Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: perfekt köttbit

Reg.datum
    jul 2009

perfekt köttbit

Eftersom man numer lägger energin på proteinet istället för potatisgratängen undrar jag hur ni får ert kött absolut perfekt?
    Ni vet så mört som det är på en riktigt bra kött restaurang.

Vill inte äta skosula kamoflerad m gratäng längre ;D ;D ;D

Reg.datum
    jan 2011

SV: perfekt köttbit

Jag använder mig av stora köttstycken eftersom vi är fyra st personer i min familj.
    Krydda stycket med de kryddorna du gillar
    Bryn stycket runt om i smör
    Ställ in stycket i ugnen 150-175 grader och använd dig nu av en termometer.
    Nötkött 58 grader (medium/rare)
    Ta ut stycket, låt det vila i 10 minuter innan du skär upp det

Om du använder fläskkött måste tempraturen upp till cirka 75 grader.

Du kan självklart använda dig av samma teknik om du använder färdigstyckade portionsbitar.

Reg.datum
    aug 2009

Vill du ha riktigt mört kött så måste du köpa en fin bit!
    Du kan inte möra köttet själv (om du inte jagar o hänger köttet själv) Att försöka göra köttet mört genom att banka eller marinera med exotiska frukter är dömt att misslyckas; köttet blir inte mörare, bara slaskigare.
    Sen ska du ju inte förstöra det fina möra köttet du köpt genom att steka det för länge eller vid för hög temperatur. Temperaturuppgifter finns i alla kokböcker.
    Detta gäller nötkött, griskött är i princip alltid mört.

Reg.datum
    jan 2011

Som nämts är väl tricket att låta det ta tid när man lagar det, inte steke det för hett och snabbt. Bryna o sedan i ugn brukar ju bli bra
    Sedan lärde jag mig på hemkunskapen nån gång för länge, länge sedan att man inte ska vända o vända o vända köttet i stekpannan, utan låta en sida bli färdig, vända en gång o sedan låta nästa sida bli färdig

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

Flisan: Nötkött bör bara vändas en gång, men fläskkött går bra att vända flera;)

Reg.datum
    jan 2011

Jag har ett bra tips när det gäller vändningarna ni pratar om

När ni lägger i köttet i pannan så vänd inte på köttet innan ni ser att det "sipprar ut" kommer upp köttsaft från biten. Då är köttet stekt till hälften så då kan det ju vara bra att vända och steka från andra hållet

Men som sagt det allra bästa är när man brassar på det i stekpannan så det får mycket färg på alla sidor och man stäger porerna.
    Sen tjoff in i ugnen så det får stekas i sin egen saft, mumma!

Reg.datum
    dec 2009

Jag skulle vilja hävda att det är en myt att man bara ska vända nötkött en gång.

Stek nötkött på lagom värme i smör. Att dra på för hårt tycker jag inte behövs, man riskerar att få stekytan lite väl hård.

Steker man skivor så är det viktigt att skivorna är ganska tjocka. Lövbiff och annat krafs är svårt att få bra och lämpar sig bättre i långkok och grytor.

Det absolut viktigaste imho är att låta köttet vila ordentligt efter stekning. En skiva man stekt bör vila minst lika länge som man stekt den (3-6minuter) och en hel bit bör vila minst 10 minuter. Den hela biten kan med fördel vändas någon gång när den vilar så köttsaften inte rör sig till ena sidan...

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

jag pratade om skivor... tex en skiva biff eller så=)

Reg.datum
    jul 2010

låt sambon steka ;) och låt köttet vila länge under folie är bästa receptet på bra kött

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

haha, Vodo, bra tips=)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •