Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Djävulskyckling

Reg.datum
    sep 2010

Djävulskyckling

1 st kyckling, gärna majskyckling, ca 1500 g
    1 dl olivolja (kan nog bytas ut mot smält smör, olivolja stelnar ändå i kylen)
    0,5 dl citronsaft, pressad
    3 st vitlöksklyfta(or), hackade
    1 st röd chilifrukt, urkärnad och finhackad
    2 st Schalottenlök(ar), finhackade (kan säkert uteslutas om man är strikt)
    3 msk persilja, hackad
    50 gram smör, rumsvarmt
    flingsalt
    svartpeppar, nymalen

Tillagning
    1. Dela kycklingen längs med bröstbenet så det blir två halvor. Lägg dem i en form.

2. Blanda olivolja, pressad citron, vitlök och chili med 2 tsk flingsalt och generöst med nymalen peppar. Häll marinaden över kycklingen och gnid in den. Täck över med plastfolie. Låt marinera i kylen i minst en timme eller över natten. Vänd då och då.

3. Blanda schalottenlök och persilja med smöret och en nypa salt.

4. Sätt ugnen på 250 grader grill och ställ in kycklingen under grillelementet med skinnsidan upp. Grilla tills skinnet fått lite färg och blivit krispigt. Vänd och grilla undersidan lika länge.

5. Sänk värmen till 175 grader. Gnid in det smaksatta smöret runt kycklingen och placera den i mitten av ugnen. Salta och peppra och stek i ugnen ca 50 minuter tills klar vätska rinner ut när du skär snitt i lårets tjockaste del. Innertemperaturen ska vara 82 grader.

Recept: Liselotte Forslin på www.tasteline.se

Reg.datum
    jan 2011

SV: Djävulskyckling

Det där låter jättegott. Vad är det för skillnad på majskyckling och vanlig kyckling?

Reg.datum
    sep 2010

vet jag faktiskt inte :-[

Reg.datum
    jan 2011
    Blogginlägg
    1

Majskycklingar är uppfödda på majskorn. Vad det gör för skillnad vet jag inte, men har för mig att jag hört att kycklingarna växer långsammare.

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

framför allt för allergiker då kyckling och gris annars är uppfödda på bla fiskfoder... men majskycklingen är dessutom bättre... =)

Reg.datum
    jan 2011

Är det alltså, jämfört med vanlig kyckling, bättre med majskyckling för en LCHF:are?

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

nä, bara smakmässigt=)

Reg.datum
    jan 2011

nä, bara smakmässigt=)
    Okej, vad bra! I helgen stod jag och valde mellan de båda varianterna och blev kanske lite skrämd av just ordet majs...hahaha. Tack för upplysningen!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •