Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Zucchinilasagne-tips

Reg.datum
    aug 2009

Zucchinilasagne-tips

På MSN Livsstil tipsade man idag om hur man undviker kolhydrater. En kolhydratsnålare lasagne gör du så här:
    "Lasagne är en smarrig rätt om du enkelt kan göra kolhydratssnål genom att byta ut pastaplattorna mot skivad zucchini. Bästa resultatet får du om du skivar zucchinin på längden, så att du får stora skivor. Lägg sedan skivorna på ett bakplåtspapper på en bakplåt och sätt in den i ugnen i 20 minuter på 220 grader. Skivorna ska bli fasta men inte frasiga. Gör sedan lasagnen som vanligt, med köttfärs, bechamelsås och riven ost"
    För oss LCHF-are räcker det med köttfärssås med ost o grädde i, vi hoppar bechamelsåsen ;)

Reg.datum
    jan 2011

SV: Zucchinilasagne-tips

Om man inte vill kompromissa så kan man ju göra en bechamelsås variant på ren grädde med lite olja i och mycket fet stark ost....en gräddostsås...så får du ju ändå det du är ute efter. Mycket godare än bexhamelsås dessutom..

Reg.datum
    apr 2011

En kompis mamma bjöd på det en gång. Jättegott! Men hon lade ut zucchiniskivorna och saltade på dem innan hon gjorde lasagnen, för att dra bort lite vatten så inte lasagnen blir så blöt. Är det samma sak med att de ska in i ugnen först? Jag har köpt hem och tänkte göra söndagsmiddag nämligen så då vore det bra att veta.

Trevlig helg!

Reg.datum
    mar 2011

Jag testade med rå zucchini en gång och det blev alldeles för blött. Men min ostsås passar fint till:
    1 dl creme fraiche
    1 dl vispgrädde
    kryddning (vitpeppar, muskot, salt, valfritt...)
    1 dl riven parmesan

Vispa ihop och toppa lasagnen med.

Reg.datum
    mar 2010

God bechamelsås är vitt vin, en burk mascarpone och lite kryddor. Görgott. Vet dock inget om kolhydratsinnehållet i vitt vin.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •