Varför LCHF?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4895
    Ljung
    Deltagare

    Hej!

    När jag först hörde om LCHF så tyckte jag det lät riktigt intressant.
    Man får äta bacon och massor annat som man alltid hört ska var farligt. Bara du inte får i dig för mycket kolhydrater så går du ner i vikt.
    Skitbra tänkte jag och började med detta för lite mindre än två månader sedan.

    Sen lästa jag på detta forumet att man måste även se över sina kalorier. Alltså ligga runt 1000-1500kcal för att kunna gå ner i vikt.
    Jag har tidigare gått ner från 115kg till 74kg (uppe i cirka 85kg nu) enbart genom att dra ner på kalorierna (åt mycket postatismos, pasta osv).

    Hur vet man att det är kolhydraterna man går ner i vikt av i LCHF när du ändå måste dra ner på kalorierna?

    Med ”vanlig” diet så räcker det att du drar ner på kalorier medans på LCHF så måste du dra ner på både kalorier och kolhydrater. Jag tycker det låter konstigt helt enkelt.

    Någon som kan upplysa mig om detta? För mig låter det som en svårare version av en vanlig diet. Att behöva tänka på två saker istället för en.

    #75194
    Jannebananen
    Deltagare

    äter du inte kolhydrater, eller väldigt få sådana, får du inga insulinpåslag, med snabba skiftningar i humör, energi och hunger, du är stabilare och det blir enklare att kontrollera mat-intaget, man slutar småäta lättare.

    När det inte finns kolhydrater i kroppen är du i ketos, vilket innebär att du hela tiden bränner fett som din primära engergikälla.

    Traditionellt menar man att det eg. inte spelar någon roll eftersom det ändå är kalorier in minus kalorier ut som avgör om man går upp eller ner i vikt. Dock menar måna som kör lchf, att de kan äta mer kallorier än de gör av med och ändå gå ner i vikt. Själv vet jag inte, men jag upplever att de veckor jag svullar på lchf, så går jag ändå inte upp i vikt, även om jag äter stora mängder fett.

    Fett ger oxå ganska tydliga mättnadssignaler, och iaf för mig, som nog är ”lite” sockerberoende, så är det skönt att känna riktig mättnad. När jag äter pasta, pizza, bröd osv, är jag knappt mätt i en timma innan jag finner mig ståendes stirrande in i kylskåpet. Jag kan äntligen (nästan) lite på min hungerkänsla igen (jag brukar vänta o känna eftetr några gånger till, annars äter jag för mkt iaf…)

    Man står sig mkt längre på fett än på kolhydrater och behöver inte äta alls lika ofta. Man behöver inte alls räkna kalorier, jag har inte gjort det en ända gång sen jag började eftersom jag inte fattar hur man ska orka det. Men no worry, eftersom det räcker med lite sunt förnufft och att vara uppmärksam på sin hunger/mättnad. Sen klart att om målet är att gå ner i vikt, och dessutom fort, ja då kanske man får pressa sig lite granna, dock inte jämföreslevis så mkt som jag upplever krävs vid en motsvarande lågkolhydratsdiet.

    Jag har kört nu sen i augusti, och jag har nog ännu inte riktigt hittat ”min lchf”, sedan årsstarten har jag provat att bara äta två gånger per dag, mindre poritoner och faktiskt mindre tillsatt fett. Jag är inte fetträdd, men behöver inte bevisa det med x-tra grädde, nötter osv hela tiden. Jag använder fett i matlagningen och tillsätter extra vid behov om det känns befogat.

    Jag tycker, att om du är ny på detta, att du ska ge det en chans!

    LCHF Rocks!

    #75179
    Franke
    Deltagare

    Räkna kalorier är mer av en sista utväg, de flesta kan gå ned i vikt och äta fri mängd av mat. Oavsett om kalorier är kung eller inte, så styr fettintag i slutändan kaloriintaget genom att påverka mättnadskänslan per kalori.

    #75193
    Solile
    Deltagare

    Jag räknar inte kalorier! Det behöver man inte alls med LCHF. Det handlar ju mer om att man faktiskt automatiskt äter mindre eftersom man blir fortare mätt på fett. Och är mätt längre + att småätandet försvinner. Så visst blir det mindre kalorier än om man äter sex måltider per dag med massa kolisar inblandade. Det blir så av sig självt ju. Kolhydrater är, enligt mig, onödiga och överflödiga kalorier till ingen nytta! Fett och proteiner är bästa energikällorna 🙂

    #75191
    mctrollet
    Deltagare

    Nä, du ska INTE räkna kalorier, bara kolhydrater!!

    #75196
    Zeruda
    Deltagare
    Quote:
    Nä, du ska INTE räkna kalorier, bara kolhydrater!!

    Är det inte att gå lite väl långt att säga att man inte ska räkna kalorier? Vi är ju alla olika och en del (många?) behöver säkert inte räkna kalorier för att gå ner i vikt, men jag är ett exempel på att det inte alltid är så.

    Jag provade lchf för första gången för något år sedan och tyckte då mig höra från alla håll att om man räknar kalorier när man äter LCHF så är det inte bara onödigt utan rentav fel att göra så. Så jag var bara noga med kolhydratsintaget och mådde visserligen bättre men gick inte ner något alls i vikt.

    Denna gång tänkte jag att jag skulle dubbelkolla att jag faktisk har ett kaloriunderskott, så jag håller koll både på antalet kolhydrater och kalorier och det går mycket bättre, går nu stadigt ner ca 0.5 kg/vecka. Kanske hör det till saken att jag inte har så mycket att gå ner (ca 10 kg).

    Om man nu ändå ska hålla koll på kolhydraterna – vilket jag tycker är enklast genom att använda ett verktyg som t.ex http://www.myfitnesspal.com så får man ju dessutom koll på kalorierna ”på köpet” – inget extra jobb behövs.

    Till Ljung: den stora fördelen med LCHF för mig är att jag kan äta med ett kaloriunderskott utan att behöva gå runt och vara hungrig och bli helt besatt av mat, det gör det alltså otroligt mycket lättare att leva med än en ”vanlig” diet där man bara håller koll på kalorier.

    #75177
    toru
    Deltagare

    Jag räknar kalorier men bryr mig inte om dem… Det enda som egentligen sätter dem i spel är om jag ser att energifördelningen hamnar högt från kolhydrater då kan jag snegla lite på orsakerna till det i form av ”kalorier” men då jag siktar så strikt så är det sällan något jag behöver ”korrigera” i kosten.

    Problemet med att räkna kalorier är att det är ”enkelt” att räkna intaget med hjälp av de verktyg som finns. Förbränningen är ju ruskigt mycket svårare och blir ofta gissningar. Visst kan man kanske vid lite räknande fundera om man ligger på ständiga överskott på 2000 Kcal per dag om man är ”normalviktig” men annars ska man nog inte fundera så mycket.

    Det viktiga är trots allt att hålla nere kolhydraternas del av energiintaget.

    Det som Zeruda skriver om att äta med underskott men ändå slippa vara hungrig kan jag skriva under på också. Vissa perioder äter jag väldigt lite men jag går inte för den skull runt och är hungrig. Behöver jag energi så äter jag. Jag äter inte bara för att jag blir ”sugen”.

    #75190
    mctrollet
    Deltagare

    tycker inte alls att det är ”att gå väl långt” går du inte ner så minska kh=))

    #75178
    qwe
    Deltagare
    Quote:
    tycker inte alls att det är ”att gå väl långt” går du inte ner så minska kh=))

    +1

    Är alla kolhydrater borta och du ändå är resultatlös så kan du börja räkna kcal.

    #75189
    mctrollet
    Deltagare

    Absolut;)

    #75195
    Zeruda
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    tycker inte alls att det är ”att gå väl långt” går du inte ner så minska kh=))

    +1

    Är alla kolhydrater borta och du ändå är resultatlös så kan du börja räkna kcal.

    Jo precis. Det var lite det som var min poäng – att det kan finnas fall där det kan vara värdefullt att ha lite koll på sina kalorier – så det är dumt att helt avfärda det verktyget. Men att dra ner på kolhydraterna är naturligtvis det viktigaste 🙂

    #75188
    mctrollet
    Deltagare

    väldigt få klarar noll kh någon längre tid…

    #75184
    Vodo
    Deltagare

    svårt att komma ned på noll kolhydrater då tex även kött och ägg innehåller det.

    #75192
    Solile
    Deltagare

    Vilket kött innehåller KH?

    #75183
    Vodo
    Deltagare

    inget kött innehåller förmodligen så mycket kolhydrater att det är värt/möjligt att räkna. Man kan nog anta att musklerna(kött) på ett djur innehåller en del glykos men att detta förmodligen är borta när köttet ligger på tallriken. Blod innehåller en del kolhydrater (mindre än 1g/100 g) och lever är förmodligen det som innehåller mest kolhydrater ca 4g/100g.
    Min poäng var att det förmodligen är omöjligt att utesluta kolhydrater till 100% men man kan ju så klart komma nära. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.