Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 3 4 5
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Skaldermans fakirbiffar

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

SV: Skaldermans fakirbiffar

Men om viktminskningen avstannat och man är lite less... blir det inte bara ännu tråkigare då?? Är det inte lättare att bara lägga till mer smör? ;)

Reg.datum
    okt 2010

tÄNKTE TESTA I 2 VECKOR ;)

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

Lycka till!!

Ja, lycka till. Hoppas att du skriver en tråd om det så att vi kan följa dig o dina resultat under de två veckorna!!

Reg.datum
    okt 2010

Den dær Liquid Smoke. Køpte den før några dagar sedan. Hur anvænder man den? Och hur mycket? Kan man anvænda den till mer æn bara køttfærs?

Reg.datum
    maj 2010

Den dær Liquid Smoke. Køpte den før några dagar sedan. Hur anvænder man den? Och hur mycket? Kan man anvænda den till mer æn bara køttfærs?
    Den andvänds med fördel i färsbiffar likt dessa som omnämns i tråden. Den ger ju en härlig grillsmak med lite rökiga toner. En annan höjdare till sommarens grillsessioner är att droppa i ett par droppar liquid-smoke i en sprayflaska tillsammans med din vanliga grillolja samt lite färska kryddor(gärna färsk chili). Spraya ditt kött, dina grönsaker eller vad du nu har på grillen med denna oljan, och grillningen får nya oanade höjder.

Jag har även gjort fruktansvärt goda lchf-hamburgare med L-S. Har för mig att jag andvände 2x500gr blandfärs. Denna blandades ut med vispgrädde tills smeten fick en lämplig konsistens. Det blev någon deciliter grädde. Därefter smakade jag av färsen med liquid-smoke, salt och peppar. Gillar man inte att smaka av rå färs så gäller det att vara försiktig. till ett kilo färs är det nog lagom att börja med en tesked L-S, och sen provsteka en liten biff innan man bestämmer sig för om man vill ha mer rökig smak eller inte.

Jag kan även tänka mig att Liquidsmoke skulle göra sig alldeles utmärkt i ett grillsmör, som passar på allt tänkbart kött. Det är verkligen en universalkrydda, och innehåller inga onyttigheter överhuvudtaget

Reg.datum
    aug 2009

På Recepthjälpen var det en kille som gravade fisk med Liquid Smoke. Penslade det på sidorna av fisken o lät den stå två dygn.
    Det lät spännande, någon slags rökgravning. Har du provat något liknande Daniel123?

Reg.datum
    maj 2010

På Recepthjälpen var det en kille som gravade fisk med Liquid Smoke. Penslade det på sidorna av fisken o lät den stå två dygn.
    Det lät spännande, någon slags rökgravning. Har du provat något liknande Daniel123?
    Nej, men innan när jag skrev min post tänkte jag skriva att liquid smoke bör passa till allt...utom fisk ;D

Sen slog mig tanken att den kanske faktiskt skulle passa till fisk så jag lät bli att skriva. Gillade verkligen idén med
    att grava fisken med rökextrakt. Jag tror det kan vara en riktig smaksensation, som absolut kommer testas av mig om tillfälle ges. Jag vet att det finns ett rök-salt som skulle kunna funka väldigt bra som substitut till liquid smoke vid gravning av fisk. Borde ju bara vara att byta ut det vanliga saltet mot rök-varianten tänker jag.

Bra tips!

Ett annat tips som jag helt missade i förra posten var att Liquidsmoke är en självklarhet när man grillar revbenspjäll i ugn. Revbenen blir helt fantastiska när man får in lite rökt smak utöver dom vanliga kryddorna!

Reg.datum
    apr 2011

baccon och liquid smoke... har du kh på den... lät gott men konstgjort;)
    Liquid Smoke innehåller noll av allt.
    Det är bara vatten som som har tagit upp rökaromen av hickory.
    Så det är en naturlig produkt.

Hittade den i min ICA-butik där marinader och starka såser står.
    Lite mer info här:
    http://www.recepthjalpen.se/rokarom.html
    Några droppar i vitlökssmöret ger ett stort lyft till köttbiten.

EDIT: Bild...
    Och den är supergod! Använder den nästan alltid när vi grillar! Ska också testa i köttfärsbiffar, mmmmm!

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 3 4 5

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •