Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Tommys olika majonnässåser och röror

Reg.datum
    dec 2009

Tommys olika majonnässåser och röror

Lovade att jag skulle följa upp kryddsmören med lite majonnässåser.

Grundrecept
    3 äggulor
    0,5-1 msk dijonsenap
    4 dl neutral rapsolja

Vispa upp äggulorna med senapen med elvisp och börja försiktigt droppa i matoljan. Vartefter det börjar tjockna kan droppandet övergå till stilande och sedan mot slutet kan man öka takten. För mig har det aldrig skurit sig när jag kört med elvisp samt haft ägg och olja rumstempererat.

För att variera grunden lite kan man byta ut en halv dl rapsolja mot olivolja eller "nötig" rapsolja. Då får majonnäsen en annorlunda grundsmak. Jag gör dock aldrig detta utan kör den "ren" och styr smakerna med kryddningen senare.

Såser/Dipp

När jag gör såser då brukar jag blanda upp majonnäsen med olika mängd creme fraiche. Mängden beror lite på vad jag ska ha såsen till, men ofta blir det 80% majonnäs och 20% creme fraiche. Vill jag ha ytterligare rinnigare sås har det hänt att jag slagit i en skvätt grädde också.

Romsås
    Majonnäs, creme fraiche, vitpeppar, röd stenbitsrom (eller löjrom om man vill lyxa till det), lite hackad sharlottenlök, citronsaft och lite hackad dill. Om man kör stenbitsrom och inte löjrom så kan det bli gott med lite kajennpeppar för att hetta till det en aning.

Chilisås
    Majonnäs, creme fraiche, salt, vitpeppar, pressad vitlök, sambal oelek och citronsaft

Chilisås alt 2
    Majonnäs, creme fraiche, salt, vitpeppar, pressad vitlök, sambal oelek, citronsaft och fint riven parmesanost

Citronmajonnäs
    Majonnäs, creme fraiche, salt, vitpeppar, färsk rivet citronskal och lite citronsaft

Röror
    I rörorna har jag ibland i creme fraiche också, men då mest för att "lätta upp" och inte så mycket för konsistensen. Samtliga röror kan göras mer "matiga" genom att tillsätta kokt hackade ägg och/eller avocado.

Skagenröra
    Majonnäs, creme fraiche, finhackad sharlottenlök, finhackad dill, en del mycket finhackade eller mixade räkor, en del grovt hackade räkor och lite citronsaft. Salt beroende på hur salta räkorna är och om man ska ha någon rom på röran vid servering.

Skagenröra alt 2
    Majonnäs, creme fraiche, en liten mängd tomatpuré för färgen, kajennpeppar, finhackad purkolök, finhackad dill, en del mycket finhackade eller mixade räkor, en del grovt hackade räkor och lite citronsaft. Salt beroende på hur salta räkorna är och om man ska ha någon rom på röran vid servering.

Kräftröra
    Majonnäs, creme fraiche, finhackad sharlottenlök, citronsaft, lite finhackad dill och grovt hackade kräftstjärtar.

Kycklingröra
    Majonnäs, finhackad sharlottenlök, fint stimlad och smörstekt kyckling och stekt finskuren bacon. Krydda upp med antingen curry, sambal oelek/chili eller bara med salt och peppar. Variera med lite hackad paprika och/eller riven parmesanost.

Fyller på med lite mer röror och såser senare...

Reg.datum
    sep 2010

SV: Tommys olika majonnässåser och röror

Underbart!

*tumme upp*

Reg.datum
    jan 2010

Dags att inhandla lite dijonsenap då... ;)

Reg.datum
    sep 2010

MMMMMMMums!!! ;D

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

Underbart!!

Reg.datum
    sep 2010

en fråga förresten... du kryddar inget förrän grundreceptet är klart för majjon?

Reg.datum
    dec 2009

Jag kanske har i lite malen vitpeppar och en gnutta salt. Men beroende lite på vad jag ska ha majonnäsen till så vill jag inte salta för mycket. Om jag tex ska göra en skagenröra så kommer det ju ganska mycket sälta från skaldjuren och eventuell löjrom/stenbitsrom. Om majonnäsen då är för salt från början så blir det inget bra. Bättre då att salta efteråt för att kunna reglera bättre. Peppar är inte lika "farligt" även om jag är försiktig där också. Om jag ska göra en röra med tex kyckling så kryddar jag hellre kycklingen bättre och sen binder jag ihop röran med en mer "naturell" majonnäs.

Reg.datum
    jan 2011

Kära nån, vilka bra recept! Tack å bock, Tommy!! ;D

Reg.datum
    maj 2011

Tackar så mycket för dessa! Kommer definitivt att användas under sommaren.

Reg.datum
    jun 2011

weeehaa så gott det var med chillisås nr 1... tack!!!

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •