Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Västerbottenpaj

Reg.datum
    jan 2010

Västerbottenpaj

En paj med "riktigt" pajskal. Blir jättemör och fin. Liten pajform, ca: 25 cm i diameter.

Västerbottenpaj
    Pajskal:
    1 dl PO-fiber,1 msk Fiberhusk,½ tsk bakpulver,75 g rumsvarmt smör,1 äggula,¾ dl vispgrädde

Blanda de torra ingredienserna och fördela smöret med fingrarna. Arbeta in äggulan med en sked häll sen i grädden. Rör först med skeden och knåda sedan snabbt ihop degen med händerna.
    Platta ut i en pajform, 25 cmØ och förgrädda i 5 min i 200°.

Fyllning:
    3 dl riven Västerbottenost, lite finskuren purjo, 2 ägg, 1½ dl vispgrädde, valfria kryddor.

Fördela osten och purjon över den avsvalnade bottnen. Vispa ihop ägg, grädde och kryddor och häll över osten. Grädda i ca 20 min i 200°. Täck med folie om pajen ser ut att bli för brun. Prova med en sked om äggstanningen är klar, annars grädda en stund till.
    Låt stå och stanna en liten stund när den kommit ur ugnen.

Reg.datum
    jan 2010

SV: Västerbottenpaj

OBS! "pajdegen" är lösare än en vanlig pajdeg och går inte att kavla. Platta ut i pajformen med händerna och låt inte degen gå ända upp på kanterna. Den sjunker ihop lite när man gräddar och jag tror inte att man kan fylla formen med torra ärtor som med vanlig paj, då tror jag att ärtorna fastnar! :-\

Reg.datum
    aug 2009

Jag har aldrig provat att fylla ett pajskal med torra ärtor. Varför gör man det?

Reg.datum
    jan 2010

Man brukar fylla pajskal med torra ärtor innan gräddningen för att det inte ska falla ihop, dvs krypa ner vid kanterna. Sen häller man så klart ut ärtorna! Trycka fast folie runt kanterna brukar också fungera men jag tror inte att det är så bra med lchf-pajskalet men jag har inte provat. Kan ev.fungera. :-\

Reg.datum
    aug 2009

Jag brukar ställa in det ogräddade pajskalet i frysen en stund, då säckar inte kanterna ihop vid gräddningen. Kanske kan funka även på det lösare LCHF-pajskalet.

Reg.datum
    jan 2010

Bra idé, ska testa nästa gång. Tack

Reg.datum
    jan 2010

Nä, tyvärr sjönk den ihop i alla fall. Suck! :'(
    Men, det smarkar ju gott ändå.

Reg.datum
    aug 2009

Försöka duger. Synd att det inte funkade

Reg.datum
    jan 2010

Men det spelar inte så stor roll. Det gör ingen skillnad för smaken, ju. ;)

Reg.datum
    dec 2009

Spännande recept, hoppas verkligen att pajskalet blir så gott som det låter (det borde väl funka finemang med annan fyllning också?)

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •