Viktstabilisering?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5913
    AvatarAnnaB
    Deltagare

    Hej alla!

    Jag är helt ny på det här med LCHF så jag behöver lite hjälp.

    För ca 1 år sedan gick jag ner 10 kg med hjälp av att räkna kalorier, men då jag blev lite smått besatt av att räkna kalorier (till den mån att jag hoppade över måltider för att spara in på kalorier) så har jag insett att det inte är hållbart. Måste äta mer och bättre, men vill ändå gå ner två-tre kilo. Jag väger idag 55-56 och vill väl gå ner till 54-53. Är 165 cm lång. Jag har läst att lchf är viktstabiliserande. Kommer jag gå ner i vikt med ett BMI runt 20?

    Sen har jag en till fråga. Mat med inga kolhydrater, som tex lax och vissa ostar, kan man äta hur mkt som helst av detta? Antagligen inte, men frågar ändå. Läste någonstans att man ändå ska ha koll på kalorier, vilket ju blir jättesvårt då låg kolhydrathalt ofta innehåller hög kalorihalt och tvärt om.

    #90649
    AvatarLord Marcus
    Deltagare

    Du måste fortfarande gå minus med intaget av energi. Det vill säga att du måste spendera mer energi än vad du får i dig för att gå ner i vikt.

    The upside är att du inte svälter och känner dig trött, hängig eller hungrig. När din kropp lär sig att dra energi primärt från fett, så omvandlar det ditt lagrade fett till ketonkroppar och omvandlar det till energi när det förbrukat det du ätit under en dag.

    Vi äter således mat med högt fett och protein innehåll för att avvänja kroppen från att primärt försöka bryta ner kolhydrater, vilket inte är naturligt för den mänskliga kroppen. Kolhydrater som en stapel för mänsklig konsumption är relativt nytt.

    Så, för att förenkla:

    1) Avänj det ganska dåliga kolhydratsnerbrytandet genom att äta mestadels fett och protein.
    2) Kroppen återgår till sitt naturliga läge, så kallat ketos.
    3) Ketos processen omvandlar fett till energi via ketonkroppar i blodet. Detta gör att den mycket lättare bränner bort det fett du har lagrat när du förbrukat det du ätit under dagen, då din kropp redan är ”van” vid att bränna fett för energi, och inte måste gå igenom en omställningsprocess från att bryta ner kolhydrater.

    Sen är lax otroligt gott och nyttigt. Du kan inte äta hur mycket som helst av det, men du kan äta dig mätt på det utan några som helst problem.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.