Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Sant eller falskt

Reg.datum
    aug 2009

Sant eller falskt

Ibland kommer det påbud att man inte ska äta efter kl 18.00 Varför? VV säger att man kan äta när som helst på dygnet o LCHF:are säger att man ska äta när man är hungrig (vilket mycket väl kan inträffa sent på kvällen)
    Jag hittade en förklaring till fördelen med att inte äta efter 18.00 (i alla fall inte på festkvällar)
    Stefan Klein, fysiker o vetenskapsjournalist har skrivit boken `Tid´där han bl.a beskriver hur styrda vi är av vår dygnsrytm. Ett utdrag lyder så här:
    "Vid sjutiden på kvällen är levern som mest aktiv. Den utsöndrar ett enzym som kallas alkoholhydrogenas, vilken bryter ner alkohol. Tar du en alkoholhaltig drink nu, stannar den i kroppen kortare tid än en du tar vid midnatt"
    Det optimala är ju då att man rasslat undan med maten så den "hinner undan" innan alkoholen kommer. Blandar man mat o sprit hindrar man båda delarna från att förbrännas snabbt o effektivt.
    Hela artikeln är kul läsning, snacka om att vi skulle ha en fri vilja ;D

http://beteende.blogspot.com/2008/04...av-klocka.html

Reg.datum
    jan 2011

SV: Sant eller falskt

Intressant, men verkar inte stämma på mig alls.
    Halv sex är jag oftast redan uppe.
    Halv åtta, har jag hunnit med betydligt mer än så, mycket mer. Speciellt om man är ledig, man ska ju inte förstöra sin underbara lediga dag med att sova!
    Skiter gör jag när det är dags! Det är sällan halv nio på morgonen eller därikring!

Inte speciellt trött på kvällen heller, men jag inser att jag måste sova någongång och det är ju lämpligt när det är mörkt ute. Däremot så bör man inte äta ett par tre timmar innan läggdags, det kan vara svårt att somna. Detsamma gäller om man är hungrig. Men efter en heldag med skogsarbete då kan jag slockna i soffan redan vid fem (utan vin)... .

Reg.datum
    feb 2011

SV: Sant eller falskt

Jag tror det är väldigt olika på folk, och mycket en vanesak också. Jag äter alltid ca 15-20 min innan jag går och lägger mig, och jag har varken sömnproblem eller viktproblem. Jag kan inte somna om jag inte är mätt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •