Vilken protein- och fettnivå bör jag ligga på för att göra LCHF effektivt?

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare Vilken protein- och fettnivå bör jag ligga på för att göra LCHF effektivt?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2832
    AvatarLiveForTomorrow
    Deltagare

    Hej!

    Jag har kollat runt här på forumet och hittat snarlika trådar, men inte exakt det jag är ute efter. Startar därför en ny tråd (hoppas att ingen tar illa upp för det).

    Startade med LCHF för några dagar sedan, mår toppen av det och min IBS lugnar ned sig något brutalt på denna kost. Har tränat mycket innan och dietat så som många muskelbyggare gör, dvs: mycket protein, bra fetter (avokado osv.) och lite kolhydrater. Innan LCHF låg jag på ca 1400kcal/dag (diet) och ungefär: 120g Protein, 50g Fett och 30g Kolhydrater.

    Nu när jag har börjat med LCHF blir jag väldigt förvirrad över hur mkt både protein och fett jag ska ha i mig för att inte förlora muskler men samtidigt få LCHF att ”fungera”. Jag kanske är lite inkörd på mitt tidigare intag men jag har väldigt svårt att tänka mig att minska på proteinet, kan detta ha en hämmande effekt på viktnedgång?

    Nu när jag äter enligt LCHF ligger mina siffror på: 100g Protein, 120g Fett (mest från smör), -10g Kolhydrater. Fortfarande 1400kcal/dag.

    Bör jag ha i mig mer fett (eller mindre)? Eller ser mina siffror bra ut som de är?
    Som sagt, förvirringen är stor 😉

    Annars: STOR tumme upp för detta forum, man kan sitta och läsa i timmar utan att tröttna 🙂

    Kramar
    //Linnea

    #44031
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    e% fett ska vara 75=) Välkommen och lycka till!

    #44040
    Avatarmanal27
    Deltagare

    vad är e% ? kanske att det är dum fråga :-[ men jag vill veta allt jag vill inte missa med nånting ,,,igår också jag såg den i en artikel om lchf men det var inte mycket förklarning

    #44035
    AvatarCaroliine
    Deltagare

    E% står för energiprocent och visar den fördelning man har mellan kolhydrater/fett/proteiner. Summan av de tre grupperna ska bli 100%. Äter man 80 % av sitt intag i form av fett har man ätit 80E% fett. Hoppas förklaringen räckte 🙂

    #44039
    Avatarmanal27
    Deltagare

    tack såååååå mycket nu jag förstår,,,

    #44034
    AvatarMarcus
    Deltagare

    Ska vara 75 %? Vem har sagt det?

    Jag ska ge dig min syn på saken.

    Det farliga med att bara ange en energiprocentsats är att det kan bli fel vid extremer. Nu vet jag inte vad du väger, så det är svårt att göra några kopplingar mot generella råd angående antal gram protein per kg kroppsvikt. Nåväl, jag ska komma till saken. Om en individ har väldigt lågt energiintag, och samtidigt äter 75 E% fett så blir det inte så mycket protein över, även om kolhydraterna hålls låga. Det kan du sluta med att det blir väldigt litet intag av protein om dagen. Om man bara är ute efter att gå ned i vikt ser jag kanske inga större problem med det här, iallafall inte kortsiktigt.

    Om man däremot är mån om att behålla sin muskelmassa vid viktnedgång tror jag att det är viktigt att inte äta för lite protein. Var gränsen går är däremot svårare att säga, jag äter ca 3,5 g protein per kilo kroppsvikt, vilket är högt, speciellt i en LCHF värld. Nackdelarna med att äta mycket protein är, förutom att det är dyrt att det kan påverka insulinnivåerna, det finns studier som visar att vissa typer av proteiner leder till insulinhöjningar som är klart märkbara. Dessutom så visar det sig också att glukoneogenesen, den process i levern som producerar glukos av protein eller fett i många fall använder protein istället för fett om protein finns tillgängligt i stora mängder.

    Man ska också vara medveten om att det skiljer en hel del i proteinbehov mellan en person som är relativt inaktiv, och en individ som tränar mycket, helst styrketräning. Jag tycker också att det är värt att poängtera att kroppen inte kan kompensera bristen på protein. Saknas det protein så blir nybildning och uppbyggande av celler lidande. Om det däremot skulle saknas tex fett, eller kolhydrater, som primärt är en energikälla, så kan detta producerar av kroppen av protein.

    För att summera mina åsikter så finns det kanske en risk att fettförbränningen blir sämre om du äter ”för mycket” protein, men att du då istället minskar risken att tappa muskelmassa under viktminskningen. Det är du som väljer. 🙂 Jag hoppas iallafall att mitt svar kan de dig lite bakgrund om vad det handlar om, även om det finns en uppsjö andra faktorer jag inte nämnt.

    #44041
    Avatarjag
    Deltagare

    När jag ser på din fördelning av fett och protein så känns tycker jag att du kanske äter lite lite fett i förhållande till kött.

    #44030
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    självklart… styrketränar man tex vansinnigt hårt förutsätter jag att man vet vad man bör ”tillsätta”… tror dock inte att dom flesta som har lite att gå ner gör det;) Men 75/20/5 är väl den vanligaste fördelningen man rekomenderar?? Jag räknar bara antalet gram kh utanför ”basen” och det funkar utmärkt för mej=)

    #44033
    AvatarMarcus
    Deltagare

    Ja 75/20/5 har jag nog läst rätt ofta, och det är inget fel på rekommendationen i säg. Det jag menade var att speciellt vid väldigt låga energiintag blir protein mängden så låg att jag skulle hävda att risken är stor att man tappar onödigt mycket muskelmassa. Jag förutsatte att Linnea fortfarande tränade en del, och var rädd om sin muskelmassa, eftersom jag fick det intrycket då jag läste hennes inlägg.

    #44038
    AvatarLiveForTomorrow
    Deltagare

    Hej och tack för era kommentarer!

    @ Marcus – Vilket bra och utförligt svar du skrev 🙂
    Kan direkt börja med att säga att träningen har kommit av sig nu i vår, tränar inte alls som innan. Du frågade vad jag vägde, är 165cm och väger 63-64kg som det är nu. Vill ner till 58 innan jag är nöjd. Med det sagt, vilken nivå ”bör” jag ligga på med proteinet? Klart att det är frestande med snabba metoder, men som sagt – vill inte bryta ned något som sedan tar tid att bygga upp. Det känns väldigt onödigt.

    @ mctrollet – Tack så mycket 🙂
    Men alltså om man går på det du skrev 75/20/5, då känns mängden protein som fasligt lågt på mina sammanlagda 1400 kcal/dag. Vad sjutton ska jag bli mätt på då? 😛 Jag blir verkligen inte mätt på smör (som alla andra här verkar bli) och jag har lite svårt för att sitta i lunchrummet och sleva i mig smör i mängder..

    @ jag – Ja det har med det jag skrev först att göra, att jag inte vet vilken nivå jag kan ligga på med proteinet för att det ska vara ultimat.

    Just nu känner jag mig lite uppgiven, för om ovanstående sätt är det enda som verkligen biter på de där kilona jag vill bli av med, då känns vägen dit väääääldigt lång. Det är nästan så att jag börjar fundera på om LCHF verkligen är något för mig då :/

    //Linnea

    #44029
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    var har du fått 1400 kcal från??

    #44032
    AvatarMarcus
    Deltagare

    LFT: Jag skulle ha försökt få i mig någonstans 100-120 g proteiner under dagen, och sedan resten av energin från fett. Några procent kolhydrater blir det kanske också, men med så lågt intag som 1400 är det nog inte så svårt att hålla riktigt lågt med kolhydrater. Jag tycker dock 1400 låter lite väl lite, du ska ju inte tappa så många kg. Men det är klart, om du är relativt inaktiv på dagarna går det ju inte så mycket energi.

    #44037
    AvatarLiveForTomorrow
    Deltagare

    Just 1400kcal/dag kommer från Harris&Benedict ekvationen och MD Mifflin and ST St Jeor (går att snabbräkna på matkalkyl.se).
    Om jag vill behålla min nuvarande vikt ska jag ligga på runt 1800kcal/dag, vid diet där jag vill bli av med 0.5kg/vecka så ligger jag på 1400…

    #44028
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    hmm… blir väl påhopp här, men det är ok… SKIT I KCAL ät och njut med mycket smör;)

    #44036
    AvatarLiveForTomorrow
    Deltagare
    Quote:
    hmm… blir väl påhopp här, men det är ok… SKIT I KCAL ät och njut med mycket smör;)

    Haha 😉
    Måste säga att det låter väldigt lockande, men vågar inte riktigt för då finns ju risken att jag går upp istället 😛

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.