Vi som ska springa Göteborgsvarvet i maj 2012

Visar 115 svarstrådar
  • Författare
      Persko
      Deltagare

Hej!
      Nu startar jag denna tråd så får vi se hur många vi blir.
      Jag tänkte att vi kan rapportera av lite hur det går med träningen och peppa varandra lite. Vi har ju alla ett gemensamt mål vilket gör det lite roligare.

Själv ska jag springa för andra gången efter att ha hoppat över 2011.
      Då pajade jag knäet och kom in på 2:04 i hettan som var då.
      I år ska jag sikta på någonstans 1:50 men det viktigaste är att ta sig runt och ha trevligt.

Har legat efter med löpningen ett par tre månader och precis börjat så smått igen. Det är tungt i starten men det släpper varefter. Det är ju lite extra tungt i mörker och kyla också.

Ser fram emot att läsa om er andras äventyr i löparskorna ;D

ulfons
      Deltagare

Ska starta mitt femte varv i år, tycker varvet är årets höjdpunkt. Mina tider tidigare är.
      2008. 1:53:54
      2009. 1:53:04
      2010. 1:59:18
      2011. 1:46:19
      2010 var ett hemskt år, 29 grader varmt och stekande sol. Glad att jag kom i mål. Det låg folk och spydde både här och där efter banan. Förra året var det år jag tränat bäst, få se om man kan matcha den tiden i år.

Persko
      Deltagare

Kul, då har vi ungefär samma fart 😀
      2010 var som sagt lite väl varmt. Jag bestämde mig tidigt för att stå still och dricka vid varje kontroll. Det var nog det som räddade mig tror jag.

alfons
      Deltagare

Kan ni inte ha LCHF tröjor så vi kännerigen er. Ska dit och heja på min son och hans fru samt ha hand om barnbarnen.

ulfons
      Deltagare

Lämna in ungarna på Liseberg och spring vet ja!

lousiie
      Deltagare

Jag ska me vara med! Springer för första gången, och klarar väl i dagsläget att springa 7 km på 43 min så ingen snabbis här inte:) Men mitt mål att först och främst ta mig i mål, men en tid under 2.30 hade inte varit fel!

Persko
      Deltagare
      Quote:
      Kan ni inte ha LCHF tröjor så vi kännerigen er. Ska dit och heja på min son och hans fru samt ha hand om barnbarnen.

Finns det ngn officiell LCHF tröja. ;D
      Springer inte i en bomullströja dock, det är inget skönt efter ett tag.

mctrollet
      Deltagare

Köp en textilpenna och skriv stort: PERSKO-LCHF =))

Persko
      Deltagare
      Quote:
      Köp en textilpenna och skriv stort: PERSKO-LCHF =))

Ha ha, skitsnyggt ;D
      Vi får väl helt enkelt se oss omkring efter dem som ser gladast ut, eller hur?

ulfons
      Deltagare

Du får starta LCHF LÖPARKLUBB. Jag är på .

Persko
      Deltagare
      Quote:
      Du får starta LCHF LÖPARKLUBB. Jag är på .

Hur menar du då? Typ en virtuell klubb som en tråd?
      Eller en hittepåklubb med egna tröjor för att sticka ut lite?

Kunde vara kul med en tröja med texten fram och bak:
      ”Jag spring varvet på LCHF kost!”
      skulle garanterat bli en del samtal med folk som är nyfikna. Men risken är väl att vi blir sektklassade igen……

ulfons
      Deltagare

Ja vissst, kul att sticka ut lite. Visa att det visst går.

mctrollet
      Deltagare

ahh, men sekt är bra om jag får vara ledare!! 😉

Daniel123
      Deltagare

Jag planerar att springa varvet. För att dra sekt-beteendet ett steg längre så skippar jag inte bara kolhydraterna, utan lägger även skorna på hyllan och springer barfota.

ulfons
      Deltagare

Vi får fixa en startplats åt dej med Trollet.

mctrollet
      Deltagare

Ha ha, tack så mycket, men jag tror inte det… har nog inte i mitt liv samanlagt sprungit så långt;) Har ni egna tröjor kommer jag och hejjar dock! =))

Persko
      Deltagare
      Quote:
      Jag planerar att springa varvet. För att dra sekt-beteendet ett steg längre så skippar jag inte bara kolhydraterna, utan lägger även skorna på hyllan och springer barfota.

Oj, kör du VFF eller helt barfota? Trodde knappt att det gick att springa så långt barfota eller ens med VFF. Imponerande i så fall 8)

Daniel123
      Deltagare
      Quote:
      Oj, kör du VFF eller helt barfota? Trodde knappt att det gick att springa så långt barfota eller ens med VFF. Imponerande i så fall 8)

Sprungit med VFF i nästan ett år, sen i slutet på sommaren så skippade jag skorna helt på vissa löppass och jösses vad roligt det var. Målet är att springa barfota, sen beror det ju lite på hur mycket barfotaträning man får in innan loppet, samt lite andra yttre förhållanden. Jag vet att det var folk som sprang långlopp barfota i fjol och enligt en vän var det minst 4-5 st som gjorde det på göteborgsvarvet, så nog ska jag ge det ett ärligt försök.

Räknar inte med någon vidare tid dock, och skulle vara mer än nöjd över att ta mig i mål 🙂

Persko
      Deltagare
      Quote:
      Quote:

Sprungit med VFF i nästan ett år, sen i slutet på sommaren så skippade jag skorna helt på vissa löppass och jösses vad roligt det var. Målet är att springa barfota, sen beror det ju lite på hur mycket barfotaträning man får in innan loppet, samt lite andra yttre förhållanden. Jag vet att det var folk som sprang långlopp barfota i fjol och enligt en vän var det minst 4-5 st som gjorde det på göteborgsvarvet, så nog ska jag ge det ett ärligt försök.

Räknar inte med någon vidare tid dock, och skulle vara mer än nöjd över att ta mig i mål 🙂

Jag önskar dig verkligen lyckat till! Jag har funderat att börja själv men inte orkat ta mig över tröskeln. Fick löparknä och trodde det kunde vara medicinen. Lyckades dock bli av med det med stretching varje pass.

Daniel123
      Deltagare

Tack tack! Jag tycker verkligen du ska köpa dig ett par fingerskor och ge dig på det. Förr var min löpning endast ett sätt för mig att hålla vikten och jag hade svår ångest inför varje löppass just för att jag tyckte det var så tråkigt. Sen blev jag tipsad om ”fingerskorna” och har sedan dess tyckt att det är fruktansvärt roligt att springa. Att springa helt barfota är ännu bättre, även om det var ganska jobbigt för psyket i början. Jag var livrädd för vassa småstenar och glasbitar i fötterna, men denna mentala spärr var som borta de sista barfotarundorna jag gjorde i höstas. Har haft en enda incident under mina barfotapass och då rörde det sig om en lite rackare till sten som satte sig i foten, men den vart ju inga problem att plocka bort.

ulfons
      Deltagare

Nej fy fan, nu vill jag bli frisk. Har varit förkyld sen helgen före jul, halsont och rethosta. Vill bara ut och springa igen, vågen står som fastgjuten på 83kg, händer ingenting. Är sån som måste få motinera om jag ska gå ner. Bara 4 månader till varvet så nu vill jag få komma igång.

Persko
      Deltagare

Kom igen Ulfons! Det är bara att köra igång. 4 månader är oceaner av tid och det finns jättebra 12 veckors program för att träna inför en halvmara. Funderar på att följa ett för att få lite styrning på träningen.
      Jag lider av att min puls gått upp. Skitjobbigt att springa i min vanliga takt. Känns trist att vara tvungen att sänka tempot när jag egentligen vill öka :-
      Men jag får ta det i den takt det blir helt enkelt….

ulfons
      Deltagare

Ja det är så, ungefär +10 har jag, men det blir bättre med tiden. Är i Idrefjäll nu, ska nog jävlas med kroppen och dra en repa på längdskidorna i morgon, få se vad som händer.

Persko
      Deltagare

Jag ska ut på ett löp pass nu. Ska försöka hålla lite lägre tempo så jag orkar lite längre sträcka. Det är så vackert väder så det kunde vara skönt med en längre runda.

Cathrin
      Deltagare

Hej hopp, jag ska också springa göteborgsvarvet 2012,
      jag har ätit LCHF sedan i september 2011, och har snart nått mitt mål på 65 kg 🙂
      Men jag började också springa någon månad efter jag startat med LCHF, kändes trögt och träna i början men nu känns det som jag har hur mycket energi som helst.
      Jag har inte sprungit en meter innan i mitt liv men nu tycker jag att det är en suverän träning springer 4ggr i veckan, mellan 2.5- 3 mil.
      Att jag ville prova att springa Göteborgs varvet tyckte jag kunde vara en rolig utmaning för att ha ett mål med min träning,
      jag ser verkligen fram emot det 😀
      Kommer att följa denna Tråden helt klart 🙂

Persko
      Deltagare

Hej Cathrin, vad kul. Jag har oxå kört LCHF sedan september men tycker det går tungt fast jag sprungit en del. Faktum är att det gick lättare i början än nu, konstigt….
      Hursomhelst så hoppas jag att det släpper, vi får se. Vi får rapportera av här hur det går för oss ;D

ulfons
      Deltagare

Var ner på gymmet och sprang på bandet i lungt tempo i kväll, för att kolla om det går att börja träna igen. Det känndes hyfsat, så nu är det bara att rulla igång igen. Skönt det, frustrationen började komma ordentligt. Det blev bara 4km på 23minuter, men det fick räcka som första pass sen 5 december.

Persko
      Deltagare
      Quote:
      Var ner på gymmet och sprang på bandet i lungt tempo i kväll, för att kolla om det går att börja träna igen. Det känndes hyfsat, så nu är det bara att rulla igång igen. Skönt det, frustrationen började komma ordentligt. Det blev bara 4km på 23minuter, men det fick räcka som första pass sen 5 december.

Bra jobbat. Man måste ta det försiktigt i början. Det lossnar ju varefter.

ulfons
      Deltagare

Var in på gymmet innan jobbet i dag, och sprang 30 minuter på bandet. 5,3 km vart det, känndes hyfat i kroppen. Tränade även lite styrke, axlar och biceps. Hann inte nåt mer på timmen jag hade på mej, men dock en början.

ulfons
      Deltagare

Känns bra i kroppen i dag efter gårdagens timmes långa pass på bandet.I dag 5,7 km rask prommis när jag vaknade efter nattskiftet , sen ett gympass i kväll innan jobbet. Körde axlar,biceps och rygg, la till att stå på balanspltta mellan seten. Känn jävligt bra just nu, så det är bara att kåra på och smida medans järnet är varmt.

ulfons
      Deltagare

@ulfons 379514 wrote:

Känns bra i kroppen i dag efter gårdagens timmes långa pass på bandet.I dag 5,7 km rask prommis när jag vaknade efter nattskiftet , sen ett gympass i kväll innan jobbet. Körde axlar,biceps och rygg, la till att stå på balanspltta mellan seten. Känn jävligt bra just nu, så det är bara att kåra på och smida medans järnet är varmt.

Men helvete vilken träningsvärk jag vaknar med i dag, det var länge sen man kände så här.

evise
      Deltagare

Jag ska också springa i Göteborg! Det är mitt första Göteborgsvarv men jag har tidigare sprungit två Brolopp….sist 2010 på 2.05 med härlig medvind 🙂

ulfons
      Deltagare

Kul med fler på forumet som ska springa varvet, då kan vi träningspeppa varandra. Har jobbat nattskift så jag orkar inte ut i kylan och springa ikväll, så jag ska ta en sväng till badhuset och simma i stället.

ulfons
      Deltagare

1kmsimmning i kväll, å så skönt.

Persko
      Deltagare

Jag har haft lite svårt att komma igång ordentligt. Det går så jävla tungt när pulsengått upp med 10 slag. Kämpar dock på och det blev en mil förra helgen, 5 km i går och det ska bli en runda i morgon. Typ 7-8 km tror jag.
      hoppas på att det släpper och börjar få lättare, annars blir det ett tungt varv. Funderar faktiskt på att tillsätta lite kolisar innan ett löppass.

Persko
      Deltagare

Välkommen Evise 🙂

evise
      Deltagare

Tack 🙂
      Jag har fått öka lite på kolisarna för jag blev helt orkeslös i musklerna……jag gav det lite mer än ett halvår sedan ökade jag på med rotfrukter och ngn frukt om dagen. Det går bättre nu men jag har fortfarande inte samma ork som tidigare men jag mår så bra i övrigt numer så jag försöker hitta en balans. Det är skit när träningen inte fungerar som man är van vid 🙁

Idag har jag varit på ett pass Funktionell träning….det var nytt för mig och helt ok men jag gillar spinning och gympa bättre.

evise
      Deltagare

Här reggar jag min träning…..jag vet inte om ni redan vet om den här sidan?
      http://www.funbeat.se/
      Här finns även en grupp för LCHF:are 🙂

Persko
      Deltagare

Jag kör också funbeat men har varit dålig på att regga på sista tiden. Ska dock sätta igång igen och även kolla upp LCHF gruppen. Tack för det tipset.

ulfons
      Deltagare

Min reg finns på jogg.se. har reggat där i 3 år eller nåt sånt. En bra sida för löpintresset med mycket bra artiklar och tips.

ulfons
      Deltagare

Varit ner på gymmet och sprungit 45min på löpbandet, 8,1km vart det i dag. Värmde upp i 6 min på hastig het 10, sen körde jag 5minuters fartökningar. 5min 10,5, 5min 11,och 5min 11,5 sen stegade jag ner lika och upp igen. Sen styrketräning bröst, triceps och mage.

Persko
      Deltagare

Bra jobbat Ulfons. Körde samma sak ungefär men kortare på bandet som uppvärmning bara. Körde också fartökning och sista två minuterna körde jag 15, men jag sprang bara 2 km totalt :).
      funkar bra när man stegar upp farten, kroppen hänger liksom med på något sätt.

Sen blev det ett styrkepass enligt mitt program som jag följer, härligt stark var jag idag och ökade på alla övningar, det var nog eftermiddags semlan som gjorde susen 🙂

Mindre än 100 dagar kvar till varvet, hur går det för er?

ulfons
      Deltagare

Gymmat i kväll, bara styrketräning. Axlar, biceps och rygg.Pressade på hyfsat. Lungt och skönt, ensam i lokalen. Döm andra har väl korkat upp som inte ska upp och jobba i morrnbitti. Känner att varvsträningen är bra på G. Löpband efter jobbet i morronkväll, gräsänkling den här helgen bara att passa på då. Trevlig helg på er.

evise
      Deltagare

Ni är flitiga! Själv har jag varit i stallet idag och det blev endast en timmes promenad i skogen men hästen på släp som en hund. Just nu så springer jag inet så mycket men imorgon ska jag åka skidor så att jag förhoppningsvis fått lite skidvana innan det är dags för tjejvasan den 25:e……men efter det så drar löpträninegn igång på allvar.

ulfons
      Deltagare

Mmm, kör hårt. Den tremilen är trevlig, hoppas ni får bra väder och skidföre.

evise
      Deltagare

Igår blev det 19 km i skidspåret och idag är kroppen lite stel….träningsvärken kommer väl krypandes lite senasre skulle jag tro. Många nya muskelgruppr fick jobba igår 🙂
      Även om jag bor i snöfattiga Skåne har de lyckats göra riktigt fina spår på en golfbana. Hoppas kylan håller i sig så hinner vi med några kilometer till, det märks att det var länge sen man stod på ett par skidor 🙂

Persko
      Deltagare

Bra jobbat Evise. Det är skönt att hitta nya muskler 😉
      själv ska jag spela hockey med ett kompisgäng i en timme idag och det är jobbigt vill jag lova. Vi kör i ett utan avblåsningar och man tar helt slut i hela kroppen. Men åhhh så roligt det är :). Motionen blir liksom en bonus på nöjet.

ulfons
      Deltagare

Hann in på gymmet innan jobbet i dag, vart 1 timme på bandet 11.2km. Kändes helt otroligt bra i dag, synd att tiden var begränsad för jobbet annars hade det nog blivit en stund till. Äntligen känns det som kroppen svarar på träningen.

Persko
      Deltagare

Det är guldmedalj på att palla en mil på löpbandet, bra jobbat!. Har jag bara gjort en gång tror jag. Får mental kollaps av uttråkning liksom:bored-smiley:. Hade dock bestämt mig för en mil i lördags och laddade mentalt. Upptäckte dock att jag glömt hörlurarna vilket förvärrade situationen, men jag beslutade mig för att fullfölja ändå hård som jag är 🙂
      sen hade jag världens tur, alla löpband var upptagna så jag fick köra alternativt med mini triathlon istället vilket funkade det med. Men nu kommer jag nog inte undan längre så i helgen får det bli.

evise
      Deltagare

Oj så segt det går med träningen just nu. Var och varanna kväll är jag helt slut och jag kommer mig inte iväg.
      Men idag gav jag mig ut direkt efter jobbet och det blev 40 minuter lätt jogging vilket känns jättebra trots att luftrören inte gillar vädret ngt vidare. Här i Skåne är det lite mildare men fortfarande minus men samtidigt så blir det fuktigare också. Men snart kommer väl värmen och med den springmotivationen….intalar jag mig i alla fall 😉

Persko
      Deltagare

Kör mer grundstyrketräning just nu i en uppbyggnadsfas. Blev dock en 5 km runda på lunchen idag i vackert väder 🙂
      Så snart det blir lite varmare ska jag börja kvalitetsträning och sakta ökning av sträckan.
      Fortfarande hög puls och långsammare tempo så jag ska prova att ta lite kh innan ett löppass så får vi se.
      det funkar ju med lchf men det är inget kul att springa långsamt när man vet att man kan fortare.

ulfons
      Deltagare

Håller med dej Persko, men läs senaste numret av Aktiv träning. Där står bra tips om att öka längden med hjälp av att gå vissa sträckor, utan att för det förlora tid slutändan. Det är från nybörjare till ultralöpare som använder sej av tekniken.

Persko
      Deltagare

@ulfons 381247 wrote:

Håller med dej Persko, men läs senaste numret av Aktiv träning. Där står bra tips om att öka längden med hjälp av att gå vissa sträckor, utan att för det förlora tid slutändan. Det är från nybörjare till ultralöpare som använder sej av tekniken.

Ska kolla på det, låter som en bra ide. Mentalt är det ju också enklare om jag vet att jag får gå en km efter att ha sprungit 10. Sen kan man ta några till ju 🙂

Persko
      Deltagare

Idag blev det 8 km på lunchen. Fortfarande tungt…. :crying-smiley:
      Petade i mig en limpmacka med bea 30 minuter innan men den hjälpte inte. Måste köpa KH pulver och ta innan så jag orkar, det är faktiskt inget kul när det är så förbannat jobbigt. Inte nog med att pulsen ökat med 10 slag, jag tål heller inte hög puls lika bra som innan LCHF. Lustigt, alla annan träning går ju bra. Hockey och innebandyär ju ganska högintensiva sporter och där funkar det. Styrketräningen går kanon oxå.

Men men, nu är jag i alla fall inne i ett riktigt träningsflow och tillåter mig knappt en vilodag. Det känns skitbra ialla fall 😀

ulfons
      Deltagare

Jag tycker det är olika från gång till gång. I bland flyter det bra, nästa kan benen kännas som äppelmos.

Persko
      Deltagare

Periodisk fasta är antagligen inte den optimala uppladdningen inför löpning. 16 timmar utan mat är nog ingen bra ide eftersom de flesta vardagspass sker på lunchen, och jag hoppar ju frukosten. Ska börja med frukost igen får vi se.
      de första månaderna gick det mycket bättre så det kan vara förklaringen.

ulfons
      Deltagare

Nä nu får snöeländet försvinna så det torkar upp på vägarna. Vill ut och nöta asfalt nu, börjar bli tråkigt med löpband.

Persko
      Deltagare

Kopierar mitt inlägg från vår Facebookgrupp.

Nu har jag hittat ett perfekt kh tillskott inför löpning som jag behöver. Sloow Carb 2 heter det och verkar optimalt för oss lchfare. Ska bli mycket spännande att se vad effekten blir, både på löpningen och mitt allmänna lchf välbefinnande. Tanken är att förbruka de kh man petar i sig under passet. Min enda undran är hur långt innan man ska ta det. Någon som vet? I affären sa han 45 minuter, men på näret står det ”timmarna innan”
      http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/drycker/sportdryckspulver/sloow-carbs-2-1280-g?gclid=CP68uKevpa4CFTAumAodIxIeQQ

evise
      Deltagare

Jag håller med, låt det töa nu så vi kan få komma igång på allvar! När jag inte hinner till gymmet eller spinningen så brukar jag ta en kortare löprunda men dessa dagarna har det inte blivit ngn träning alls för att det varit annat på gång också.

Persko, det lät spännande med Slow carb…..rapportera gärna så snart du har testat…..min träning funkar inte optimalt på så lite kolhydrater och jag måste nog hitta ngt bra innan tjejvasan nästa helg 🙂

ulfons
      Deltagare

Ja det där vill jag ha ett utlåtande på Persko. Låter intressant.

Persko
      Deltagare

Jajamän, tänkte springa en mil i morgon om vädret tillåter. Ska bli superspännande att prova.
      jag lovar att rapportera.

Persko
      Deltagare

Idag drog jag i mig en liter Loow Carb 2 enligt ordination ca 45 minuter innan jag skulle springa. Jobbigt att dricka en liter men det ska man visst, iofs bra med vätska.
      Det blev löpband idag och jag försökte ställa in mig på en mil men det går inte mentalt, det visste jag redan innan.
      körde på i 5 km i 5 minuters tempo och jag kan nog säga att det var lite skillnad. Pulsen gick upp till 170 som max men låg oftast runt 165 vilket är bra mycket bättre än utan kh. Sen körde jag 1 minutersintervaller i 16 km/timme i 3 % lutning i ca 2 km. God damn :bravo: Pulsen var över 180 efter varje intervall, men det var en bra genomkörare. Avslutade med en km powerwalk för att varva ner lite, totalt ca 8 km.

Sen blev det ett 70 minuters styrketräningspass direkt på :tranar: Det var tungt förstås men det gick hyfsat. Följde mitt program och lade till bänkpress, pull ups och biceps eftersom jag hade mer att ge.

Totalt Blev det ca 1:50 träning. Kh tillsatsen var bara 385 kcal och var nog slut innan löpningen var slut tror jag.
      har svårt att säga hur mycket bättre det var med kh. Ska prova mig fram och ta det lite tidigare nästa gång.

Visst ja, en liten detalj också. När jag druckit upp min liter så var jag tvungen att springa på toa direkt. Det bara sköljde ur och luktade faan. Hoppas inte det ska fortsätta varje gång bara….. Blev väl en kh chock för tarmen kanske?

evise
      Deltagare

Det låter ju som ngt som skulle kunna fungera! Jag ska inhandla det redan idag och se vad min mage säger om det så man inte gör ngt dumt och står där i skidspåret och måste upptäcka att det var ngt man reagerade på 🙂
      Var köpte du det? Finns det p åtyp Stadium och såna vanliga affärer så man slipper beställa från nätet…det har jag ju inte riktigt tid att vänta på.

Persko
      Deltagare

@evise 382689 wrote:

Det låter ju som ngt som skulle kunna fungera! Jag ska inhandla det redan idag och se vad min mage säger om det så man inte gör ngt dumt och står där i skidspåret och måste upptäcka att det var ngt man reagerade på 🙂
      Var köpte du det? Finns det p åtyp Stadium och såna vanliga affärer så man slipper beställa från nätet…det har jag ju inte riktigt tid att vänta på.

Köpte det i en Budo Fitness butik, men det finns på nätet för 149, jag gav 199. Googla bara eller gå in i en fitnessbutik.
      ska bli spännande att experimentera lite. Helst vill jag ju köra utan kh, men det verkar inte funka. Frågan är om det lossnar med tiden, har lästbatt det för det för vissa. Jag har ju ändå kört i mer än 5 månader nu.

Förresten, det blir fin kontrast i skidspåret om det händer ngt :w00t-smiley:

ulfons
      Deltagare

Har beställt en påse från Svenskt kosttillskott, ska bli kul att testa. Var just ut och sprang 7,7km i solskenet, jösses vad skönt det var. Man känner vårkänslorna börjar komma i kroppen, man vill bara mera. Löppasset i sej gick lite tungt, har nå skit i kroppen, lite varannandagsvissen.Men solen får upp humöret så man kämpar vidare.

Persko
      Deltagare

Ja nu får vi hoppas att vädret håller i sig. Här har det varit över 7 grader och solsken idag så vårkänslorna svallar här oxå :). Längtar till sköna utepass, hatar löpband och löpturer i minusgrader. Dags att börja skruva upp distansen nu oxå.

Persko
      Deltagare

Idag blev det 7 km på lunchen. Tog mina Sloow Carb 2 ca 1,5 till 2 timmar innan denna gång. Det kändes lika tungt som vanligt första 5 minuterna, men sen lossnade det faktiskt. Kände mig piggare och hade lägre puls i förhållande till hastighet :). Sprang med en kompis som jag drog fram till personligt rekord på 5 km (han fick kämpa stackarn 🙂 ), men sen drog jag sista två i mitt eget tempo. Avslutade sista km i 4:45 tempo och nådde inte över 172 i puls så det kändes kanon. Ska nog ge carbsen en chans ett tag.

ulfons
      Deltagare

Formen börjar komma ser jag, gött det. Bara att ladda vidare mot Gbg.

Persko
      Deltagare

Nu har jag anmält mig till ett seedningslopp. Mantorp park 24 mars blir det. Mest för att få en genomkörare i gott sällskap, inte för att få en bättre startgrupp.

Persko
      Deltagare

Med risk för att bli tjatig så kopierar jag in samma som jag skrev på fejjan.

[h=6]I det fullständigt euforiska vårruset som infann sig idag så råkade det bli 15 km i stället för 12. Jag glömde stanna 🙂
      Riktigt skön genomkörare och en bra start på dagen.
      Hade laddat med Sloow Carbs 2 ca två timmar innan och så tog jag en näve russin vid 7 km för att orka hela vägen. Lyckades hålla en snittfart på 5:26 och puls på 163 vilket visar att kolisarna hjälpte idag. Nu känns det riktigt bra inför Göteborgsvarvet 🙂
      [/h]

evise
      Deltagare

Hur går det med träningen? Här är aningens frustrerat då jag inte blir helt fri från min lilla miniförkylning som jag drog på mig strax innan tjejvasan. Jag håller igång med lite promander, ridning och en del cykelturer men jag vågar inte ge mig ut och springa 🙁

Persko
      Deltagare

Klart du kan springa. Har du en släng av förkylning så se till att pulsen inte drar iväg bara för det är inte så bra. Lyssna på kroppen bara så löser det sig. Själv har jag inte sprungit på 1,5 vecka p.g.a en ond stortå. Men på lördag ska jag springa 10 km seedningslopp i vilket fall.

Lycka till!

ulfons
      Deltagare

I kväll blev det 8,5km i 5min tempo. Nu börjar det kännas hyggligt i kroppen. Har i och för sej fuskat lite sista tiden, svårt att få det att funka när man ligger ute på tävlingar med dottern. Ska springa Premiärmilen i stockholm på lördag, hoppas fixa det på 50 minuter.

Persko
      Deltagare

@ulfons 385050 wrote:

I kväll blev det 8,5km i 5min tempo. Nu börjar det kännas hyggligt i kroppen. Har i och för sej fuskat lite sista tiden, svårt att få det att funka när man ligger ute på tävlingar med dottern. Ska springa Premiärmilen i stockholm på lördag, hoppas fixa det på 50 minuter.

Bra jobbat ulfons! Du blir en tuff motståndare att tampas med i Göteborg. Springer ju ocså milen på lördag så vi får väl se 🙂

ulfons
      Deltagare

Tyst på den här tråden! Är det bara Persko och jag som laddar för Göteborg. Kom igen nu hörrni, kör hårt.

Persko
      Deltagare

Jävligt tyst som sagt…!
      men du och jag håller ju skenet uppe tycker jag Uffe. Hur går det för er andra?
      Är lite orolig för mitt knä faktiskt. Sprang sönder det på varvet 2010. Vilade typ tre månader och har skött mig med stretching sen dess och inte känt av det en enda gång. Åsså nuuh!! När det är en sketen månad kvar bara!
      ska vila en vecka från löpning och sen ta det försiktigt så får vi se.

ulfons
      Deltagare

Kra på dej Per. Såg du att startgrupperna kommit ut. Jag hamnade i 6:e, lite besviken på det. Trodd att jag skulle komma upp i 5:e.

Persko
      Deltagare

@ulfons 386301 wrote:

Kra på dej Per. Såg du att startgrupperna kommit ut. Jag hamnade i 6:e, lite besviken på det. Trodd att jag skulle komma upp i 5:e.

Hur gick det till? Jag hamnade i 11:e efter mitt seedningslopp på 48 min. Mig spelar det ingen roll, kommer att gå tillräckligt fort i min grupp tror jag.

ulfons
      Deltagare

Jag tror att man måste under 47min på millopp för att det ska vara seedande. Jag är seedad på min fjolårstid.

Persko
      Deltagare

@ulfons 386718 wrote:

Jag tror att man måste under 47min på millopp för att det ska vara seedande. Jag är seedad på min fjolårstid.

Jo, millopp måste vara under 47. Fixade du det förra året? Själv sprang jag på 47:03 på blodomloppet, så nära var det allt 🙂
      vilar lite från löpningen men ska ta tag i det igen nu. Ska vara lite försiktig så att knäet inte pajar igen.

Cathrin
      Deltagare

Jag laddar för fullt, kör jogg.se’s träningsprogram för varvet, det är ju som sagt första gången jag springer, så jag går på 2 tim programmet,
      men jag tror at det går ganska bra, idag sprang jag 1,2 mil i terräng på 0.52.33 , Average Pace 5:09 / km | Average Speed 11.65 km/h | Elevation Climb 126 m
      så jag känner mig stark å glad 🙂
      Ni verkar ju vara proffs löpare här , tror ni jag kommer klara 2 tim, eller kommer det gå snabbare för mig på varvet ?
      Jag ser verkligen fram emot Göteborgs varvet 😀

ulfons
      Deltagare

Ja jag fixade nåt enstaka träningspass,nsprang alldrig nåt millopp så det blev offisiell tid. I år går det mycket trögare tycker jag. Måste försöka komma mej för att köra intervaller, men det är ju så jävla tråkigt.

Persko
      Deltagare

@Cathrin 386843 wrote:

Jag laddar för fullt, kör jogg.se’s träningsprogram för varvet, det är ju som sagt första gången jag springer, så jag går på 2 tim programmet,
      men jag tror at det går ganska bra, idag sprang jag 1,2 mil i terräng på 0.52.33 , Average Pace 5:09 / km | Average Speed 11.65 km/h | Elevation Climb 126 m
      så jag känner mig stark å glad 🙂
      Ni verkar ju vara proffs löpare här , tror ni jag kommer klara 2 tim, eller kommer det gå snabbare för mig på varvet ?
      Jag ser verkligen fram emot Göteborgs varvet 😀

Ja farten verkar du ju ha i kroppen. Det stora problemet är sträckan. Fram till 15 km går bra, men framåt 17 sådär så börjar kroppen ta stryk och stelna i ben och höfter. Så är det i alla fall för mig, och då är det svårt att hålla farten uppe även om själva flåset finns. Därför ska man träna långpass och även styrketräning. Långpassen kan vara väldigt långsamma, syftet är att vänja kroppen vid just långa pass. Själv tycker jag det är så tråkigt att springa långt så det blir aldrig av knappt. Däremot tror jag att du klarar 2 timmar bara kroppen håller. Öppna försiktigt de första 2 km så kroppen får vänja sig och du kommer in i rytmen. Orkar kroppen så kan det gå snabbare. Lycka till!

Persko
      Deltagare

Idag blev det ett lunchpass på 8 km. Fokuserade på att hålla mig strax under 5:14 vilket är måltiden för att klara 1:50. Det blev 5:08 men jag tvivlar på att jag kommer orka det i 21 km, vi får se. Hoppet är ju det sista som överger en 🙂
      det bästa var att jag inte kände ngt i knäet, så nu håller jag tummarna för att det inte spökar mer.
      om jag skjuter till kolisar så orkar jag ju men JAG VILL JU INTE DET! Frågan är vad som är viktigast, LCHF eller en bra tid?

Cathrin
      Deltagare

jo vänja sig vid långpass det har jag provat 😉
      på påskafton sprang jag ett sånt 🙂
      Avstånd
      17,91
      km
      Varaktighet
      1:50:32
      t: m: s
      Avg. Pace
      6:10
      min / km
      Avg. Hastighet
      9,72

km Pace (min / km) Höjd (m)
      1 5:49 -11
      2 6:32 -3
      3 6:35 4
      4 6:50 5
      5 7:49 -8
      6 6:50 13
      7 6:08 -1
      8 6:03 -4
      9 6:19 -5
      10 6:49 26
      11 5:54 -23
      12 5:46 -16
      13 5:54 0
      14 6:22 -4
      15 5:17 -27
      16 5:17 -30
      17 5:39 -9
      18 5:07 -23

Hoppas det går bra 🙂

Persko
      Deltagare

Bra jobbat Cathrin. Snygg ökning sista 4 🙂

ulfons
      Deltagare

Försök komma i kontakt med nån klubb som kör långpass, det gjorde jag. Vi sprang 27km i drygt 6min tempo. Blir mycket lättare i grupp, då man har nån att springa och prata med och få lie pepp på vägen. Får du bara till uthålligheten, så kommer du säkert att fixa en riktigt bra tid på varvet. Lycka till med träningen.

Persko
      Deltagare

Ska springa ett långpass på lördag tänkte jag. Men det blir nog bara 15 eftersom jag inte vågar pressa knäet. Sen kan jag öka med 1 km nästa gång så får vi se.

ebeeh
      Deltagare

Jag behöver hjälp med en sak, startade med LCHF denna veckan ihop med min man, han ska springa G-varvet han också, och igår disskuterade vi vad han ska ladda upp med matmässigt inför ett sådant lopp, har ni lite tips är ingen gladare än vi, tack på förhand!

ulfons
      Deltagare

Jag är rädd att det är för kort tid att hinna ställa om kroppen till lchf kost till varvet, men känner han att det inte funkar får han väl ladda kolhydrater tillfälligt varvshelgen. Lycka till.

Persko
      Deltagare

Finns olika varianter. Läste någonstans att man ska köra lchf hela vägen. Sista måltiden kvällen innan äter man bra kolhydrater av typen rotfruker o långsamma kh för att ladda lite. Frukosten ska vara lchf. Kan inte säga om detta är bra eller dåligt.
      Vet bara att jag själv antingen kör helt utan eller kompletterar med sloowcarbs 2 för att göra resan lite behagligare. Håller med Uffe om att det kan vara lite dåligt timing att försöka ställa om just nu. Men det går nog.

Persko
      Deltagare

Idag blev det 15 km med sikte på att hålla samma tempo som måltiden på varvet. Ska jag klara 1:50 måste jag köra på 5:14 och idag blev det 5:12 🙂
      pulsen 163 och inga skadekänningar eller speciellt stel heller. Mina nya kompressionsstrumpor är helt fantastiska, kanonsköna och snabbar på återhämtningen, rekommenderas varmt.
      hur går det för er? Har ni några mål och hur ligger ni till i träningen?

Persko
      Deltagare

Jag var lite för snabb med att säga ”inga skadekänningar”. Fick lite ont i vänster fot mot slutet som jag trodde skulle försvinna fort, men det gör fortfarande skitont! Har haft en del problem med fötter och knän och nu har jag googlat lite. Kan konstatera att mina fötter kvalar in i gruppen problemfötter med höga fotvalv, hammartår etc etc. I morgon ska jag gå till en specialbutik för ortopediska skor och hjälpmedel och analyera mina fötter och beställa formgjutna sulor. Kommer väl kosta skjortan men nu är jag trött på att få ont varenda gång jag springer lite längre pass.

Hoppas jag hinner få dem samt springa in dem innan Göteborg bara.

ulfons
      Deltagare

Hoppas det ordnar sej. Jag har haft specialsulor tidigare, fick såna gjutna när jag hade hälsporre. Dom var till enorm hjälp, utan dom hade det tagit mycket längre tid att komma tillbaks.

Persko
      Deltagare

Blev inga formgjutna fotbäddar idag. Skulle inte hinna få dem innan varvet och ännu mindre hinna vänja mig vid dom. Fick hjälp med ett par nya iläggssulor i stället. Hon Videoanalyserade mitt löpsteg och mätte in och monterade pelotter under sulan. Ska prova om detta hjälper, då kanske jag inte behöver formgjuta. Idag kostade det 500, formgjutna kostar mellan 1500-1750. Ska bara läka ut smärtan i foten först, tar väl till helgen skulle jag tro.

ulfons
      Deltagare

Snart bara en vecka kvar till loppet. Hur känner ni er, är formen på topp eller? Själv känner jag mej i hygglig form, kan nog kanske gå skapligt i år om det inte blir för varmt, då brukar det bli hårt.

mctrollet
      Deltagare

önskar dej stort lycka till!! =)

Persko
      Deltagare

Skit också! Sprang på lunchen idag och fick stanna och gå efter 5 km så det inte skulle bli värre. Fick ont i foten igen så nu är jag riktigt deppig :(Ska vila hela vägen fram nu så får det bära eller brista. Bara att kötta på och ignorera smärtan, det gick ju förra gången.Fick iofs lida för det några månader, men jag tog mig i mål :)Lycka till ni andra!

ulfons
      Deltagare

Tråkigt Per, hoppas vila hjälper så det går vägen.När åker du ner till Göteborg? Vi drar ner på fredageftermiddag, så vi får hämta ut nummerlappen då på kvällen. Skulle vara kul att ses där.

Persko
      Deltagare

@ulfons 388503 wrote:

Tråkigt Per, hoppas vila hjälper så det går vägen.När åker du ner till Göteborg? Vi drar ner på fredageftermiddag, så vi får hämta ut nummerlappen då på kvällen. Skulle vara kul att ses där.

Vi ska nog försöka hämta lappen på fredag kväll oxå. Men jag har en dotter i Göteborg som jag måste synka med så jag vet inte riktigt hur det blir. Vi kanske kan kommunicera via facebook så kanske vi kan ses på lördagen?

ulfons
      Deltagare

Jag drar i väg mitt telefonnummer som meddelalande på fejjan åt dej sen.

mctrollet
      Deltagare

Hejja Er!! =)

Madde01
      Deltagare

Lycka till i helgen alla ni som ska springa!

Persko
      Deltagare

@ulfons 388549 wrote:

Jag drar i väg mitt telefonnummer som meddelalande på fejjan åt dej sen.

Det blir bra det Uffe.

Persko
      Deltagare

Jaha gott folk. Nu är det snart dags, hoppas ni är redo. Själv hoppas jag på det bästa och att kroppen håller.
      Har inte kunnat träna ordentligt sista veckorna, men nu får foten stå sitt kasst helt enkelt 🙂
      Tog i alla fall 5 km på bandet i dag och det känndes bra.

Lycka till nu alla! :traning:

Persko
      Deltagare

Hallå på er, hur gick det?
      själv är jag kanonnöjd med allting (nästan).

Vädret blev ju helt perfekt 5 minuter innan jag startade 🙂
      Kroppen höll hela vägen utan att få ont, bara lite stum i slutet.
      Hotellet var kanon!
      Tiden var helt ok, 1:52:06. Siktade på under 1:50 men orkade inte riktigt hela vägen tyvärr.

Nästa år blir det 1:40! Vem hänger på då?

Madde01
      Deltagare

grattis!

Jag avstår nästa år dock…

ulfons
      Deltagare

Bra tid Per, jag ska anmäla mej till nästa år. Bättre tid kommer med rutinen på loppet, man lär sej vart man kan gå på och vart det lönar sej att ta det lite lungt. Bara att träna vidare. Kanske rent av det kan bli Lidingö i höst.

evise
      Deltagare

Jag sprang på 2.11 och jag är jättenöjd! Det var 9 minuter bättre än jag hade satt som mål 🙂
      Göteborgsvarvet var jättetrevligt och lagom långt från Lund så det kommer jag att göra om!
      Nu är dte Berlin marathon till hösten…får se om jag vågar sätta några andra mål än att bara ta mig i mål 🙂

ulfons
      Deltagare

Bra jobbat, grattis. Lycka till med träningen till Berlin.

Persko
      Deltagare

@evise 389270 wrote:

Jag sprang på 2.11 och jag är jättenöjd! Det var 9 minuter bättre än jag hade satt som mål 🙂
      Göteborgsvarvet var jättetrevligt och lagom långt från Lund så det kommer jag att göra om!
      Nu är dte Berlin marathon till hösten…får se om jag vågar sätta några andra mål än att bara ta mig i mål 🙂

Bra jobbat! Impad av er som pallar ett marathon. Lycka till med det 🙂

Cathrin
      Deltagare

Jag sprang på 2.05, jag hade klarat under 2h om inte min gubbe hade fått ont i sitt baklår vid sista bron, så vi fick slå av på takten.
      En sak som var intressant var att jag var så pigg i mina ben, ingen mjölksyra känning alls medan han tyckte det var jätte tungt att springa. LCHF Går verkligen att springa på 🙂
      Men jag är jättenöjd med vad vi gjorde, för det var ju första gången vi sprang Varvet,
      men vi ska springa nästa år igen och då försöka oss på 1.50 🙂 och då kanske han också kör lite” LCHF tänk” ;P

Persko
      Deltagare

Bra jobbat Cathrin!
      Lchf är kanon att springa på, håller med. Men det tog tid att komma dit.
      Nu siktar vi på 2013, eller Stockholm halvmara i höst kanske?

ulfons
      Deltagare

Stockholm skulle vara kul att springa nån gång. Sa tidigare att årets Gbg skulle va mitt sista, nu när jag får 5årsdiplomet, men ska nog anmäla mej till nästa. Hade tänkt satsa på Stockholm nästa år i stället, och slippa stressträna till gbg. Men man kan väl klämma bägge två.

Persko
      Deltagare

@ulfons 389403 wrote:

Stockholm skulle vara kul att springa nån gång. Sa tidigare att årets Gbg skulle va mitt sista, nu när jag får 5årsdiplomet, men ska nog anmäla mej till nästa. Hade tänkt satsa på Stockholm nästa år i stället, och slippa stressträna till gbg. Men man kan väl klämma bägge två.

Absolut. Man hinner vila emellan 🙂
      Sthlm är väl lättare har jag hört (plattare)?

evise
      Deltagare

Dags igen kanske 🙂
      Jag är anmäld!
      Även anmäld till en till mara i Berlin då jag tyckte det var skitroligt! Tiden…5.12….inte världens snabbaste men jag sprang och jag njöt 🙂

Visar 115 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.