Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 2 3 4
Resultat 31 till 36 av 36

Ämne: Oopsies ("bröd")

Reg.datum
    aug 2011

SV: Oopsies ("bröd")

Alltså, ska de bli sådär spröda? Mina blev jättefina, och jag hällde i brödkryddor så de smakade inte ungsbakat ägg med suspekt färskost heller, men de är så sköra att de blir mos om man försöker bre smör på/ens hålla i den. Hade i lite fiberhusk i smeten.

Reg.datum
    sep 2011

Hej!
    Är helt ny både som LCHF-käkare, och som forumskribent.

Mitt första inlägg är ett tips om hur man kan förenkla det hela: Less is more...

När jag ivrigt läste mer och mer om LCHF och dess fördelar, och blev mer och mer intresserad, läste jag naturligtvis också om Oopsies. Lagom att prova för en nybörjare tyckte jag. Jag följde receptet, det vanliga alltså, som också finns i trådstarten. Det blev kanongott, att jag älskar ägg underlättar förstås, gillar man inte äggsmaken bör man nog hoppa över just Oopsies.

Efter att ha bakat Oopsies ett par gånger, testade jag utan bakpulver, ingen skillnad. Sedan provade jag utan Philadelphiaosten, nu alltså bara ägg. (vet inte om det kan kallas för Oopsies längre). Rejält fluffiga och lyckade äggfrallor blev det. Numera gör jag alltid så. Separerar äggulorna från vitorna. Vänder ner de söndervispade gulorna i de hårdvispade äggvitorna.

Man slipper att tänka på att ha ingredienser hemma också, ägg räcker ...

Vitlökssmör, rökt skinka, ost... variationsmöjligheterna är oändliga. Jag äter gärna detta dagligen när jag är ensam och inte behöver tänka på någon annan än mig själv. Hur lätt som helst att göra en rejäl laddning på kanske sex ägg och stoppa i sig. Kanske i all enkelhet med lite smör som enda "pålägg" Perfekt helt enkelt.

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

Ta fram osthyveln och hyvla på smör om dom är sköra;)

Reg.datum
    jan 2012

Testade precis att göra Oopsies för första gången. Använde samma recept som RobSab tipsat om ovan.
    Blev fina guldbruna kakor efter en knapp halvtimme i ugnen - MEN de var väldigt fluffiga och spröda. Helt omöjliga att bre med smör.

Någon som har en idé om vad jag kan förändra för att få fastare konsistens?
    Vispade osten och äggulorna noga till en slät smet. Slog äggvitorna riktigt fluffiga och fasta. Vände ihop alltihop försiktigt.

Större ägg kanske (större äggulor som binder)? Mer färskost?
    Stötte på samma problem som du med smöret, men jag klickade försiktigt på lite bregott och stoppade in den i ugnen på eftervärmen, och vips så var det jättelätt att bre ut smöret!

Reg.datum
    apr 2011

Precis eller låt smöret bli rumstempurerat( ursäkta om jag stavat fel ) så funkar det bättre

Reg.datum
    feb 2012
    Citat Ursprungligen postat av mctrollet Visa inlägg
    Ta fram osthyveln och hyvla på smör om dom är sköra;)
    Precis . Riktigt smör från direkt från kylskåpet å osthyvel . funkar kalas
    Till själva oopies smeten (utan salt & låtsasmjöl. Men med bakpulver) släng i hyffsat med knaperstekt bacon . grädda färdigt . lämna plättarna framme över natten . Tadaa' . Blir gott som fan + spröda . (äggsmaken är dessutom som bonus(numera)
    nästan borta)

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 2 3 4

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •