Usch, det går inte så bra som jag hade tänkt mig…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4909
    Zima
    Deltagare

    Jag var verkligen supertaggad inför att börja med LCHF på allvar. Men nu är jag inne på dag 5, och jag kan ärligt erkänna att det går inget vidare! Visst, jag håller mig ganska bra till mat som är LCHF. Men jag äter nog lite för mycket tror jag. :-[ (Jag älskar verkligen mat) Och det blir en del småätande (en ostbit här och en brieostbit där…lite bär och grädde…en bit mörk choklad….lite mer ostbitar…mer brieost…lite mer hallon och grädde….och så ett par bitar mörk choklad…osv.) Och det är ju inte riktigt det som är grejen med LCHF, att man kan äta obegränsat av tillåten mat? Men det är svårt att låta bli, när man är hemma och ledig (Nästa vecka börjar jag jobba igen, det är nog tur det.!) Idag har jag ätit:

    * Frukost: mandelbröd (jag tog halva brödet, som var gjort på 2 ägg + 1 dl mandelmjöl + 1½ dl riven ost), bregott och ost (31%?)
    * Lunch: omelett (2 ägg + 1 msk grädde) med blomkålsmos i (kanske lite udda fyllning, men det fanns lite rester kvar från en middag. Och det var så jäkla gott mos!)
    * Mellanmål: en bit brieost (30 g kanske) + resten av mandelbrödet med bregott och ost.
    * Middag: vet inte än?

    Är detta en bra dag? Idag ska jag låta bli både choklad och hallon tänkte jag… ::)

    #75491
    Madde01
    Deltagare

    I början åt jag ofta o lite mindre, nu blir det mera mat fast vid mindre tillfällen.

    Det tar tid innan man kommer in i ”SITT” lchf.

    Dessutom är det lättare att ”sköta” sig när man är på jobbet.

    Du får se till att du inte har ngn choklad hemma m a o.

    #75494
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Håller med överstående talare. Ha ingen choklad hemma. Om du då vill ha choklad så måste du köpa och då hinner du tänka efter en gång extra. Bestäm dig bara att imorgon börjar du, 2 stora mål mat på eftermiddagen. Då lovar jag att du kan äta såpass mycket att du blir tillfredsställd 🙂

    #75492
    mctrollet
    Deltagare

    räkna kolhydraterna!!

    #75493
    Solile
    Deltagare

    Håller med alla andra! Det tar tid att hitta just sin egen nivå. Tycker inte det är så farligt att du äter lite grädde och hallon, det där behovet kommer försvinna, bara du lär dig att känna efter ordentligt; är jag sugen eller är jag hungrig? Och sen bestämmer du dig för att bara äta när du verkligen är hungrig.

    #75490
    Lillnettan
    Deltagare

    Ät i första hand ”riktig mat”, dvs. lagad sådan. Två-tre måltider med protein, nåt fett som tex. sås och så lite grönsaker borde göra så att du håller dig osugen och inte går och rotar i kylskåpet mellan måltiderna. 🙂 Choklad, hallon + grädde etc. är mer en-gång-i-veckan-mat. Likaså är det lätt att föräta sig på saker som är gjort av nötter, så var lite sparsam med lchf-bröd.

    Det är dock vanligt att man äter mer än man brukar den första tiden med lchf och det brukar stabilisera sig efter hand. Ingen fara! Men som sagt, mer lagad mat och mindre småplock. 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.