Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kyckling Sambal

Reg.datum
    feb 2011

Kyckling Sambal

Hittade ett jättegott recept på kyckling på Fröken Fru´s blogg, ska strax ta ur en laddning ur ugnen och tänkte passa på att dela med mej till er andra också ;D

Jag har kopierat det rakt av från hennes blogg här:

Ingredienser (2 vuxna +2 barn + 2 matlådor)
    6 kycklingfilèer
    6 dl creme fraiche
    200 gr färskost vitlök
    2-3 tsk samba oelek
    1/2-1 grönsakbuljongtärning
    smör till stekning

2-3 gurkor

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Skölj gurkorna. Riv dem med rivjärnet, grova sidan. Lägg sedan den rivna gurkan i ett durkslag, så att den får rinna av. Skär kykclingfileérna i ganska så grova bitar. Bryn en stor klick smör i en stekpanna. Lägg i kycklingbitarna och stek väl. Vispa under tiden samman creme fraichen och färskosten. Blanda ner Samba Oeleken och smula över 1/2 buljontärning. Lägg de stekta kycklingfileérna i en ugnsform. Häll över creme fraiche blandningen. Ställ in i ugnen och låt allt gotta till sig ca 20-25 minuter. Smaka av själva "såsen" efter ca 15 minuter, behövs det mer selta, tillsätter du 1/2 buljontärning till och ev 1 tsk ytterligare med Samba Oelek. Servera tillsammans med den rivna gurkan!

Reg.datum
    jan 2011

SV: Kyckling Sambal

Tack, detta måste testas.

Reg.datum
    feb 2011

SV: Kyckling Sambal

Det är fantastiskt gott måste jag säga!! En ny favorit här hemma hos oss

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Den här kycklingrätten gjorde vi idag och det var galet gott! krämigt och fräscht, inte lika fettigt som grädderätter lät kan kännas.
    Det springer lätt iväg i lite KH men vi var lite återhållsamma med gurkan och tog lite mindre Creme Fraiché (5dl) Detta kan absolut funka som bjudmat till andra än oss, lite ris och sallad till så blir det supernice för alla.

Det ser kanske inte så gott ut på bilden men vi tyckte verkligen det var supersmarrigt.

Reg.datum
    aug 2010
    Jag lägger detta till receptsamlingen, recept får man aldrig för många av....

Reg.datum
    jan 2012
    Blogginlägg
    63
    Det gör du rätt i, vi vauxna var väldigt överens om att det smakade förträffligt och kändes lyxigt. Näästa gång skall jag göra hela satsen, ha större kycklingbitar samt toppa med lite riven ost för att få en vackar färg på allt..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •