Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tacopaj

Reg.datum
    sep 2010

Tacopaj

Pajskal:
    4 ägg, 1dl grädde och 2msk smör.
    Smält smöret i pajformen i ugn, 225*C. Vispa hastigt ihop äggstanningen och grädda till torr yta med ordentlig färg. Ta ut och låt formen vila.

Pajinnehållet
    :
    400gram köttfärs (använde nötfärs), 1 krossad vitlöksklyfta, smör till stekning, 1msk tomatpuré, 2msk glutamatfri tacokrydda, 0,5dl vatten, halverade körsbärstomater, skivade lökringar, 2dl riven ost, 1dl grädde, 0,5dl creme fraiche.

Bryn färsen med vitlök och kryddor i smör. Tillsätt vattnet och låt puttra tills vätskan kokat in. Riv osten och blanda med grädde och creme fraische. strö ut köttfärsröran på pajbotten och fördela tomat samt lök på toppen. Häll oströran överst och grädda 10-15 minuter, på 225*C, eller tills ytan ser aptitligt inbjudande ut.

Reg.datum
    jan 2010

SV: Tacopaj

En paj med "riktigt" pajskal. Blir jättemör och fin. Liten pajform, ca: 25 cm i diameter. Blir jättemör och fin. Liten pajform, ca: 25 cm i diameter.

b]Pajskal[/b]:
    1 dl PO-fiber,1 msk Fiberhusk,½ tsk bakpulver,75 g rumsvarmt smör,1 äggula,¾ dl vispgrädde.Blanda de torra ingredienserna och arbeta sen in smöret, äggulan och grädden. Knåda sedan snabbt ihop degen med händerna.
    Platta ut i en pajform, 25 cmØ och förgrädda i ca 5 min i 200°.
    3 dl riven Västerbottenost, lite finskuren purjo, 2 ägg, 1½ dl vispgrädde, valfria kryddor.
    Fördela osten och purjon över den avsvalnade bottnen. Vispa ihop ägg, grädde och kryddor och häll över osten. Grädda i ca 20 min i 200°. Täck med folie om pajen ser ut att bli för brun. Prova med en sked om äggstanningen är klar, annars grädda en stund till.Låt stå och stanna en liten stund när den kommit ur ugnen.
    Blir jättegod även med andra fyllningar.

Reg.datum
    sep 2010

En paj med "riktigt" pajskal. Blir jättemör och fin. Liten pajform, ca: 25 cm i diameter. Blir jättemör och fin. Liten pajform, ca: 25 cm i diameter.

Pajskal:
    1 dl PO-fiber,1 msk Fiberhusk,½ tsk bakpulver,75 g rumsvarmt smör,1 äggula,¾ dl vispgrädde.Blanda de torra ingredienserna och arbeta sen in smöret, äggulan och grädden. Knåda sedan snabbt ihop degen med händerna.
    Platta ut i en pajform, 25 cmØ och förgrädda i ca 5 min i 200°.

3 dl riven Västerbottenost, lite finskuren purjo, 2 ägg, 1½ dl vispgrädde, valfria kryddor.
    Fördela osten och purjon över den avsvalnade bottnen. Vispa ihop ägg, grädde och kryddor och häll över osten. Grädda i ca 20 min i 200°. Täck med folie om pajen ser ut att bli för brun. Prova med en sked om äggstanningen är klar, annars grädda en stund till.Låt stå och stanna en liten stund när den kommit ur ugnen.
    Blir jättegod även med andra fyllningar.
    du glömde färsen :p
    men det är 400g och tacokryddor till den som jag har?

Reg.datum
    apr 2010

Berittis recept är på en västerbottenspaj, därför nämns ingen köttfärs. ;) Men själva pajskalet kan man använda till all slags paj. Själv kladdar jag inte med händerna, utan kör alltihop i food processorn. 8)

Reg.datum
    maj 2010

Det allra godaste pajdegsreceptet!!!

2 dl sojamjöl
    1 dl havrekli
    100 g smör

Detta recept är från Ulrika Davidssons bok "LCHF på mitt sätt".
    Gjorde en ost o baconpaj med denna degen igår kväll. Fantastiskt god! Dock vågar jag inte svara för dessa "mjöl", kanske är det inte tillräckligt lite kolhydrater för den som är riktigt strikt...
    För min egen del behöver jag inte gå ner i vikt mer utan fortsätter med LCHF för att jag trivs med det, känner att jag inte behöverr vara så strikt.

/A-C.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •