Vad händer när/om man äter för lite fett?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4581
    Tokfia
    Deltagare

    Jag undrar hur viktminskningen påverkas om man äter för lite fett..

    Jag har lätt att få i mig proteiner från kyckling och kött, men eftersom jag bor utomlands där vispgrädde och creme fraiche inte existerar förutom i sötade UTH-format så kan jag inte göra sås till. Så jag tar en klick (ca 20 gram) smör till varje måltid. Men nu har min viktminskning stannat, trots att jag nollat kolhydraterna helt och håller mig till en köttbit eller motsvarande per måltid (lunch/middag).

    Hur styrs vikten av fettintaget? stannar man om man får i sig för lite fett? och går upp om man får i sig för mycket??

    #69779
    Madde01
    Deltagare

    min kropp funkar så här:Om jag äter för lite fett, så blir jag hungrig efter ett tag, äter jag för mkt blir jag illamående.

    #69792
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Äter du för lite fett, eller för mycket kolhydrater, så kan du inte kalla din kost LCHF. När man klipper bort kolhydraterna (i större del) från sin kost så är det viktigt att man ersätter dessa med något och valet faller då naturligt på våran bästa energikälla, fett. Anledningen till att man ofta misslyckas med att trivas med LCHF är för att man just äter för lite fett, man tar bort kolhydraterna men utan att ersätta dessa med något fett.

    Finns inte mycket feta mejerivaror etc i någon större utsträckning där du bor så är det bara att välja fetare köttbitar, kyckling med skinn istället för utan, nötter, avokado.. Ja, du förstår poängen, listan kan göras lång.

    #69778
    Madde01
    Deltagare

    Jimmy_Flessa: Jag vill bara ge Dig en komplimang, för att Du uttrycker Dig bra samt lättförståeligt.
    Det är inte alla som kan uttrycka sig på ett bra sätt! 🙂

    #69785
    evelinas
    Deltagare

    Håller helt med Madde01 om komplimangen till Jimmy_flessa!
    Vill även tillägga att du även lägger upp din ”kritik” (lr vad jag ska kalla det? 🙂 ) på ett sååå bra sätt! inte alls så att man känner sig skitdum eller idiotförklarad 🙂 Som endel andra kan göra.. :/ (JAG MENAR INGEN SPECIELL HÄR!!

    #69791
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Madde01 & evelinas: Tack så hemskt mycket tjejer! Det är kul att veta att man bidrar med något och att man faktiskt gör sig förstådd. Att förklara folk dumma eller liknande bara för att de inte har koll på läget är bara dumt. Alla börjar vi någonstans med våra kunskaper om kost och träning och ingen blir nånsin fulländad, så det är kul att ni tycker så. Det ger mig motivation att försöka fortsätta bidra med min kunskap här på forumet.

    Tack åter igen! 🙂

    #69777
    Madde01
    Deltagare

    Varsågod, det var så lite så! Fortsätt gärna att förklara! 🙂

    #69794
    Tokfia
    Deltagare

    Tack för responsen men oavsett vad jag kan DÖPA min kost till (LCHF säger ju sig självt..), vad händer i kroppen med för lite fett? Om man inte når upp till att ha fett som största energikälla utan att protein tar överhanden? Är det bara hunger som styrs eller har det några fler följder som kan påverka viktnedgången?
    Jag är ju så nyfiken!
    Eftersom jag nu nollar kh intaget och bara äter fett och protein i stort sett känner jag mig så svag i musklerna.. men jag försöker verkligen trycka i mig smör eftersom det är förbaskat gott med kanel till! 🙂

    #69783
    Mynlen
    Deltagare

    Tokfia, man behöver verkligen inte få fettkällorna från mjölkprodukter. Och sen gör det väl inte så mycket om du gör såser på UHT produkterna? Jag vet det är bättre med vanliga men har man inte tillgång till det får man anpassa sig, om man nu tycker det är viktigt.

