Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Enkel Majonnäs

Reg.datum
    jun 2009
    Blogginlägg
    33

Enkel Majonnäs

3 äggulor
    1,5 msk franks senap
    3-4 msk kallpressad rapsolja
    2 msk olivolja
    1-2 tsk vinäger eller citronsaft
    salt, peppar

Blanda gulorna o senapen i en skål. salta o peppra.
    Häll i rapsoljan DROPPE för DROPPE o rör hela tiden!
    När såsen binder sig fortsätt hälla i olja i en tunn stråle utan att sluta röra!
    Tillsätt slutligen olivoljan. Majonnäsen blir mer eller mindre tjock beroende på oljans kvalitet.
    Tillsätt vinägern eller citronsaften. Smaka av.
    OBS: ingredienserna måste ha rumstemperatur, annars skär sig såsen!

kolh. 0,75g/portion

Reg.datum
    sep 2009

SV: Enkel Majonnäs

Jag brukar köra med stavmixern istället för att stå och röra. Släng ner allt i en stavmixerbunke, kör ner mixern i botten, på med full patte och dra mixern långsamt upp. Poff så har du majonäs!

Reg.datum
    sep 2010

Ema:
    Häller du inte i oljan långsamt?
    Jag gör torus majjo och jag har elvispen på full patte och häller i oljan långsamt.

Reg.datum
    jan 2011

Jag kör majjon i matberedaren med kniven. Häver i äggula, senap och peppar sedan kör jag igång på full fart för att sedan genom locket droppa i oljan till att börja med och sedan häller jag lite snabbare. Får nog erkänna att jag sällan har rumstemp på allt...

Vad gäller kallpressad rapsolja så får man vara försiktigt. Jag köpte en som har grym nötsmak och den majjon åkte direkt i sopen, gick inte att äta... nu kör jag med neutral rapsolja som förmodligen är varmpressad... köpte coops extra rapsolja... men den är smaklös och gör att majjon blir god och går att äta...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •