Vågen står grymt stilla!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1462
    AvatarCrunchytiger
    Deltagare

    Hej LCHF-are. Jag känner att jag måste öppna med att säga att jag trivs våldsamt bra med mina nya matvanor. Jag tror det är första gången i hela mitt liv som jag känner att jag kan äta utan att sätta in ångest i processen. Det är väldigt befriande.

    Mitt problem är dock att vågen helt enkelt inte vill rubbas. Jag har hållit på i ungefär två månader snart, och jag har blivit av med två kilo, kanske främst på grund av att jag gymmar. Jag köpte för en tid sedan kokboken LCHF-husmanskost och har på sistone följt recept från den kokboken på kvällarna. Jag undrar om problemet skulle kunna ligga i att jag helt enkelt inte får i mig tillräckligt med fett under dagarna?

    En vanlig dag för mig kan se ut ungefär på följande vis: Morgonmål bestående av scrambled eggs (2-3 st) och bacon. Lunchen är en buffé där jag äter köttet som serveras, med 3-4 små portionsförpackningar smör och salladsbuffé. Middagen är något recept från kokboken. Jag är noggrann med att alltid ha grönt med på tallriken. Ofta ingår en del grädde i recepten, och smör. Känner jag mig en gnutta hungrig mellan måltiderna äter jag några cashewnötter.

    Tja, det var ungefär det. Om fettet är det jag borde slänga till mer av i mina matvanor så skulle jag vara tacksam för tips om hur jag får mängden ökad. I annat fall är jag villig att pröva -vad som helst- 😀

    #20818
    AvatarAnettan
    Deltagare

    Jag hade för det första tillsatt mer fett och gått igenom grönsakerna… Alla grönsaker är allt annat än ok. De grönsaker jag äter är. Vitkål, blomkål, broccoli och några blad baby spenat.
    Sen så kolla även igenom hur mycket kh är det du äter egentligen??? Räkna ihop. Hur mycket mejerivaror äter du??? Det kan tyvärr med hämma viktnedgången…
    Sen är det ju inte bara vågen som man ska kolla på…
    Måttbandet ska du även ha… Jag både mäter o väger mig. Jag kan ha gått ner ytterst lite men måttbandet visar något helt annat.

    Lycka till framöver och hoppas att det är till någon hjälp och att vikten börjar minska…

    #20822
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Håller med, kolla grönsakerna!! Ät en ost bit eller så om du är fortsatt hungrig… ät bara mejeri med bra fetthalt… Lycka till!!

    #20816
    AvatarFranke
    Deltagare

    Framförallt din lunch låter lite fettsnål, beroende på vad du har för sås till. Äter man ute så brukar tyvärr såser vara relativt fettsnåla. Käkar du utan sås så lär lunchen bestå till största del av protein. Äter jag kött, grönsaker och sås hemma så brukar ca 60% av energin komma från såsen enbart, då det är ren gräddsås. Håll också som andra säger koll på vilka grönsaker du äter, vissa är BIG no-no, exempelvis majs. Att käka lchf ute är tyvärr väldigt svårt att göra bra, kanske kan du göra matlådor istället till lunch? Man har trotsallt ingen aning om vad de har i maten.

    Sen är cashewnötter absolut inte ett bra val för mellanmål, det är bland de sötaste nötterna som finns.

    #20821
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Håller inte med, det finns massa bra enkla saker man kan äta ute, men man får vara vaken!

    #20817
    AvatarKarla
    Deltagare

    Känner du dig ”lite hungrig mellan måltiderna” behöver du inte göra någonting alls, utan äta mer mat när det är dags att äta. Det är inte farligt att vara lite hungrig. 8)

    #20820
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    hahaha!!

    #20819
    AvatarCrunchytiger
    Deltagare

    Oj, vet inte varför jag skrev cashewnötter, med tanke på att jag faktiskt äter valnötter. Så är det när man är disträ. 😀
    Tack så mycket för tipsen, jag ska ta och lassa på med fettet.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.