    Smörsåser som bea eller hollandaise är ganska enkla att göra om man har tillgång till ägg vill säga. Smöret hade du iallafall 🙂

    Sen kan du ju använda andra fettsorter, som olja. Du sa en gång tror jag att det inte gick att få tag på kokosfett hos dig, men det borde väl finnas något med kokos hos dig. (var det inte thailand eller något åt det hållet?)

    använd annars Jimmys kostverktyg, det är inte alls meningen att propsa sig full med fett men 75 E% ska vara fett, och fett är energitätare än proteiner, så kanske du redan äter tillräckligt fett?

    Kommer nog att testa smör med kanel någon gång, bara för att veta om det är gott 🙂

    Och instämmer med att Jimmy är så bra på att förklara och inte döma! Hatten av till dig Jimmy!

    #69793
    poeta
    Deltagare

    Just detta undrar jag också över

    #69790
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Att äta mycket protein kan faktiskt gynna en viktnedgång då protein har högre TEF (Termogenic Effect Of Feeding = Den termogena effekten) än vad fett och kolhydrater har. Detta innebär kort och gott att det ”kostar” kroppen mer att göra av med protein än vad det gör för den att göra av med fett och/eller kolhydrater. Alltså bränner kroppen lite extra energi när man äter mycket protein och förenklat kan man säga att protein ökar ämnesomsättningen.

    Dock tycker jag inte att det är någon bra idé då protein inte är någon primär energikälla, utan en byggsten i kroppen. Detta medför ofta trötthet om man baserar sin kost på protein och därtill äter både kolhydratssnålt och fettsnålt.

    Fett är essentiellt och har många viktiga effekter i våra kroppar. Bland annat är det mycket viktigt för vår hormonproduktion och för att vi ska fungera normalt. Äter du väldigt lite energi under en tid och nästan enbart protein så är risken för diverse näringsbrister mycket stor.

    Sedan tycker inte jag att man ska basera sitt fettintag på mjölkprodukter. Ägg, kött, fisk, nötter, avokado etc är bra grejer. Tänk lite stenålderskost när det kommer till fettkällor, desto naturligare för våra kroppar, desto bättre.
    Tack, Mynlen! 🙂

    #69780
    ulfons
    Deltagare

    Äter du extra protein när du tränar för uppbyggnad Jimmy_Flessa?

    #69782
    Mynlen
    Deltagare
    Quote:
    Dock tycker jag inte att det är någon bra idé då protein inte är någon primär energikälla, utan en byggsten i kroppen. Detta medför ofta trötthet om man baserar sin kost på protein och därtill äter både kolhydratssnålt och fettsnålt.

    Vi har en ”diabetic diet” här i holland som heter Dr Frank. Proteinrikt, litet fett och litet kh. Den får man bara äta en viss period. Mer fett var absolut no-no konstigt nog och endast olivolja om det skulle förekomma fett. minst 200 gr kött vid varje mål (fast jag vet inte så noga om det även gälde frukosten). JAG mår iallafall dålig av så mycket kött! Men mindre kh har den dieten och det är redan ganska bra tycker jag för dom som har diabetes ist för kh kosten som förr förespråkades..

    #69789
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Ulfons: Jag tycker att det är ganska överskattat att ligga skyhögt på proteinintaget. Så äter runt 190 gram fett och lika mycket protein/dag. Det ända jag kompletterar med är aminosyror när jag tränar. Tränar alltid i fastande tillstånd så att tillföra lite EAA/BCAA i samband med träning tycker jag är befogat.

    Mynlen: Ja, en kortare tid så går det att leva på ett dominerande proteinintag. Dock tror jag inte heller detta är särskilt bra för diabetiker.

    #69781
    alfons
    Deltagare

    Du kan väl ta mer än 20 gr fett gör kryddsmör till köttet. När jag inte får tillräckligt feta rätter brukar jag ta en bit smör med lite flingsalt på.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.