Vad tror ni, ni som är rutinerade…

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost Allmänt om LCHF Vad tror ni, ni som är rutinerade…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2761
    minivafflan
    Deltagare

    Just nu står jag ganska så still i min vikt, vad tror ni om att jag undviker mejeriprodukter (grädde, ost, Creme fraiche, fil osv) kommer det kicka igång igen då? I början gick jag ner men det har liksom stannat av nu och jag tror det kan bero på överskott av mejeriprodukter men jag vet inte säkert. Jag försöker hålla ner kolhydratnivån så mycket det bara går men många bäckar små…

    Finns det någon vis människa som kan ge ett svar?

    #42823
    Jennyhedstrom
    Deltagare

    Jag har bara hållt på i 4 veckor typ så jag är inte proffs, men försök att dra ner på de, många som säger att de hjälper!!
    De är mitt tips.. försöker själv att dra ner så mkt som möjligt för att de ska ge bäst resultat! I vissa måltider måste man ju typ ha grädde och ost men ja försöker utesluta creime fraichen helt för de känns så onödigt! Finns andra goda röror man kan byta ut creime fraichen mot! 🙂

    Många som de har kickat igång igen för när dom drar ner på de..

    #42820
    vivi_jonsson
    Deltagare

    Ja, minska ner på mejeriprodukterna så ska du se att viktminskningen börjar igen.

    #42819
    Knuffa
    Deltagare

    Det är svårt att säga vad du bör ändra på…kan du inte lägga ut en matdag här så är det lättare att ge tips!? Generellt skulle jag säga: minska mejerierna och öka på fettet (smöööööör!)! 😀

    #42822
    minivafflan
    Deltagare

    Gulle er!!!
    Jag börjar redan känna mig mindre svullen, jag ska äta ungefär som jag gör för det är okej tror jag, men minska på mejeri produkterna och tänka på vilka och hur mycket grönsaker jag tillsätter till måltiden. Det blir lätt att det drar iväg med kolhydraterna med en dutt här och en dutt där..

    Det här är ett exempel på vad jag ätit idag (alla dagar ser olika ut beroende på när jag börjar jobbet eller om jag kanske rent av är ledig)

    Frukost: 1 skiva Lchf bröd (nystart 3,4 g kolhyd/skiva) med smör och makrill + 1 kokt ägg, kaffe med en ytte pytte slurk grädde
    Lunch: 1 proteindrink (innehållandes 2g kolhydrater) även här 1 kokt ägg
    Middag: Ugnsgratinerad falukorv (med OST och en stor klick smör)
    Kväll: 1 finncrisp med smör och en liten snutt av falukorven som blev kvar

    Det här var en ganska dålig dag, jag tycker att jag ätit ganska lite, brukar äta en mer stadig lunch typ omelett men detta var vad jag hann med då dagen blev stressig och jag inte planerat så bra.

    #42818
    Knuffa
    Deltagare

    Frukost: Jag tycker du ska skippa brödet faktiskt. Det är ganska ”tomma” kolhydrater som inkräktar rejält på hela dagsintaget. Blir du mätt på din frukost? Hur länge står du dig? Jag tycker att det känns som om du äter ganska lite fett i ditt första mål på dagen.
    Lunch: Proteindrink? Vad har du i den? Återigen: Blir du mätt och står dig på den? Jag vill hävda att ett riktigt mål mat alltid överträffar en proteindrink. Bra med ägget! 😀 (Omelett låter som ett MYCKET bättre alternativ till proteindrink :D).
    Middag: Ganska bra mat, men hur mycket kolhydrater är det i korven? Den jag unnar mig någon enstaka gång innehåller 4g kolhydrater/100g vilket för min del innebär att jag äter max tre tunna skivor (utan att bli mätt ::)).
    Kväll: En skiva Finncrisp innehåller ungefär lika mycket kolhydrater som lchf-brödet/skiva och ger ingen direkt mättnadskänsla.

    Alltså, i mina ögon äter du för mycket kolhydrater och på tok för lite fett. När du börjar med lchf är det viktigt att du äter ordentligt med mat (och fett) så att du håller dig mätt och inte blir sugen på en massa onödigheter. En ledstjärna är: Ät när du är hungrig och ät dig mätt!

    Mitt tips på meny så här i början för att snabbt komma in i ”tänket”:
    Frukost: Stekt bacon och äggröra/stekta ägg. Stek äggen i flottet från baconen PLUS en klick smör. Gör du äggröra så avsluta med att blanda i en skvätt grädde.
    Lunch: Två grillade kycklingklubbor med kryddsmör eller bearnaisesås.
    Middag: Hemgjorda köttbullar med gräddsås.
    Kvällsfika: Te med en skvätt grädde och lite kallskuret till.

    Vill du unna dig extra så gör det kanske en dag i veckan. Jag äter lyxfrukost på söndagar (jag äter alltid bacon och äggröra till frukost annars) med lchf-pannkakor eller avocado, mozzarella och kallskuret.

    Kom igen nu, let's go! ;D 8)

    #42816
    mctrollet
    Deltagare

    mycket bra sagt knuffa!!

    #42821
    minivafflan
    Deltagare

    Okej tusen tack för all inspiration!!

    Jag har ätit ägg och bacon v a r e n d a d a g i 7 veckor och jag är så trött på det 😛 Därför valde jag att börja eller i alla fall variera och ibland äta bröd.. men jag kanske kan ta brödet på helgen då istället och försöka variera med kokt/stekt ägg eller äggröra eller något annat det finns ju massa bra tips på frukost här på forumet.

    Just denna matdag som jag valde att ”visa” upp var väl inte den bästa..
    Jag ska försöka planera lite bättre men det blir så stressigt ibland.. men som sagt jag ska försöka mitt bästa.
    Jag har redan minskat 10 cm så något rätt har jag väl gjort.
    Mera fett mera fett mera fett.. ska komma ihåg detta 🙂

    Tack igen!!

    #42817
    Knuffa
    Deltagare
    Quote:
    mycket bra sagt knuffa!!

    ;D

    Quote:
    Okej tusen tack för all inspiration!!

    Jag har ätit ägg och bacon v a r e n d a d a g i 7 veckor och jag är så trött på det 😛 Därför valde jag att börja eller i alla fall variera och ibland äta bröd.. men jag kanske kan ta brödet på helgen då istället och försöka variera med kokt/stekt ägg eller äggröra eller något annat det finns ju massa bra tips på frukost här på forumet.

    Just denna matdag som jag valde att ”visa” upp var väl inte den bästa..
    Jag ska försöka planera lite bättre men det blir så stressigt ibland.. men som sagt jag ska försöka mitt bästa.
    Jag har redan minskat 10 cm så något rätt har jag väl gjort.
    Mera fett mera fett mera fett.. ska komma ihåg detta 🙂

    Tack igen!!

    Nä, alla har vi våra mindre bra dagar! Det är bara att bryta ihop och komma igen som man säger… ;D Ibland är det svårt att planera, framför allt eftersom lchf till stor del innebär just lagad (varm?) mat. Jag har med tiden lärt mig att laga extraportioner att frysa in så att jag har något lättlagat att tillgå när jag bara inte orkar dra fram hela kylskåpet. Mitt ”guld” i frysen består av kycklingklubbor, köttbullar, fisk/kött/kycklinggrytor osv. Det får inte bli krångligt så att man tröttnar.

    Grattis till fin minskning…1 dm är MYCKET! 😀

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.