% fett, 20% protein o 5% kolhydrater.

    #12801
    BerZerK
    Deltagare

    Underbart! Nu är det stenklart!
    20g är alltså en slags maxgräns per dag, det gör det enklare för mig att planera därefter.
    Hittills har jag bara hållt mig till den där ca. 5%-gränsen eftrersom jag inte är påläst utan fått tipset av min bror som fått tipset av … … … Ni kan den historien.
    Skönt att det funkat so far ändå, kanske haft lite flyt och gjort rätt iaf 🙂

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.