Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Broccoligratäng

Reg.datum
    jan 2011

Broccoligratäng

4 port.
    500 gram färsk broccoli
    4,5 dl grädde
    2,5 dl riven ost (jag hade goudaost)
    Vitpeppar
    Örtsalt
    Riven muskotnöt

Dela broccolin i lagom bitar, inte för små, använd även stammen.
    Koka broccolin i lättsaltat vatten några minuter. Häll av i durkslag och låt ånga av ordentligt.
    Koka under tiden "bechamelsåsen". Koka upp grädde med peppar & muskot, tillsätt osten och låt den smälta. Smaka av med örtsalt.
    Blanda broccoli och ostsås i en ugnsform och gratinera i 225 grader 15-20 min.

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

SV: Broccoligratäng

jag hade nog bytt en del av grädden mot smör;)

Reg.datum
    jan 2011

Kan man ju göra, men jag är en gräddälskare och tycker det passar bättre i denna rätten ;)

Mmm det här var så enkelt och gott! Jag klippte över rå bacon och strödde på lite extra ost. Det var dagens lunch för mig + några matlådor.

Reg.datum
    apr 2010

Låter jättegott men jag brukar bli så dålig i magen av broccoli,får ballongmage och gaser så inte ens min hund vill sova med mig på nätterna...

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Om man verlkigen använder dessa mängder till 4 portioner får jag det till cirka 6-7 kolisar per portion.

Reg.datum
    aug 2010
    När jag gör brocccoligratäng så brukar jag lägga lättstekt bacon på samt lägga cr fraiche ovanpå o sist men inte minst
    ost!
    Om jag har med detta som matlåda så brukar jag låta ett kryddsmör smälta ovanpå gratängen.....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •