Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: Nigellas Bearnaisesås

Reg.datum
    sep 2010

Nigellas Bearnaisesås

Jag måste tipsa er om en bearnaisesås som är superenkel att röra ihop och som blir jättegod! Grejen är att man måste ha en ganska stor metallskål att vispa den i, typ de som finns på IKEA med rund botten.

Förbereds:
    1 msk dragonvinäger, - hittar man inte så lätt, jag brukar låta lite torkad dragon dra i vitvinsvinäger en stund.
    150 g kallt smör skuret i kuber
    1 ganska stor kastrull med kokande vatten, nästan upp till kanten - meningen är att metallskålen ska sättas ovanpå kastrullen med hett vatten när man vispar såsen.

Börja med att röra ner i metallskålen:
    3 äggulor,
    en nypa salt,
    lite peppar,
    1 msk av dragonvinägern, med torkad dragon
    lite extra dragonkrydda om du vill

Nu tar du av kastrullen med kokande vatten från spisen, ställer den i vasken så den kommer ner lite för att kunna röra bekvämare, och sätter metallskålen ovanpå. Den blir snabbt varm av vattnet så börja röra direkt. Jag använder visp att röra med.

Släpp ner smörkuberna en och en och rör febrilt hela tiden, såsen tjocknar fint!

Skulle såsen, mot förmodan, skära sig ha en iskub redo att vispa ner! Nigella hade en kastrull med kallt vatten vid sidan av, det går också om man nu har flera stora... ;)

Ja,ja, jag vet det verkar jobbigt med metallskål och allt det där, men har man en hemma så gör man såsen i ett nafs!

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

SV: Nigellas Bearnaisesås

tackar=)

Reg.datum
    jan 2011

Jag gjorde den här såsen alldeles nyss. Den är jättegod och var fantastiskt enkel att göra. Tusen tack för detta Äggnes!

Reg.datum
    jan 2011

Antar att man använder metallskål för att den ska hålla värmen, men skulle det fungera med en plastskål över sjudande vatten tro? Värmetålig såklart. Äger ingen metallskål bara plast.

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

ja, bara den klarar värmen och är bra att vispa i=))

Reg.datum
    jan 2011

Tack! Får prova helt enkelt. Har använt den till att göra lemon curd över vattenbad så borde funka!

Reg.datum
    jan 2011

TACK!!!

Gjorde denna såsen nu till våra stekta karrékotletter, MUMS.
    Och vad tog det att röra ihop allt detta? 4min??

Kommer den att göras igen??? OH YES

Reg.datum
    jan 2010

nom nom nom... måste testas.. börjar tröttna på köpebea.

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

sååå gott!! förstod dock inte det kalla smöret?? jag smälte mitt;)

Reg.datum
    sep 2010

Antar att man använder metallskål för att den ska hålla värmen, men skulle det fungera med en plastskål över sjudande vatten tro? Värmetålig såklart. Äger ingen metallskål bara plast.
    När jag började göra beanaisesås använde jag en liten kastrull, som jag doppade ner i den större med vatten. Det gick också bra. Nu använder jag inte vattenbad alls, utan kör såsen direkt på plattan.

Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •