Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sukrin

Reg.datum
    aug 2009

Sukrin

Sukrin är något nytt för mig; ett sötningsmedel bestående av en sockeralkohol.

Så här skriver Viktvägvisaren.se om det: "Sukrin är försäljningsnamnet på sockeralkoholen Erythritol, den snällaste av alla sockeralkoholerna. Det är populärt som sötningsmedel i USA och Japan eftersom det inte påverkar blodsockret alls, har noll kalorier, noll i GI och tål upphettning. Det blev godkänt i EU 2006. Erythritol finns naturligt i alger och svampar. Sukrin rekommenderas för lågkolhydratare"

Men dyrt! Såg ett ställe på nätet som tog 84:- för en påse på 500 g + 77:- i frakt :o

Reg.datum
    maj 2009

SV: Sukrin

Frågan är om det är så dyrt, man kanske bara behöver ta ytterst lite av det. Någon som vet?
    Stevia är också ett naturligt sötningsmedel som kan vara intressant.

Reg.datum
    jun 2009
    Blogginlägg
    33

Ja precis, detta brukar vara lätt att man jämför sötningsmelen med socker som man använder många % mindre än vad man behöver använda de flesta socker, Eller?

Reg.datum
    aug 2009

Men om nu sukrin vore många % sötare än socker, kan man då ha en hel dl i din hallonglass cathrine? Det var där jag läste ordet sukrin första gången o blev nyfiken. Jag letade vidare o upptäcker att visst kan man ha 1 dl sukrin i glassen;sukrin är mindre sött än socker. Oväntat! :o

Wikipedia o westonaprice anger att sukrin bara har 60-80% av sackarosens sötma.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Erytritol
    http://westonaprice.org/modernfood/sugarfree_blues.html

Då blir det ÄNNU dyrare. Undrar om jag räknar rätt men jag får det till 109:-för 500 g om man ska komma upp i sockrets klass. Ungefär som om 1 kg socker skulle kosta 218:- (+ frakten för 77:-)
    Är det värt dom pengarna?

Reg.datum
    maj 2009

Det var verkligen oväntat. Personligen så tycker jag inte att det är värt pengarna då jag aldrig använder sötningsmedel. Men det är ju upp till var och en.

Reg.datum
    jun 2009
    Blogginlägg
    33

:-[ :-X jag har bytt ut sukrinet ut i Hallonglassen (som är bättre)mot stevia eller ngt annnat vad den personen som bakar har eller vill lägga i.
    Var lite trött när jag svarade.....och svarade mycket dåligt :-[ själv har jag hermesetas i flytande hemma (som är oöppnad)

Reg.datum
    aug 2009

Någonstans läste jag om någon som försökt göra maränger av äggvitor o sukrin. De hade inte blivit goda men bagerskan tyckte att hon hade ju bara slösat bort 2 äggvitor. Nån hundralapp i sukrin räknade hon tydligen inte ;D

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •