Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Hålla fettlågan igång (ska man undvika att bli hungrig)

Hålla fettlågan igång (ska man undvika att bli hungrig)

Hejsan på er, eller ?????? som man även kan säga!

Jag vill ta upp en frågeställning som jag tycker det verkar vara stor förvirring om.

Jag köpte en bok av skaldeman och sträckläste den. Sen kom en man från kommunen på besök som såg min bok och fick låna den av mig. Sen såg jag aldrig röken av den boken igen. Vad jag minns så var skaldeman ganska noga med att påpeka att "fettlågan" måste hela tiden hållas brinnande för att inte kroppen ska ställa om sig till svältläge med mindre energiförbrukning som resultat. Jag har för mig att man därför skulle äta på bestämda tider för optimal viktminskning. Detta oavsett om man var hungrig eller inte.

På detta forum verkar inställningen i de flesta trådar vara att man ska bara äta om man är hungrig och att det inte alls skadar att gå hungrig ibland. Någon borde rimligen ha fel.

OM MIG
    ===================
    Själv är jag en gubbe på 50 som skulle behöva gå ner från 85 ner till runt 75 för att känna mig nöjd. Jag är inte direkt jättefet och kanske inte behöver banta i de flestas ögon. Har använt LCHF ett tag men minskar inte i vikt. I början gjorde jag misstaget att äta för mycket protein i förhållande till fett. Nu är jag noga med att äta minst lika mycket fett som protein och kolhydrater tillsammans. Dessutom är jag sträng vad gäller intag av kolhydrater. Men kroppen vill inte minska i vikt. Jag gör något fel. Vet inte om det lönar sig att låta kroppen bli hungrig emellanåt.

Har du fakta angående ämnet "Hålla fettlågan igång" och vet hur det ligger till med saken vore jag jättetacksam för hjälp! Kroppen är inte lätt att lura men jag tänker vinna kampen.

Reg.datum
    aug 2009

SV: Hålla fettlågan igång (ska man undvika att bli hungrig)

Kroppen behöver en viss mängd energi per dygn bara för att finnas till. Det kallas för grundomsättning o brukar ligga på c:a 1 100 kcal/dygn för en medelstor person. Denna energi får kroppen från de energiämnen vi väljer att äta; protein,fett eller kolhydrater.
    Äter man under sin grundomsättning hamnar kroppen i "svältläge" = den blir ängslig för att vi ska svälta ihjäl. Den börjar dra ner på sin omsättning (man blir frusen, får huvudvärk m.m) o den sparar energin i kroppen för att ha när svälten blir värre.
    För att undvika att hamna i svältläge bör man alltså ge kroppen lagom med energi i en lagom ström. Äter man mellan 1 100 kcal o det kaloriantal man brukar äta så går man ner i vikt.
    Det är en fördel att få med så mycket fett som möjligt i denna kalorimängd eftersom fett mättar o signalerar till kroppen att "det är ingen fara, ingen svält på gång" På samma sätt är det bra med regelbundna måltider eftersom dom signalerar samma sak. Man håller alltså ämnesomsättningsbrasan igång.
    Vad som menas med fettbrasan får någon annan berätta om

Reg.datum
    mar 2010

Tror det är rätt svårt att säga nåt med säkerhet. Vissa menar att man bör äta så ofta som möjligt för att inte hamna i "svältläge". Andra menar att det är en myt och att det tar uppemot 3 dygn helt utan mat för att nåt liknande svältläge ska slå igång och minska förbränning.

Tror det är rätt svårt att säga nåt med säkerhet. Vissa menar att man bör äta så ofta som möjligt för att inte hamna i "svältläge". Andra menar att det är en myt och att det tar uppemot 3 dygn helt utan mat för att nåt liknande svältläge ska slå igång och minska förbränning.
    Jag tycker frågan är intressant.

Jag har lite svårt att se hur kroppen ska börja utnyttja kroppsfett som bränsle när man hela tiden tillför ny energi i form av mat. Hur ska man då få kroppen att i första hand förbruka kroppens fettdepåer för att få energi? Jag tror att kroppens fettdepåer används först då en brist uppstår.

Ingen som provat?

Reg.datum
    apr 2010

Att kroppen väljer att gå på fettet beror på att dess "vanliga ved" är kolhydrater om dessa inte finns så använder den fettet som bränsle. Negativt är dock att hjärnans naturliga bränsle försvinner i o m att man inte tillför kolhydrater och det är därför man funkar lite sämre, jag har läst att man kan jämföra med en promillehalt på 0,5-1,0 när man är i ketos. Jag håller med men min omgivning har desto roligare*L*

Reg.datum
    aug 2009

Jag tror att kroppens fettdepåer används först då en brist uppstår
    Jag håller med om det. Äter man mindre energi än man brukar måste ju kroppen ta av vad den lagrat. Eftersom kolhydrater är dåliga på att lagras i kroppen o protein är jobbigt att bryta ner så blir det ju fettet som ryker.

Ingen som provat?
    Provat vadå?

Provat vadå?
    Ja den frågan var otydlig ser jag nu! ;D

Jag borde ha skrivit: Är det någon som jämfört viktminskningen vid LCHF-kost när man äter sig mätt respektive när man tar in (äter) mindre energi än man förbrukar.

Jag har beställt Skaldemans nya bok, "Varför går jag inte ner i vikt?" för att se vad han säger om saken. Tack alla som svarat hittills.

Reg.datum
    aug 2009

Är det någon som jämfört viktminskningen vid LCHF-kost när man äter sig mätt respektive när man tar in (äter) mindre energi än man förbrukar
    Ja, jag har jämfört "vanlig" LCHF där det sägs att man kan äta hur mycket (fett) som helst. Det fungerar inte på mig. Jag måste kombinera LCHF med energirestriktioner; jag får vara försiktig med kalorierna också. Det verkar vara olika för olika människor. Men hos folk som ätit LCHF länge verkar det som om dom måste börja räkna kalorier.

Reg.datum
    apr 2010

Jag håller med dig Agnetash, för mig är det självklart att man måste hålla koll på kalorierna, oavsett vad Herr Skaldeman säger. Alla är ju inte lika överviktiga som han var innan han började sin viktresa och pengaindustri. Själva vitsen med att äta fet mat är ju att man blir så oerhört mycket mättare, alltså så behöver man inte så mycket kalorier men efter vad jag har läst här på forumet så är det många som trots bara fett går upp i vikt. Men det är klart, trycker du idig 6000 kalorier om dagen och "syndar" med kolisar då och då så blir det inget positivt resultat. Fettcellerna blir fullkomligt överlyckliga och misslyckandet blir ett faktum.
    Ha en trevlig helg alla!
    Mvhj Barb

Reg.datum
    mar 2010

Just citatet ""fettlågan" måste hela tiden hållas brinnande för att inte kroppen ska ställa om sig till svältläge" tycker jag är lite rolig förresten. Kroppen har ju säkert 150000 kcal med fett att bränna lagrat på kroppen, så jag har svårt att se hur man skulle behöva stoppa i sig mer konstant för att ha nåt att bränna .

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •