Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Revbensspjäll - Billigt kött, lättlagat

Reg.datum
    jun 2009

Revbensspjäll - Billigt kött, lättlagat

Hör ibland att det är för dyrt att leva LCHF. Kan vara så, men testa det här köttreceptet, så blir det lite billigare i alla fall:

1. Köp tjocka revbensspjäll (kan också heta knäckta...). Fyra förpackningar är lagom mycket att laga till i en långpanna.

2. Sätt ugnen på ca 150 grader.

3 Ta ur köttet ur förpackningarna och lägg bitarna i en långpanna. Sätt in pannan i ugnen. Du behöver inte vänta på att temperaturen är uppe än.

4. Låt allt steka på tills köttet är varmt nog, dvs drygt 80 grader. Du känner doften av det när det är dags att börja kolla temperaturen.

5. Det du inte tänker äta genast, paketerar du i plastpåsar och fryser in när det svalnat. Det du vill äta är nu klart, mört och gott - och redo för din kreativa insats.

6. "Bena ur" köttet, skär det i bitar och lägg det i en stekpanna. Värm det i smör. Krydda - t.ex. som vi gör, med peppar och någon örtkrydda och så en sås gjord av soja, mörk balsamvinäger och grädde. Prova dig fram till proportionerna, men snåla aldrig på grädden. Om du äter köttet med något LCHF-mos, kan såsen vara lite tunnare - reducera den annars till den konsistens du klarar av att få upp på en gaffel. Den är så god att du inte vill missa en gnutta av den!

Jag saltar inte eftersom smöret och sojasåsen är salta nog.

Fyra rejäla middagsbitar för åtminstone tre personer har du fått ihop utan ansträngning. Du kan få ihop fyra helt olika rätter genom att krydda på olika sätt. Grisköttet är så neutralt att det lånar sig till det mesta. Chili? Timjan & oregano? Din fantasi är den enda begränsningen!

Smaklig måltid!

Reg.datum
    jul 2011

SV: Revbensspjäll - Billigt kött, lättlagat

Provade den här ikväll, och himmel vad gott det var!

Reg.datum
    jul 2011

Fick en fundering såhär några timmar efter middagen är äten och 3 lunchlådor står i kylen... hur är det med sockret i sojan? Går det bra?

Reg.datum
    okt 2011

Svarar enligt andra inlagg jag har last har pa forumet... Soja har ju inte toppen kH, beror ju lite pa marken o.s.v., men oftast sa trycker man ju inte i sig direkt 1 dl utan bara en msk eller sa om man har det som smaksattare/farg i en sas. Sa vad jag har forstatt det ar det helt ok eftersom nar man tanker pa hur lite man egentligen anvander sa blir det inte alls mkt kH. Nu ar jag inget proffs men det ar sa jag har forstatt det

Reg.datum
    jul 2011

Ah, makes sense

Reg.datum
    aug 2010

Oh, revbenspjäll är gott! Har ju faktiskt det i frysen. Detta recept kanske man ska prova i helgen!

Reg.datum
    jul 2011

Gör det Madde, det kommer bli en ny favorit hos mig. Jättegott med sallad och lite mozzarella ost till

Reg.datum
    jan 2012

need to try

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •