vad är det som gör att man går upp?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3296
    Marika
    Deltagare

    Efter att jag i helgen fuskade lite, var på fest så det var både onyttig mat och diverse alkoholsorter som slank ner… men det var ju bara en kväll! Och nu har jag genast gått upp 1,5 kg. Är det vätska man samlar på sig? för det kan ju knappast ha hunnit bildats nytt fett som lagt sig på kroppen utav en kvälls syndande.

    #51381
    Mums
    Deltagare

    Såvitt jag jar förstått är det vätska.

    #51379
    Marika
    Deltagare

    Så när man nått sitt viktmål och kanske kommer börja äta lite mera kh så får man räkna med att gå upp några kg i vätska?

    #51359
    Franke
    Deltagare

    Om man börjar äta skräpmat igen så ja.

    #51380
    Nadja
    Deltagare

    Hur snabbt/långsamt är det meningen att vätskan ska försvinna, mitt sitter fortfarande kvar i flera dagar efter att jag fuskat 🙁 :'(

    #51378
    Marika
    Deltagare

    I dag har det gått 4 dagar sedan jag åt fel… och i dag väger jag som innan.
    När jag nått mitt viktmål så kommer jag inte att återgå till att äta skräpmat men man kan ju inte fortsätta att äta som man gör nu, då försvinner man ju till sist! 😉 Vad jag menade var att så fort man äter lite fler kh en man gör i dag så kommer man att gå upp några kg i vätska, eller?

    #51375
    Marcus
    Deltagare
    Quote:
    Om man börjar äta skräpmat igen så ja.

    Jag skulle säga att det här är skitsnack. När man äter LCHF så tappar man en del muskelglykogen, och vätska då man inte äter så mycket kolhydrater. Äter man sedan kolhydrater bygger man upp muskelglykogen med tillhörande vätska igen, och då går man upp i vikt. För mig handlar det här om 3-4 kg. Om din definition på skräpmat är kolhydrater, punkt, så stämmer visserligen ditt påstående, men det är fruktansvärt onyanserat och rabiat. Man kan utan problem äta lagom mängder kolhydrater och fortfarande må alldeles utmärkt, vilket innebär att man konstant har högre nivåer av muskelglykogen med tillhörande vätska i kroppen.

    Hur fort man går upp eller ned beror på många faktorer. Hur mycket muskelmassa man har, hur mycket kolhydrater man äter, samt vad, hur mycket och hårt man eventuellt tränar.

    #51377
    evise
    Deltagare

    Jo, du kan fortsätta att äta som du gör nu…hela livet om så vill!
    Jag är normalviktig och vill inte gå ner, äter inte speciellt mycket kolisar och har endast förlorat de där två första kilona när glykogendepåerna tömdes så nog kan man äta så här utan att försvinna 😀

    Jag tror nog att man går upp lite igen om man börjar äta så mycket kolhydrater så kroppen börjar lagra det i musklerna. Men det rä ju inte fett så det gör ju inget 🙂

    #51376
    Mynlen
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Om man börjar äta skräpmat igen så ja.

    Jag skulle säga att det här är skitsnack. När man äter LCHF så tappar man en del muskelglykogen, och vätska då man inte äter så mycket kolhydrater. Äter man sedan kolhydrater bygger man upp muskelglykogen med tillhörande vätska igen, och då går man upp i vikt. För mig handlar det här om 3-4 kg. Om din definition på skräpmat är kolhydrater, punkt, så stämmer visserligen ditt påstående, men det är fruktansvärt onyanserat och rabiat. Man kan utan problem äta lagom mängder kolhydrater och fortfarande må alldeles utmärkt, vilket innebär att man konstant har högre nivåer av muskelglykogen med tillhörande vätska i kroppen.

    Hur fort man går upp eller ned beror på många faktorer. Hur mycket muskelmassa man har, hur mycket kolhydrater man äter, samt vad, hur mycket och hårt man eventuellt tränar.

    nja, Marcus, skräpmat definierar jag som vit bröd, kakor, socker, pizza, potatismos, saft, läsk, söta alkoholdrycker mm. Kolhydrater har många andra former också som antagligen är ”nyttigare” och som gör ”mindre” skada. typ grovt bröd, en morot ibland osv. Men iallafall inte socker, och sockerhaltiga saker. Om man börjar äta ”skräpmaten” igen är det ju självklart man går upp fortare än när man ibland äter en grov macka med leverpastej t.ex.

    För dig är det kanske inte så men för många: äter man en söt kaka är det svårt att sluta. sockret och raffinerade kh är mycket mer beroendeframkallande än ”oraffinerade kh” som kroppen måste jobba mer för att kunna använda.

    #51361
    Aily
    Deltagare

    Nu kommer jag med en sådan där grej igen, något jag läst men kan inte minnas var.

    Men enligt det jag läste ska tydligen kolhydrater binda nästan 10ggr sin vikt i vätska. Om det är så, skulle det betyda att om du inte har några glykogenlager i kroppen och äter 100g kolhydrater, så skulle du kunna gå upp 1kg väldigt fort. Det kan ju förklara varför vi går upp så mycket i vikt när vi gör ett litet avstamp och får i oss mer kolhydrater än vi brukar. Men å andra sidan försvinner det väldigt fort också, så fort man börjar äta som vanligt igen.

    #51370
    Gohper
    Deltagare

    Aily, 1 gram glykogen binder 2,7 gram vätska. Exakt hur förhållandet mellan antal gram kh som blir ett gram glykogen har jag ingen siffra på, men det går åt betydligt mer än 1 gram kh för att bilda ett gram glykogen. Taskig verkningsgrad helt enkelt. En individuell skillnad är ganska marginell i det sammanhanget.
    10 ggr är en helt orimlig siffra då 1g muskelglykogen innehåller ca 2kCal. Utan förluster skulle det innebära ca 7,5ggr (1g kh->2g gykogen)
    Men omvandlingen kh till glukos kostar ganska mycket energi och även inlagringen som glykogen i musklerna kostar lite energi.

    Glykogenets funktion är ju att ge oss ett energiförråd som snabbt kan tömmas och fyllas på igen.
    Kan det vara en anledning till att de flesta däggdjur med ett utpräglad flyktbeteende är gräsätare månne?
    Och det gör inget att det kostar mycket i energiförlust bara vi får den fort.

    För en ganska normal person som kan lagra drygt 500g glykogen kommer öka ca 2kg om förrådet går från tomt till fullt.
    Och det tämligen snabbt. När glykogenförråden är fulla ombildas glukosen (som är ett mellansteg) till fett istället.
    Att göra sig av med glykogenet går även det ganska fort, en vuxen person kan normalt lagra mellan 1200-1600kCal i glykogen. Så säg att det tar maximalt lite drygt ett dygn att tömma ett fullt glykogenförråd med en normal aktivitetsnivå och om man inte tillför nytt glykogen.

    #51365
    MIXA
    Deltagare

    Jag tar till mig det ni skriver. Ibland undrar man ju vad kroppen håller på med. Jag kan från en dag till en annan gå upp 1,5 kilo, trots att jag ätit strikt och druckit som vanligt. Ätit som vanligt kan vara att jag äter ca 500 – 600 gram mat under den dagen. Dricker som vanligt. Jag får i mig mindre mat i gram än jag går upp. Inte konstigt att man undrar ibland. ???

    #51369
    Gohper
    Deltagare

    Det finns minst en faktor till, vi kan kalla den skitfaktor rent ut sagt!
    Det tar olika tid för olika mat att spjälkas och passera genom tarmarna, det är ju inte i någon jämn takt (satan vad jobbigt det skulle vara!).
    Samma sak med urinen, och det finns fler tex, mens osv.

    Ibland sammanfaller de så att vikten slårhårt åt ena eller andra hållet.
    Många flaskor små, kan bli en hel bärs-å!
    Tyvärr inte så mycket att göra åt det men det kan vara frusterande ibland.
    Men jag tycker att lchf ger en stabilare vikt, inte samma svängningar som med mer kh och det beror förmodligen bla på stabilt glykogenförråd.

    #51364
    MIXA
    Deltagare

    Ja, skitfaktor 😀 är viktig, men man har den känslan att den är jämn, ;D men givetvist har du rätt, man äter olika saker.

    #51374
    Marcus
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Quote:
    Om man börjar äta skräpmat igen så ja.

    Jag skulle säga att det här är skitsnack. När man äter LCHF så tappar man en del muskelglykogen, och vätska då man inte äter så mycket kolhydrater. Äter man sedan kolhydrater bygger man upp muskelglykogen med tillhörande vätska igen, och då går man upp i vikt. För mig handlar det här om 3-4 kg. Om din definition på skräpmat är kolhydrater, punkt, så stämmer visserligen ditt påstående, men det är fruktansvärt onyanserat och rabiat. Man kan utan problem äta lagom mängder kolhydrater och fortfarande må alldeles utmärkt, vilket innebär att man konstant har högre nivåer av muskelglykogen med tillhörande vätska i kroppen.

    Hur fort man går upp eller ned beror på många faktorer. Hur mycket muskelmassa man har, hur mycket kolhydrater man äter, samt vad, hur mycket och hårt man eventuellt tränar.

    nja, Marcus, skräpmat definierar jag som vit bröd, kakor, socker, pizza, potatismos, saft, läsk, söta alkoholdrycker mm. Kolhydrater har många andra former också som antagligen är ”nyttigare” och som gör ”mindre” skada. typ grovt bröd, en morot ibland osv. Men iallafall inte socker, och sockerhaltiga saker. Om man börjar äta ”skräpmaten” igen är det ju självklart man går upp fortare än när man ibland äter en grov macka med leverpastej t.ex.

    För dig är det kanske inte så men för många: äter man en söt kaka är det svårt att sluta. sockret och raffinerade kh är mycket mer beroendeframkallande än ”oraffinerade kh” som kroppen måste jobba mer för att kunna använda.

    Påståendet var att just skräpmat skulle leda till viktuppgång (pga mer vätska), och det var det jag reagerade mot. Det spelar ingen roll om du tillför kolhydraterna (samma mängd) från kakor eller från en grov macka, din viktökning pga ökad vätskemängd kommer att bli samma, så jag anser att du har fel också. Sedan att det finns andra anledningar att hålla sig ifrån ”skräpmaten” är ju korrekt, men det har ingenting att göra med den diskussion jag förde.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.