viktuppgång efter lchf

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2104
    Ojhanna
    Deltagare

    Den här frågan kanske inte alls hör hemma här men jag är helt knäckt och vet inte vart jag ska vända mig.
    Jag slutade med lchf i söndags efter drygt 5 veckor. Obetydlig viktnedgång och ständigt krånglande mage gjorde att jag bestämde mig för att lägga ner. Jag vägde 64,7 när jag slutade. Idag, 4 dagar efteråt, så har jag gått upp i vikt. Mycket. Jag väger nu 68 kg. Jag har aldrig vägt så mycket. Förstår inte ens att det är fysiskt möjligt att gå upp så mycket på bara några dagar? Jag har ätit vettigt ändå, typ som innan jag började med lchf fast med mindre något kolhydrater. Och under en veckas tid så har jag tränat olika typer av aerobic flera gånger. Inget muskelbyggande, bara kondition.

    Hjälp?

    #33136
    Gohper
    Deltagare

    Inget konstigt med uppgång, glykodendepåerna fylls upp tillsammans med vätska. 2,7gram vätska per gram glykogen. Kroppen lagrar ungefär 400 – 700 gram glykogen, totalt ungefär 1,5-2,5kg.

    Kan tänkas att du har hamnat i samma grop som jag, ätit för mycket.
    Att man, när man äter lchf, kan äta hur mycket som helst är inget annat än en myt, en stor sådan!!

    Mitt stora problem är mättnaden, har jag ätit tex frukost, så har jag inga problem med att sopa i mig 3-4 kanske även 5 likadana portioner till utan att vara mätt! Ett överintag av energi ger obenhörligt en viktuppgång!

    För dom som kan känna mättnad vid rätt tillfälle så är detta inget problem.
    Inte heller för de som provat olika ”svält”-metoder och ställt in sin magsäck efter detta, de upplever det som att de kan äta hur mycket som helst. Jag har tittat på hur mycket energi jag förbrukar och hur mycket jag stoppar i mig. Jag måste ”mäta upp” varje portion så att den ungefär innehåller rätt mängd energi, åtminstone fram till den dagen jag har lärt mig. Frukosten är enkel, 2 ägg och klyv ett paket bacon! Men sen, lunch och middag, det dom måltiderna som är problemet!

    Men, det kan ge viktökning eller utebliven minskning om man äter alldeles för lite!

    Vilka problem hade du med magen och hur åt du och hur mycket?

    #33139
    Ojhanna
    Deltagare

    Så det beror på vätskeansamling tror du? Hur länge brukar det vara så?
    Problemet jag hade var att jag var hård i magen, jag fick reda på att det man måste dricka mycket vatten och det gjorde jag men det blev inte bättre. Linfrön hjälpte inte heller. En annan anledning till att jag slutade var att jag ”tröttnade” på all flottig mat. Har alltid varit en person som älskar grönsaker, frukt och så vidare.
    Jag tror inte att jag åt varken för lite eller för mycket, jag åt tills jag blev behagligt mätt och varken mer eller mindre. Något annat jag läste mig till var att det inte alltid funkar på människor som inte har någon övervikt. Jag har ju egentligen bara några överflödiga kilon som jag vill bli av med, vad tror du om det?

    #33135
    Gohper
    Deltagare

    Japp, och så länge du har glykogenförrådet! Kanske minskar något men inte mycket.
    Du tömde det under lchf-tiden och nu fyller du upp det.
    Lchf fungerar vare sig det är 200 eller 1kg. Det gör på ett sätt alla metoder.
    Men en nedgång på 200 tar ju sin lilla tid, och vem kan stå ut med tex pulver då??
    Eller vara konstant hungrig, usch! Men varje kosthållning har sin baksida så oxå lchf!

    Quote:
    jag åt tills jag blev behagligt mätt och varken mer eller mindre.

    Det är det här jag menar, när jag har ätit tills jag är behagligt mätt så borde jag egentlien ha ätit max hälften. Nu menar jag inte att du äter så mycket för mycket. Men kanske är”behagligt mätt” lite mer än mätt. Jag måste lära mig att äta tills jag är ohungrig. Det jag menar är att referenserna till vad som är ohungrig, mätt och jättemätt är individuellt, i mitt fall inte alls rätt. För dig kan det bara vara liiite fel.
    Flottig mat är dels en vanesak, dels en konst för kocken att dölja… .

    Jag har hållt på en vecka längre än du, och hård i magen, jajjemän!! Det snackas så mycket om att vi ska äta långsamt, men inte ett skit om att det borde få ta tid när det ska ut, utan det ska gå så fort som möjligt (kan iofs förstå om man har ”kh-mage”, att man inte vill vara kvar). ½-timmespass är nu mer regel än undantag, en god bok eller någon trevlig katalog (Hälge naturligtvis) så är det riktigt avkopplande. Inte varje dag, utan när det är nöd-vändigt! Börjar bli bättre nu!
    Sen tycker jag att det verkar som det är ovanligare att tjejer kör långbänk på muggen än vad killar gör.

    Jag tror du kan fortsätta, det kan ta lång tid innan kroppen har ställt om sig, och man kan behöva fila en del! Kanske är det den här pausen som fixar till det, man vet aldrig!

    #33138
    Ojhanna
    Deltagare

    Nä usch vad ovärt det känns nu att jag började med lchf överhuvud taget då. Jag väger ju 3 kg mer nu är när jag började:(

    #33134
    Gohper
    Deltagare

    Eh, 3kg mer än innan, då hade du ju bara gått ner 3hg och knappast tömt glykogenförrådet.
    På 5 veckor borde du ha gjort det, låter som om du åt för mycket kh.
    För mycket kh tillsammans med fett sätter sig oftast där man inte vill.
    Å andra sidan så kan du även ökat proteinintaget och du kan ha fått mer muskler.
    Mätte du dig innan? i så fall hur ser det ut nu?

    #33137
    Ojhanna
    Deltagare

    Oj lite fel av mig. När jag började så vägde jag runt någonstans mellan 66-66,5 kg. Vet inte vart jag glömde huvudet när jag skrev 3 kg.

    Strunt samma nu äter jag hälsosamt och tränar, känns mycket bättre. Lchf passar nog inte alla 🙂

    #33133
    Gohper
    Deltagare

    Kanske inte, men åt lchf-hållet ger ju stöd för riktigt lagad mat. Använd en del av tankarna och smyg lite.
    Rätt var det är så kanske det är ”ren” lchf du äter!

    #33140
    Cecilia
    Deltagare

    Hejsan 🙂
    Beklagar att du inte upplever att det gått så bra efter LCHF.
    Bra att veta: Kolhydrater lagrar vätska i kroppen – så troligtvis har du gått upp i vikt pga vätskesamlingar (inte fett).

    Det är en av anledningarna till att många som börjar LCHF går ner så mycket i vikt i början: förlorad vätska.

    Låt kroppen stabiliseras ett tag och vänja sig, du behöver inte välja en strikt variant av LCHF men håll dig till lite mindre mängd kolhydrater.
    Kanske var du för strikt mot dig själv, kanske räcker det om väljer en lågkolhydratskost 🙂
    Kroppen är en fantastisk ”maskin”, den anpassar sig efter ett tag 🙂

    kram

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.