Vitaminer

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5683
    AvatarLimp
    Deltagare

    Undertecknat har egentligen aldrig varit någon grönsaksätare och gissar att numera med LCHF-maten får jag ”inga” vitaminer i mig över huvudtaget. Därför tar jag numera en daglig ”En om dagen”-tablett. Vad har ni andra för synsätt på vitaminer och extra behov av dessa ? Skulle jag behöva komplettera med något ?

    #88033
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Äter du ägg, kött och fet fisk? Isåfall får du i dig ganska bra där ifrån. Äter du dessutom mjölkprodukter så täcks det upp ännu mer. Försök att göra grönsaker till något roligt. Många tänker sig isberg och gurka när man säger grönsaker och då förstår jag att man inte blir så exhalterad över att äta just grönsaker. Att steka vitkål med spenat, broccoli och cahmpijoner istället t.ex gör det bra mycker roligare och ger utrymme för massor med god smaksättning.

    Men, för att kunna svara på din fråga lite mer rättvist: Vad äter du på ett ungefär?

    #88032
    Avatartoru
    Deltagare

    Jag åt väldigt lite grönsaker innan jag började medLCHF. Nu går det i perioder även om jag oftare är utan grönsaker än med… De grönsaker jag köper hem är sparris, spenat och broccoli överrepresenterat. När jag äter ute slinker det ner allt möjligt. Sallad, tomat paprika etc. I princip aldrig saker som majs ärtor eller bönor.

    #88035
    AvatarLimp
    Deltagare

    Jag äter mycket ägg, kött i olika former och olika typer av ostar samt mest torsk och sej fiskvägen liksom tonfisk. Jag ska införa lever på min matsedel. Vad gäller grönsaker, handlar det om litet paprika, gurka, tomat och just isbergssallad på sin höjd. Resten av det gröna faller mig inte i smaken och speciellt inte broccoli eller kål. Jag äter egentligen monotont och enformigt….just det jag gillar för stunden. Försöker t.ex smaka genom olika affärers sortiment av oliver i jakt efter något som jag kunde gilla. Är ingen gourme-människa, har aldrig varit det och blir ingen sådan heller, eftersom mitt mål är att flytta överdrivet fokus från maten till ett mer nomalt tillstånd och synsätt.

    Jag får nog fortsätta och knapra på ”En om dan” för att vara på den säkra sidan.

    #88034
    Avatarkrysopras
    Deltagare

    Det är inte bara vitaminer man får ur grönsaker. Grönsaker med stark färg är bra. Och tänk då på att mörkgrön är en färg =) En del vitaminer som finns i vitamintillskott får man ingen brist alls på av grönsaksfri lchf, t ex många av b-vitaminerna och A.

    Rotfrukter undviker vi ju, men tänk på att ovanjordsdelarna av rotfrukter kan vara utomordentligt nyttiga och goda och låga i kh. Rödbetsblast är god både rå i sallad och tillagad i t ex wokar. Rädisblast funkar i sallader. Morotsblast om man tillagar den. Majroveblast likadant. Har man chans att odla lite själv i nån pallkrage eller så så kan man få obesprutade nyttigheter till en billig peng.

    Fast det kanske är överkurs =/

    #88036
    AvatarLimp
    Deltagare

    Nu har jag studerat Kostdoktor’ns skriverier om vitaminer och beställt även D-vitamin inför den mörka och regniga hösten. Jag fortsätter även med multivitaminer, eftersom de kan knappast skada. Vi får se om tröttheten smyger sig på en. Förhoppningsvis inte som i fjol. Förra vintern var den värsta på flera år. Jag blev nästan utslagen av en opropotionell utmattning. Nu med LCHF känner jag mig dock ”starkare” än någonsin innan. Hoppas känslan kvarstår all evighet…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.