Vad kan man äta så lite som möjligt?

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost Allmänt om LCHF Vad kan man äta så lite som möjligt?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3015
    AvatarCrystalised
    Deltagare

    Jag har nu tänkt att äta i lite mindre portioner, däremot vill jag inte att min hälsa ska bli skadad på något sätt.

    Jag undrar helt enkelt vilken mat som är viktigaste. Vet att ägg innehåller jättemycket utav vad vi behöver. Men jag kan ju inte bara äta ägg. Andra förlsag? Äpple? Alltså, jag vill bara utnyttja ätandet så mycket som möjligt, när jag väl ska äta. Vill inte banta ensidigt, vill ändå få i mig allt jag behöver.

    Vet att detta kanske är fel forum, eftersom LCHF är lite ”ät så fort du är hungrig”, men frågan ställs ur ett kolhydrats-perspektiv också.

    Helt enkelt; hur får jag så mycket som möjligt av vad jag behöver – på så lite som möjligt?

    Tacksam för svar!

    #46927
    Avatarqwe
    Deltagare

    Ja, du har rätt. Det här är fel forum.

    #46933
    AvatarMIXA
    Deltagare

    Egentligen är du på rätt plats, äta bra och nyttigt. Men, din inställning till ätandet är nog fel här. Det är missförstånd att vi stoppar i oss hur mycket som helst. Man kanske börjar med samma portioner i början, men går ändå ner i vikt. Men efter ett tag äter man faktisk mycket mindre än förr. Så var det hos mig. Alltså nog är du på fel forum? 😉

    #46940
    AvatarAcid_Crow
    Deltagare

    Soja, ägg, bananer..

    #46925
    AvatarAnonym
    Gäst

    Inte bananer då, det är godis fullt i socker.

    Nej, orsaken till att vi inte rekommenderar ”bantarportioner” för att gå ner i vikt är det helt enkelt är svårare. Du går ner några kilon ett par dagar, blir så j-a godissugen för du är hungrig och arbetet är ogjort.

    Om du ändå är inställd på att tappa vikt lite snabbare, ät dig ohungrig och ät massor av fett i maten. Ät långsamt varje gång och så fort du känner dig mätt, lämna maten på talriken. Det finns mycket tips att finna här för att få det att gå ner snabbare utan att vara hungrig och det ger en mer stabil viktnedgång.

    Men LCHF är ingen quick fix bantning. Det är en hälsokost där en av effekterna är viktnormalisering.

    #46939
    AvatarBettan
    Deltagare

    Halloj MattiasH!

    Jag hoppas Acid_Crow var ironisk i sitt inlägg 🙂

    #46930
    AvatarFranke
    Deltagare

    Tror inte lchfkost är fel om man vill äta så lite som möjligt, man får trotsallt så mycket mer mättnad per kalori.

    Ät ägg, proteinrika grönsaker som broccoli och blomkål, fett kött (dvs helst inte kycklingbröstfilé även om det funkar). Undvik vad vi kallar ”basföda”. Lever har OTROLIGA mängder näringsämnen i sig, överdosera dock inte , då kan du få vitaminförgiftning :).

    I kort: ät feta produkter för långsiktig mättnad och fettlösliga vitaminer, fyll ut med rätt sorts grönsaker för att snabbt fylla ut magen för kortsiktig mättnad samt få i dig vattenlösliga vitaminer.

    #46931
    AvatarFranke
    Deltagare

    Kan tillägga att en EXTREMT stor risk med dina kostplaner är att du äter lite till lunch, och sen på vägen hem från jobb/skola blir jättesugen och sätter i dig massa godis istället, vilket inte hade hänt om du ätit en proper lunch.

    #46924
    AvatarAnonym
    Gäst

    🙂 Du kan ha rätt Betty. Men jag tror det är farligt med ironi i forum, det kan tas på allvar…

    Franke skrev min poäng mer kortfattat. 😉

    #46937
    AvatarMarcus
    Deltagare
    Quote:
    Kan tillägga att en EXTREMT stor risk med dina kostplaner är att du äter lite till lunch, och sen på vägen hem från jobb/skola blir jättesugen och sätter i dig massa godis istället, vilket inte hade hänt om du ätit en proper lunch.

    Ja, fast det här handlar ju om karaktär, viljestyrka, eller vad man nu vill kalla det för. För mig har det aldrig varit några problem med liknande saker. Om jag bestämmer mig att jag ska äta vissa saker så gör jag det, punkt. Oavsett om det gäller att äta mindre för att gå ned i vikt, eller att äta mer för att gå upp i vikt. Dessutom tror jag inte att alla automatiskt äter godis så fort de blir hungriga.

    #46929
    AvatarFranke
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Kan tillägga att en EXTREMT stor risk med dina kostplaner är att du äter lite till lunch, och sen på vägen hem från jobb/skola blir jättesugen och sätter i dig massa godis istället, vilket inte hade hänt om du ätit en proper lunch.

    Ja, fast det här handlar ju om karaktär, viljestyrka, eller vad man nu vill kalla det för. För mig har det aldrig varit några problem med liknande saker. Om jag bestämmer mig att jag ska äta vissa saker så gör jag det, punkt. Oavsett om det gäller att äta mindre för att gå ned i vikt, eller att äta mer för att gå upp i vikt. Dessutom tror jag inte att alla automatiskt äter godis så fort de blir hungriga.

    Kul för dig, men alla är inte lika starka :).

    #46926
    Avatarqwe
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Kan tillägga att en EXTREMT stor risk med dina kostplaner är att du äter lite till lunch, och sen på vägen hem från jobb/skola blir jättesugen och sätter i dig massa godis istället, vilket inte hade hänt om du ätit en proper lunch.

    Ja, fast det här handlar ju om karaktär, viljestyrka, eller vad man nu vill kalla det för. För mig har det aldrig varit några problem med liknande saker. Om jag bestämmer mig att jag ska äta vissa saker så gör jag det, punkt. Oavsett om det gäller att äta mindre för att gå ned i vikt, eller att äta mer för att gå upp i vikt. Dessutom tror jag inte att alla automatiskt äter godis så fort de blir hungriga.

    Det handlar om hungerskänslor, bara för att du inte har lika starka sådana betyder det då att du har bättre viljestyrka?

    #46935
    AvatarGohper
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Quote:
    Kan tillägga att en EXTREMT stor risk med dina kostplaner är att du äter lite till lunch, och sen på vägen hem från jobb/skola blir jättesugen och sätter i dig massa godis istället, vilket inte hade hänt om du ätit en proper lunch.

    Ja, fast det här handlar ju om karaktär, viljestyrka, eller vad man nu vill kalla det för. För mig har det aldrig varit några problem med liknande saker. Om jag bestämmer mig att jag ska äta vissa saker så gör jag det, punkt. Oavsett om det gäller att äta mindre för att gå ned i vikt, eller att äta mer för att gå upp i vikt. Dessutom tror jag inte att alla automatiskt äter godis så fort de blir hungriga.

    Det handlar om hungerskänslor, bara för att du inte har lika starka sådana betyder det då att du har bättre viljestyrka?

    Eller kanske lära sig att skilja på vad som ”bara” är sug och vad som är verklig hunger, det är en del, den andra är viljan.
    Kan man dämpa suget med bra mat som ger mättnad, så kan det även stärka motivationen när man könner att man har kontroll.
    Här är det verkligen olika från person till person.

    #46936
    AvatarMarcus
    Deltagare

    Det är säkert så att det finns många som upplever kraftigare ”sug” än mig, då jag i principer aldrig är sugen på sötsaker och liknande. Däremot kan jag bli hungrig som en varg, träning brukar ha den effekten. Däremot så äter jag de portioner jag har lagat, blir jag inte mätt efteråt så får jag snällt vänta till nästa måltid. Men som Gopher säger, det är nog stor variation mellan olika personer, så även med den mentala inställningen.

    #46928
    AvatarFranke
    Deltagare

    Jag är övertygad om att många personers sötsug är tom värre drogabstinenser vid tex rökning eller andra droger..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.