"Upptrappning"

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2161
    Ulle-Bulle
    Deltagare

    Hej alla kloka! När jag har nått min målvikt, även om det är några kilo kvar, skulle jag vilja gå över till lite mer kh-rik kost. Att kunna äta frukt, bönor mm. Hur gör jag detta på bästa sätt för att inte lägga på mig alla mina tappade kilon igen?

    #33727
    agnetasch
    Deltagare

    Börja redan nu läsa på om GI-kosten

    #33740
    Ulle-Bulle
    Deltagare

    Ja, bra idé. Tips om var jag hittar lika bra läsning om GI som här på forumet om lchf?

    #33746
    Saris
    Deltagare

    Jag letar också efter en sån sida. Nåt som sammanfattar det stora hela och håller det väldigt enkelt. För mig verkar GI svårt. Man får äta ris, men inte vitt ris, utan hellre fullkorn. Så den nyttigare varianten av alla kh är ok, men man måste träna varje dag? Verkar skumt, läser på.

    #33741
    Ulle-Bulle
    Deltagare

    Ja, håller med dig Saris! Det lilla jag vet känns oerhört krångligt.

    #33749
    Mynlen
    Deltagare

    Jag har bara just börjat, och undrade med hur man gör när man mått målvikten.
    om jag tänker efter så tror jag att jag mest skulle börja äta små saker av det jag gillar och se hur det påverkar kroppen. Typ litet mer grönsaker, en färsk tomat ibland,osv och när det fungerar kanske en frukt. osv osv osv. ta det lungt så att du hinner agera innan det går upp för fort igen.

    Kroppen behöver ju vänja sig vid större mängder kolhydrater igen.

    #33726
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Ja, håller med dig Saris! Det lilla jag vet känns oerhört krångligt

    Nej då, det är inte krångligt. Här är en trevlig sida:
    http://www.gi-metoder.se/
    Googla på GI-listor. Skriv ut dom o läs i lugn o ro. Då får ni ett hum om vilka livsmedel som har lågt GI o är lämpliga att äta. För övergång från LCHF till GI är det kanske bäst att välja lågt GI d.v.s under 70

    #33745
    Saris
    Deltagare

    Hade viljat bjuda dig på en smörshot på krogen agnetasch, toppen! Tack 🙂

    #33733
    alfons
    Deltagare
    Quote:
    Jag letar också efter en sån sida. Nåt som sammanfattar det stora hela och håller det väldigt enkelt. För mig verkar GI svårt. Man får äta ris, men inte vitt ris, utan hellre fullkorn. Så den nyttigare varianten av alla kh är ok, men man måste träna varje dag? Verkar skumt, läser på.

    Köp skaldermans bok finns på rean där får du svar på alla frågor.

    #33747
    stpe006
    Deltagare

    Min uppfattning är att, är du frisk kan du öka kolhydratintaget en aning – i stil med GI, med långsamma kolhydrater – efter att du nått din målvikt, men har du någon metabol eller annan sjukdom som kan vara orsakad av kolhydrater bör du fortsätta att hålla kolhydraterna på en minimal nivå. Observera att även övervikt räknas in i det metabola syndromet och har du haft mer än måttlig övervikt är risken stor att du ökar i vikt igen om du ökar kolhydratintaget.
    Hur mycket kolhydrater man kan äta utan att påverka vikten är förstås helt individuellt.

    #33739
    Ulle-Bulle
    Deltagare

    Tack för alla fina svar! Saris, vill oxå ha en smörshot ;D

    #33744
    Saris
    Deltagare

    Jag bjuder laget runt när vi har nått våra mål 🙂 Deal?

    #33738
    Ulle-Bulle
    Deltagare

    ;D

    #33734
    Hakis
    Deltagare

    Men jag äter ju en tomat ibland, ost när jag är sugen, 1 wasa sport efter träningen (för att det är så himmelskt gott med mycket smör på)
    Ganska mycket lök, lite saltgurka ibland. Betyder det att jag äter GI då? Går ju ner i vikt så jag bryr mig iofs inte 😉

    #33725
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Köp skaldermans bok finns på rean där får du svar på alla frågor

    Skriver Sten Sture Skaldeman om GI-metoden? ???

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.