Varning

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1341
    AvatarMamita
    Deltagare

    Jag har sett flera stycken tipsat om makrill i tomatsås. Jag åt det tidigare så jag tröttnade, men igår köpte jag ett paket igen med tre burkar. Tänkte ta det till äggen i morse och började glatt ösa upp och äta. Sen läste jag: Det var ju 3,5% kolhydrater/100 gram i den! Alltså ca 4,4 g per burk, och en burk slinker ju lätt ner. Nu hann jag bara äta halva, får äta den andra halvan imorron, men det är bäst att se upp och inte bara tro blint på dom som kan det här bättre. Idag kollade jag på affären, tre sorter hade dom av makrill i tomat och alla hade mellan 3,5 och 4% kolhydrater.

    Däremot åt jag stekt makrill till lunch och det är ju såå gott! Det finns rökt makrill också som är gudomligt och det är det kanske inte heller några kolhydrater i?

    Är det nån som vet om det finns nån bra lista på nätet där man lätt kan leta upp ett livsmedel och se näringsinnehållet?

    Mamita

    #18768
    Avatartoru
    Deltagare

    När det gäller makrillen så är det nog tomatsåsen som är ”boven”. Äter man bara fisken är det nog ingen fara.

    #18771
    AvatarMamita
    Deltagare

    Nä så är det väl, men det är inte så lätt att separera så att säga. Såsen är ju liksom inpressad i makrillen, så det verkar svårt. Gott till ägg, men det var ju över 2g kh direkt då! Dan hade knappt börjat… Men man lär sej väl med tiden.

    Mamita

    #18767
    Avataragnetasch
    Deltagare

    Den här näringsvärdestabellen är enkel o lätt att hitta i (Bortse från att den finns på smalmat.se´s sida):

    http://www.smalmat.se/articles/view.asp?articleid=15

    Quote:
    men det är bäst att se upp och inte bara tro blint på dom som kan det här bättre

    Dom som ”kan det här bättre” vet att makrill i tomat är bra LCHF-mat (under 5 g kolhydrater/100 g) Dom vet också att man inte kan äta hur mycket som helst av det utan bara så mycket som ens kolhydratgräns tillåter.

    Joxa ihop en burk makrill i tomat + en burk tonfisk i olja (som inte innehåller några kolhydrater) + ev. lite tomatpuré. Då får du en makrill-o tomatsmakande fiskröra med mycket mindre kolhydratinnehåll att äta till äggen.

    #18770
    AvatarMamita
    Deltagare

    Nu var det ju ett väldans liv häromdan när jag hade ätit en tomat (2,5 g kh) och en bit paprika (1,5 g kh) att jag åt så kolhydratrik mat, det var väl närmast det jag tänkte på. Hugaligen!!!

    Tack för länken.

    Mamita

    #18769
    Avatarberittis
    Deltagare

    Icas Makrill (i 3-pack) tycker jag för det mesta har hela bitar som är lätta att skölja av. Jag tycker att det är godare utan tomatsås men det är ju en smaksak förstås. 🙂

    #18766
    Avataragnetasch
    Deltagare

    Jag antar att det är mig du anklagar för att det var ett ”väldans liv häromdan” när det gällde dina grönsaker.
    Om du blandar lika delar makrill i tomat o tonfisk i olja får du en fiskröra med 1,75 g kolhydrater/100 g Äter du det blir du bra mycket mättare än om du äter en tomat (3,75 g kh/100 g) Dessutom får du i dig mer fett vilket bidrar till mättnaden, i grönsakerna finns inget fett, bara kolhydrater. Därför är inte grönsakerna lämplig LCHF-mat hur vackra dom än är.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.