Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Majonnäs

Reg.datum
    maj 2011

SV: Majonnäs

När jag gör majonnäs gör jag helt enkelt så här. Slänger i några äggulor i en mixerskål, en tesked fransk senap, salt, peppar och häller på en mild olja och sen ner med stavmixern i botten, kör den samtidigt som jag sakta drar den uppåt. Hur enkelt som helst.

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

Ta lite ättika i om du gillar tex findus så får du den smaken=))

Reg.datum
    jul 2011

SV: Majonnäs (och aioli)

Jag gör som Tompat. Inger mer droppande och rumsvarma ingredienser för mig, tar alldeles för lång tid när man är sugen och vill ha en snabb sås. Det här receptet funkar alltid:

2 dl rapsolja
    1,5 tsk vitvinsvinäger
    1 tsk salt
    Några tag med pepparkvarnen
    2 krm socker eller honung, om man vill
    1 helt ägg

För att göra aioli: lägg i en klyfta vitlök och dofta över lite cayennepeppar, för att göra vanlig majonnäs ta 1,5 tsk dijonsenap.

Sätt i stavmixern i botten på bunken, starta och dra upp staven. Klart!
    Jag späder sedan ibland med en msk vatten i taget för att få det lite tunnare.

Reg.datum
    mar 2011

Hur länge står sig egengjord majonnäs?

Reg.datum
    jul 2011

Hur länge står sig egengjord majonnäs?
    Allt hänger på hygienen, samt råvarornas färskhet och kvalité. Vissa förvarar den över en månad utan problem, men då krävs det rigorös noggrannhet vid tillverkning. Inga dubbeldippade skedar, extremt väldiskade verktyg, riktiga burkar med väl tillslutna lock osv. När jag gör majonnäs så brukar jag ha den nån vecka innan den tar slut, och det har hänt att jag bara förvarat den i ett glas med plastfolie över.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •