Viktiga nybörjarfrågor

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3713
    Avatarhedblom
    Deltagare

    Hej.

    Har nyligen börjat med lchf (viktminskning) och det känns som att man gör allt fel =)
    Har en del frågetecken som jag hoppas få svar på. Vet inte om jag kan ta de i samma
    tråd, men gör så för att inte skapa flera nya ämnen.

    – Finns någon given matgräns eller liknande? Gjorde köttfärsgratäng igår med köttfärs(500gr) grädde(2dl),
    riven ost(2dl) och bacon(ett paket). Vi åt ungefär 1/3 av detta var med lite isbergssallad och gurka.
    Kändes väldigt syndigt och får för mig att man ska äta mycket mindre än så?

    – Vissa säger att man ska äta allt fett man får i sig och vissa säger att man ska dra ner på allt så mycket
    som möjligt, fast använda riktiga fetter? Jag kan ju tex göra en kycklingfilé med lite sallad och 1msk bea.
    Det för mig är hårdbantning. Är det korrekt eller ska jag ta 2dl bea till kycklingen?

    – Är det viktigt att hamna under 20 kolhydrater per dag? Det måste vara väldigt enkelt att
    komma över med tanke på att mycket av det man tillagar maten med innehåller <5gr kolhydrat? Hur ska jag i så fall avgöra
    hur många kolhydrater det är i tex. en bit ost, lite sallad bredvid maten osv?

    – Jag tycker sallad är bra till att fylla ut med. Är detta okej? Såg en tråd angående detta där alla tyckte olika.
    Isbergssallad och gurka är i princip kolhydratfritt. Måste vara okej?

    – Går på gym och har alltid avslutat träningen med 0,75dl vassleprotein (whey-80). Hittar väldigt olika meningar
    om vassleprotein. Vad är egentligen korrekt? En insulinhöjning borde väl endast vara positivt? Dessa har även
    aspartam i sig, men om jag inte får några motargument ska jag beställa hem naturell helt utan tillsatser.
    Ska jag istället äta något annat före/efter gymmet?

    Blev en del frågor nu, men allt för viktiga för att låta bli med =)

    Extremt tacksam för alla svar!

    #56851
    AvatarFlami
    Deltagare

    Mängden mat hade jag också svårt med i början, som gammal viktväktare kändes allt så fel. Idag har jag vant mig vid att äta tills jag är mätt, inte stånkmätt, men när jag känner mättnadskänslor så lägger jag ner gaffeln. Har jag mat kvar på tallriken åker det in i kylen så käkar jag det igen när jag är hungrig.

    Dra absolut inte ned på fettet! Smör, grädde, creme fraiche och smetana..käka! Lightprodukterna, om du har några, slänger du. Äter du en kycklingfile så om du vill en rejäl klick med smör, en kall sås gjord på cf/smetana och kryddor. Ät tills du blir mätt.

    Hur många kh du äter om dagen väljer du själv. Strikt lchf är max 5 kh om dagen..tror jag det var, och det är tufft i början innan man fått kläm på det hela. Äter du en liten bit ost vid sidan om maten ,eller som ett mellanmål så spelar det ingen större roll, kh-mässigt, men om du äter för mycket så givetvis blir det svårare att tappa vikten. Du kan mycket väl käka 20 kh om dagen och ändå gå ner i vikt.

    Strimlad vitkål, broccoli, blomkål, zucchini, brysselkål är utmärkta grönsaker. Isbergssallad och gurka och tomat äter jag också, men äter sparsamt med tomaterna då det egentligen är en frukt,ingen grönsak. Tänk på att grönsakerna också innehåller kh, kolla runt lite på kolhydratstabeller.

    Allt som har med träning att göra får du fråga någon annan. Jag är den värsta soffpotatisen du kan hitta 😉

    Lycka till!

    #56845
    AvatarSase
    Deltagare

    Hej, jag anser mig själv inte som en expert men har ätit LCHf ca 7 månader och gått ner dryga 23 kilo – jag svarar utifrån mig själv och mina erfarenheter:

    Quote:
    Hej.

    Har nyligen börjat med lchf (viktminskning) och det känns som att man gör allt fel =)
    Har en del frågetecken som jag hoppas få svar på. Vet inte om jag kan ta de i samma
    tråd, men gör så för att inte skapa flera nya ämnen.

    – Finns någon given matgräns eller liknande? Gjorde köttfärsgratäng igår med köttfärs(500gr) grädde(2dl),
    riven ost(2dl) och bacon(ett paket). Vi åt ungefär 1/3 av detta var med lite isbergssallad och gurka.
    Kändes väldigt syndigt och får för mig att man ska äta mycket mindre än så?
    Många håller sig under 20 KH per dag – jag själv har aldrig nånsin räknat utan kör på att i stället vara noga med vilka livsmedel jag köper. Jag kör stenhårt på livsmedel med max 5 kh/100g och det funkar för mig..

    – Vissa säger att man ska äta allt fett man får i sig och vissa säger att man ska dra ner på allt så mycket
    som möjligt, fast använda riktiga fetter? Jag kan ju tex göra en kycklingfilé med lite sallad och 1msk bea.
    Det för mig är hårdbantning. Är det korrekt eller ska jag ta 2dl bea till kycklingen?
    Jag skulle lätt tagit 2 dl beasås till kycklingen, så länge beasåsen tillhör ”mina tillåtna livsmedel med max 5 kh/100g”

    – Är det viktigt att hamna under 20 kolhydrater per dag? Det måste vara väldigt enkelt att
    komma över med tanke på att mycket av det man tillagar maten med innehåller <5gr kolhydrat? Hur ska jag i så fall avgöra
    hur många kolhydrater det är i tex. en bit ost, lite sallad bredvid maten osv?
    Som jag redan sagt så räknar jag inte men jag brukar kunna tänka som så att om vi tex ska ha middagsbjudning hemma o vi ska dricka vin o äta lite gott (ala LCHF såklart) med lite mer KH i så kan jag i stället äta noll KH till lunchen, för att kompensera med lite mer KH till middagen …! Att tänka efter före o planera sin mat kommer man långt med 🙂

    – Jag tycker sallad är bra till att fylla ut med. Är detta okej? Såg en tråd angående detta där alla tyckte olika.
    Isbergssallad och gurka är i princip kolhydratfritt. Måste vara okej?
    Jag äter sallad, nästan alltid till grillat – har alltid i fetaost med olja för att få i min mycket fett. Annars är avocado bra, blomkålsmos, broccolimos etc. Men ja, sallad är ok – betydligt bättre än potatis, pasta, ris etc …

    – Går på gym och har alltid avslutat träningen med 0,75dl vassleprotein (whey-80). Hittar väldigt olika meningar
    om vassleprotein. Vad är egentligen korrekt? En insulinhöjning borde väl endast vara positivt? Dessa har även
    aspartam i sig, men om jag inte får några motargument ska jag beställa hem naturell helt utan tillsatser.
    Ska jag istället äta något annat före/efter gymmet?
    Jag har inte tränat alls så den frågan passar jag på låter andra kunniga personer svara! 🙂

    Blev en del frågor nu, men allt för viktiga för att låta bli med =)

    Extremt tacksam för alla svar!

    Varmt välkommen hit och lycka till!

    #56847
    Avatarstpe006
    Deltagare

    Ät när du är hungrig och ät tills du är mätt! blir mitt svar till matmängd. För mig tog det några veckor men mängden minskade automatiskt. Ju mer fett ju mindre mängd äter jag. Så fettet är viktigt, snåla inte med det. Jag får sug efter kolhydrater om jag slarvar me fettet.

    Var du ska dra gränsen på mängd kolhydrater och hur mycket grönsaker du kan ha till är individuellt och väldigt olika hur mycket man ”tål”. Du får testa dig fram vad som funkar för dig.

    Skippa vasselproteinet. Jag har inte koll vad detta är men, vad det än är, är riktig mat bättre i mina ögon.

    Du skriver, ”En insulinhöjning borde väl endast vara positivt?” Svaret på detta blir ett skarpt NEJ, absolut inte. Det är insulinhöjningarna man vill slippa. Det är insulinet som ser till att fettet binds upp i fettcellerna. Så det är just detta du ska komma ifrån. Aspartam är inte heller helt ok i mina ögon. Det är ju ett sötnigsmedel och, även om de inte inehåller kolhydrater, kan det påverka insulinnivån eftersom det är just sött.

    #56846
    AvatarGohper
    Deltagare

    Lite petig bara, insulinet ökar inte inlagringen i sig. Däremot hämmar det uttaget från fettreserven.
    Högre insulinnivå innebär ju i normalfallet att det finns annan energi att tillgå och den ska användas i första hand, inte det surt förvärvade fettet.

    Aspartam kan ställa till det duktigt då det försöker vara något det inte är.

    #56844
    AvatarSase
    Deltagare

    Aspartam ges till kossor o grisar för att dem ska bli ännu hungriga och äta mer = fetare = mer kött.

    Bara det gör att jag vägrar sånt….

    #56841
    AvatarFranke
    Deltagare
    Quote:
    – Går på gym och har alltid avslutat träningen med 0,75dl vassleprotein (whey-80). Hittar väldigt olika meningar
    om vassleprotein. Vad är egentligen korrekt? En insulinhöjning borde väl endast vara positivt? Dessa har även
    aspartam i sig, men om jag inte får några motargument ska jag beställa hem naturell helt utan tillsatser.
    Ska jag istället äta något annat före/efter gymmet?

    * Insulinhöjning är alltid negativt, hela poängen med lchf är att inte höja insulinet.
    * Ditt proteinintag på lchf lär vara en bra mängd över ditt behov, vassleprotein är med andra ord slöseri på pengar.
    * Protein som inte används blir glukos i slutändan (även om processen är kostsam), så att äta extrema mängder låter inte optimalt för lchf.

    Ät mat efter gymmet. Om du är hungrig.

    #56843
    AvatarLillnettan
    Deltagare

    – Finns någon given matgräns eller liknande? Gjorde köttfärsgratäng igår med köttfärs(500gr) grädde(2dl), riven ost(2dl) och bacon(ett paket). Vi åt ungefär 1/3 av detta var med lite isbergssallad och gurka. Kändes väldigt syndigt och får för mig att man ska äta mycket mindre än så?

    * Som de andra säger, ät tills du är mätt. 🙂 Äter du fett + protein så kommer du inte orka äta så himla stora portioner, så energiintaget reglerar ofta sig självt efter hand om man inte har problem med mättnadskänslor och överätning. Däremot finns det ingen anledning att tillsätta fett i en måltid i en sådan mängd att man storknar när man äter den och tycker att den är äcklig – grädde, bacon och ost är ju tre feta produkter och kände du att det blev för flottigt så arbeta om receptet lite?

    – Vissa säger att man ska äta allt fett man får i sig och vissa säger att man ska dra ner på allt så mycket som möjligt, fast använda riktiga fetter? Jag kan ju tex göra en kycklingfilé med lite sallad och 1msk bea. Det för mig är hårdbantning. Är det korrekt eller ska jag ta 2dl bea till kycklingen?

    * Jag brukar tänka att man inte ska vara ”fettskrämd”, dvs. våga äta gräddsåser, kryddsmör osv. och inte äta några lightprodukter, men samtidigt ser jag ingen vits med att äta överdrivet mycket fett heller – om jag tex. äter ägg & bacon till frukost så är ju bacon fett i sig självt och jag behöver inte lägga till något mer känner jag. Jag skulle personligen göra om din måltid med kycklingfilé, 2-3 msk bea och sen en mer matig sallad med kanske lite oliver, fetaost, någon körsbärstomat, ett par ringar rödlök och dressing på vinäger och olivolja. Mer kh men matigare och så får du fett från salladen också. 🙂

    – Är det viktigt att hamna under 20 kolhydrater per dag? Det måste vara väldigt enkelt att komma över med tanke på att mycket av det man tillagar maten med innehåller <5gr kolhydrat? Hur ska jag i så fall avgöra hur många kolhydrater det är i tex. en bit ost, lite sallad bredvid maten osv?

    * Många upplever att de går ner bättre ju färre gram kolhydrater de får i sig. Jag tycker inte det är enkelt att komma över eftersom jag ofta utgår från produkter med 0 gram kh i sig, tex. kyckling, rent kött, lax… Det som ”kostar” är ju tillbehören; grönsaker, såser osv. Vad gäller kolhydrater i maten så får du läsa på förpackningen alternativt googla ”livsmedel kolhydrater” och därefter höfta. 🙂

    – Jag tycker sallad är bra till att fylla ut med. Är detta okej? Såg en tråd angående detta där alla tyckte olika. Isbergssallad och gurka är i princip kolhydratfritt. Måste vara okej?

    *Om du inte är superstrikt så kan du äta en liten mängd av många olika grönsaker, tex. ett par ringar paprika, broccoli, blomkål, gurka, squash, lite vitkål, lite lök, vitlök, 2-3 körsbärstomater, isbergssallad… Bara du inte vräker i dig utan låter dem vara tillbehör och smaksättare så brukar det funka.

    #56853
    Avatarhedblom
    Deltagare

    Tusen tack för era svar!

    Det hjälper väldigt mycket så här i början att få klarhet i alla funderingar man har.

    Det dyker säkert upp mer, men just nu är jag nöjd =)

    #56860
    AvatarNordan
    Deltagare

    Hallå!
    Började med LCHF för ca en vecka sen. Hittade dessa frågor som jag också ställt mig.
    Jag har några frågor som är rätt nybörjaraktiga.

    1, Får man äta filmjölk? Den fetaste som Arla har?
    2, Är det gå ok att typ ta en tallrik sådant innan man går och lägger sig?
    3, Om man tex skulle ”balla ur” och ta en kebabtallrik, pizza eller dricka öl. Går man upp direkt då eller är det bara att fortsätta som vanligt dagen efter?

    #56850
    AvatarMynlen
    Deltagare

    1. man får äta allt men inte alltid. Fil, även den fetaste skulle jag inte äta när man vill gå ner i vikt, men senare blir det nog bra.
    2.varför innan man går och lägger sig? bättre med en bit fet ost tror jag.
    3. nej man kanske går upp 2 kg pga att man samlar vatten men sen går man ner igen. Man sabbar inget riktigt bara stannar upp eller det dröjer längre.

    #56856
    AvatarJori
    Deltagare
    Quote:
    1. man får äta allt men inte alltid. Fil, även den fetaste skulle jag inte äta när man vill gå ner i vikt, men senare blir det nog bra.

    Varför då? Och är det bättre med gräddfil eller youghurt?

    #56842
    AvatarLillnettan
    Deltagare

    Generellt innehåller mejeriprodukter ganska många kolhydrater, och fil/yoghurt/gräddfil etc. innehåller samtidigt jämförelsevis lite fett. Kombinationen gör att du får i dig en hel del kh samtidigt som maten inte är särskilt mättande och gör att du behöver äta snart igen. Under viktnedgång så brukar många försöka ligga under 20 gram kh/dag och om man väljer att äta tex. ett par deciliter fil så blir det inte många kolhydrater över att hushålla med under dagen, så att säga. 🙂

    #56855
    AvatarJori
    Deltagare

    Låter som om jag måste tänka om – lite mer… Får ju i mig en del mjölk/grädde i kaffet som blir några gånger per dag. Inte så mycket mer mejeriprodukter alltså!

    #56859
    AvatarNordan
    Deltagare

    Men den fil jag äter från Arla är 3% fett och 4 kh, då skall den väll vara ok? Varför går man upp då? hmm det är inte lätt detta.
    Sen en annan sak, måste man alltså hålla sig under 20 gram kh/dag, det blir ju skitsvårt att ha koll på om man inte bara äter kött och fisk.
    Jag trodde det räckte med att det stod att det var under 5 kh på paketet för att det skulle vara ok när man vill gå ner i vikt.
    Tyckte jag stod i denna tråd också?

    Varför fil, jo det skall vara enkelt och snabbt 🙂 Om man är hungrig alltså. Nu börjar ifs känna att jag inte är hungrig hela tiden. Men jag har väll gjort fel då jag kör strikt på max 5 kh på produkter jag köper.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.