Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Hålla fettlågan igång (ska man undvika att bli hungrig)

SV: Hålla fettlågan igång (ska man undvika att bli hungrig)

Ja, jag har jämfört "vanlig" LCHF där det sägs att man kan äta hur mycket (fett) som helst. Det fungerar inte på mig. Jag måste kombinera LCHF med energirestriktioner; jag får vara försiktig med kalorierna också. Det verkar vara olika för olika människor. Men hos folk som ätit LCHF länge verkar det som om dom måste börja räkna kalorier.
    Det låter så logiskt vad du säger. Jag ska prova att minska ner på intaget.

Det viktiga måste väl vara att upprätthålla det metaboliska tillståndet (ketos).

Att kroppen skulle starta att gå på "sparlåga" för att man går lite småhungrig emellanåt låter inte rimligt för mig just nu. Ifall kroppen skulle gå på sparlåga så borde ju viktiga kroppsfunktioner stängas av/minimeras. Det pratas ofta felaktigt om "svältläget" men jag tror att man ofta syftar på ketos. Så länge man har man hat gott om fett/muskelmassa att använda som bränsle så finns det ju ingen anledning för kroppen att stänga ner viktiga funktioner, precis som Franke menar.

Att frågorna känns så förvirrande är nog mycket riktigt som du säger att det fungerar olika för olika personer. Jag tror att generellt så blir kroppen snålare med att utnyttja kroppsfett ju mindre överskottet är. Har man "bara" 5-10 kg övervikt försöker nog kroppen utnyttja energin i maten så mycket det bara går.

Reg.datum
    aug 2009

SV: Hålla fettlågan igång (ska man undvika att bli hungrig)

Det viktiga måste väl vara att upprätthålla det metaboliska tillståndet (ketos)
    Ja, äter man LCHF är det viktigt att hålla sig i ketos. Man måste alltså hålla koll på sitt kolhydratintag så det inte överstiger 100 g kh/dag.

Det pratas ofta felaktigt om "svältläget" men jag tror att man ofta syftar på ketos
    Det kanske är ketos Skaldeman menar med "fettbrasan" men det har inget med svältläget att göra. Det är två helt olika saker. Man hamnar inte i svältläge om man åker ur ketosen.
    Ketos hamnar man i vid olika lågkolhydratdieter. Svältläge hamnar man i vid kaloridieter. Snabbast märks svältläge när man fastar; tredje dagen är ju alltid helvetesdagen; när man ligger under madrassen o huttrar ;D

Så länge man har man hat gott om fett/muskelmassa att använda som bränsle så finns det ju ingen anledning för kroppen att stänga ner viktiga funktioner, precis som Franke menar
    Men det är inte så kroppen tänker. Den märker att energitillflödet minskar (det spelar ingen roll vad du väger) o sätter till alla klutar för att spara energi eftersom den tror att det är hungersnöd som kan vara länge. (Tyvärr finns det ingen sådan funktion åt andra hållet; inte slösar kroppen med energi när vi överäter) Det är därför det är så svårt att banta, dels går kroppen i svältläge om energitillflödet minskar, dels "minns" tydligen kroppen den högsta vikt den någonsin haft o strävar alltid tillbaka dit >

Jag tror att generellt så blir kroppen snålare med att utnyttja kroppsfett ju mindre överskottet är. Har man "bara" 5-10 kg övervikt försöker nog kroppen utnyttja energin i maten så mycket det bara går
    Jag tror inte våra kroppar fungerar olika när det gäller svältläge. Vid bantning kanske en person som väger 60 kg bestämmer sig för att äta 1200 kcal om dagen för att gå ner i vikt. En annan person som väger 120 kg bestämmer sig för samma sak. Vem tror du går ner snabbast? 60 kg-personen som brukar äta 2000 kcal/dag eller 120 kg-personen som brukar äta 4000 kcal/dag?Naturligtvis 120 kg-personen; det är större skillnad på 4000 kcal o 1200 kcal än 2000 kcal o 1200 kcal.

Nu när det är lördagkväll ska jag synda med lite ugnsrostad kålrot! Minns inte när jag åt det sist. Trevlig helg!

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •