Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Fettfasta

Reg.datum
    aug 2009

Fettfasta

På 50-talet genomförde en forskare vid namn Kekwick en studie där han lät tre grupper människor äta 1000 kcal om dan. Gruppen som åt kalorierna i form av fett gick ner 450 g/dygn, de som åt protein gick ner 280 g/dygn men de som åt kolhydrater gick inte ner något. Så småningom kom man fram till en förklaring:
    "Äter man kolhydrater, frisätts insulin, och insulin lagrar fett. Och tvärtom fungerar insulinet som en broms för fettförbränningen. För att förbruka kroppens fettlager, måste insulinnivån ner. Då måste man undvika att äta kolhydrater"
    Äter man lite mat slår kroppen om till SVÄLT! Men äter man lite fet mat håller sig kroppen lugn o förnöjd o förbränner som vanligt.
    Exakt VAD försökspersonerna åt har jag aldrig lyckats luska ut, men på 60-talet tog läkaren Robert Atkins upp tråden. I samband med sin lågkolhydratdiet lanserade han även Atkins fettfasta. Han omvandlade Kekwicks studie till en handfast matsedel:

Atkins fettfasta
    200kcal fem gånger om dagen=1000kcal.Du kan välja mellan:

30 g macadamianötter
    60 g brie eller cream cheese
    1 hårdkokt ägg+2 tsk majonnäs
    60 ml creme fraiche+2 msk stenbitsrom
    60g fet paté
    2 hårdkokta äggulor+1 msk majonnäs
    30 g tonfisk/kycklingmajonnäs i en kvarts avocado
    80 ml vispad grädde+osötad sås

När jag själv var mogen att praktisera Atkins fettfasta upptäckte jag att jag inte gillade vad han föreslog. Meka med tonfisk- o kycklingröror o hålla reda på hur mycket fett o kh det fanns i en sån tyckte jag lät bökigt. Macadamianötter o äggulor tycker jag inte om o jag antar att man bör gilla den lilla mat man får om man ska stå ut. Den osötade såsen till vispgrädden lät skum.

Nej, jag var tvungen att utforma en helt egen fettfasta, vilket visade sig inte vara helt enkelt. Protein-o kolhydrathalt behöver man inte bekymra sig om, med en fetthalt på 90E% ryms det inte så myckat annat än fett i maten. Men att få upp maten till 90E% var betydligt svårare.
    Saker som smör vet man ju är fett men vem vill sitta o äta enbart 30 g smör fem gånger om dagen? Men som feta komplement är smör o majonnäs oslagbara. Passar bra till ägg som inte är så fett men som ger maten substans. Jag upptäckte att jag hellre åt kall än varm mat; en liten kall portion kan man sitta o älta med lääänge, den kallnar ju inte. Man ska också gärna välja starkt smakande mat; rökt lax o rökt fläsk t.ex. Hellre blåmögelost än mild brie. Det KÄNNS mer att man äter när maten smakar ordentligt.
    Att göra en exakt 200 kcal-portion med rätt fetthalt är lite knepigt. Den enda jag lyckades med var 50 g `Smörig kycklingpastej´ett recept jag snott från DN. Det blev precis 200 kcal o 90% fett! Annars varierar mina förslag från 188 kcal till 221, men man får pussla ihop de maträtter man tycker om så att det blir 1000 kcal för hela dagen.

Man väljer själv när man vill äta men rekommendabelt är att äta regelbundet så man känner sig ohungrig hela dagen. Själv valde jag att äta 8.00, 12.00, 15.30, 18.30 o 20.00 Funkade för mig. Som frukost o sent eftermiddagsmål drack jag kaffe med vispgrädde. Vill man använda smör eller kokosfett är det ju ännu bättre för då får man ju upp fetthalten. Så här kunde en dag se ut för mig:

8.00 Kaffe + 50g vispgrädde(188 kcal+95E% fett)
    12.00 Ett hackat ägg + 20g smält smör(219 kcal+87E% fett)
    15.30 20g rökt lax + 25g majonnäs(221 kcal+ 91E% fett)
    18.30 Kaffe + 50g vispgrädde(188 kcal+95E% fett)
    20.00 50g Smörig kycklingpastej(200 kcal+90E% fett)

Summan av dagens övningar blir 1016 kcal o 91,6E% fett

Andra rätter jag jag alternerar med är:
    50g Castello Blå (215 kcal+87E% fett)
    50g Smetana+kanel (195 kcal+ 95E% fett)
    50g Rökt fläsk (197 kcal+85E% fett)
    Ett ägg+20g majonnäs (221 kcal+87E% fett)

Men hur känns det då o hur länge kan man hålla på?
    Jag tyckte det kändes rätt bra, man håller sig förvånansvärt mätt på den lilla mängden mat. Men jag tror att det är en ”semesterbantning” d.v.s man måste verkligen ägna sig åt den, passa tider o inte bli distraherad så man tappar huvudet.
    Fyra dagar står man ut sen blir det enformigt upplevde jag det som. Men under den tiden gick viktkurvan ner i botten! Man förväntar sig en viktminskning på högst ett halvt kilo om dagen, men jag gick ner 6 kg på tre dagar!! Naturligtvis en massa vatten, men ändå. Sammanlagt gick jag ner 8 kg på fyra dagar (nu ser jag hur det glittrar till i mångas ögon ;D ) men två kilo kom tillbaka direkt (=vatten) o resten kom tillbaka när jag vadade genom julens kolhydratträsk.
    Som platåbrytare kan den nog funka om man är modig nog att prova, man ruskar verkligen om kroppen!

Reg.datum
    jan 2011

SV: Fettfasta

Oj, grattis att du har genomfört detta!!! Bra att veta om man vill som du säger ruska om kroppen. 8) 8 kilo, jissis? Hur har du mått på detta?

Reg.datum
    aug 2009

Förvånansvärt bra måste jag säga. Trodde det skulle vara värre. Blir nog en omgång till så småningom, beroende vart det barkar hän med nollningen.

Reg.datum
    jan 2011

Helt otroligt Behandling av diabetes under 50 talet var kolhydat snål mat. I systembolagets tidning "bolaget" har dom en artikel om detta. Har själv bantathela liet men när jag gick i 9an på 60 talet fick jag av skolläkaren rådet att ta bort bröd och potatis då gick jag ner ivikt tyvärr glömnde jag bort dieten men jag kommer ihåg den nu

Reg.datum
    feb 2011

På 50-talet genomförde en forskare vid namn Kekwick en studie där han lät tre grupper människor äta 1000 kcal om dan. Gruppen som åt kalorierna i form av fett gick ner 450 g/dygn, de som åt protein gick ner 280 g/dygn men de som åt kolhydrater gick inte ner något. Så småningom kom man fram till en förklaring:
    "Äter man kolhydrater, frisätts insulin, och insulin lagrar fett. Och tvärtom fungerar insulinet som en broms för fettförbränningen. För att förbruka kroppens fettlager, måste insulinnivån ner. Då måste man undvika att äta kolhydrater"
    Äter man lite mat slår kroppen om till SVÄLT! Men äter man lite fet mat håller sig kroppen lugn o förnöjd o förbränner som vanligt.
    Exakt VAD försökspersonerna åt har jag aldrig lyckats luska ut, men på 60-talet tog läkaren Robert Atkins upp tråden. I samband med sin lågkolhydratdiet lanserade han även Atkins fettfasta. Han omvandlade Kekwicks studie till en handfast matsedel:
    För det första vill jag gratulera till att du beräknat fram alternativ till Atkins måltider! Det kommer säkerligen vara till glädje för många som inte gillat att räkna. Sen kommer kritiken, som inte är riktad till dig, utan den studien som gjordes på 50 talet. För det första så har jag aldrig sett någon modern studie där man får motsvarande resultat. Undrar hur många dagar den där undersökningen fortgick, samt vilken typ av försökspersoner man hade. Det vore ju utmärkt om man kunde förskona världen från utmärglade fattiga människor genom att helt enkelt förse dem med 1000 kcal (billiga) kolhydrater om dagen, då skulle de ju inte svälta (gå ned i vikt)...

Reg.datum
    aug 2009

För det första vill jag gratulera till att du beräknat fram alternativ till Atkins måltider! Det kommer säkerligen vara till glädje för många som inte gillat att räkna
    Tack

För det första så har jag aldrig sett någon modern studie där man får motsvarande resultat
    Det har du väl? Hela LCHF-rörelsen bygger ju på att ju mer fett du äter desto mer går du ner i vikt. Det är väl en tillräckligt stor, modern o lång studie? ;D Jag har inte aktivt letat efter fler studier som överensstämmer med Kekwicks, det har aldrig varit aktuellt eftersom den i praktiken fungerade så bra. Det kanske vimlar av moderna studier som bevisar motsatsen? Några du känner till?

Undrar hur många dagar den där undersökningen fortgick, samt vilken typ av försökspersoner man hade
    Kan inte du hitta den studien kan väl ingen! Kekwick och Pawan Införd i The Lancet 1956

Det vore ju utmärkt om man kunde förskona världen från utmärglade fattiga människor genom att helt enkelt förse dem med 1000 kcal (billiga) kolhydrater om dagen, då skulle de ju inte svälta (gå ned i vikt)...
    Jag tror förstås inte att man med hjälp av en kort studie i energibalans kan lösa värlssvälten ;)

Reg.datum
    feb 2011

Jag tror jag var lite oklar, det var en del ironi i mitt inlägg. Jag ifrågasätter vilka individer som kan äta 1000 kcal om dagen, även om det bara är kolhydrater utan att gå ned i vikt alls. Det är nästan som att tanka en bil med bränsle som ska räcka 10 mil, och sedan köra 15. Därav min kommentar om världssvälten.

Du har helt rätt i att det finns en del moderna studier som visar att en diet låg på kolhydrater är effektivare än en diet låg på fett för viktnedgång, framförallt vid relativt korta tidsperioder (upp till ett år). Någon studie som visar motsatsen kan jag inte påminna mig att jag läst, iallafall inte på senare tid.

Det är oftast svårt som tusan att få tag i riktigt gamla forskningsartiklar, framförallt inom områden som inte är ens eget. Inom mitt eget område har jag nog någon från 1800 talet till och med!

Reg.datum
    aug 2009

Nu har jag gått ner 6 kg på 6 veckor. Det är ju normalt men känns ändå lite långsamt. Man behöver en kick då o då, så jag har beslutat att jag ska fettfasta en dag i veckan.
    Min man är borta c:a en kväll i veckan så här års (ingen jakt nu men årsmöten i alla jaktvårdskretsar o allt vad det heter) Istället för att reta mig på att behöva vara ensam utnyttjar jag situationen. Han får köpa sig en pizza eller kebabtallrik (som jag ändå inte gillar) så slipper jag laga mat den kvällen.
    Nu återstår bara att välja ut de fem rätter jag ska äta nu på torsdag; ägg o smör eller lax o majonnäs eller....

Reg.datum
    nov 2010
    Blogginlägg
    40

lycka till=))

Reg.datum
    aug 2009

Tack, kommer nog att behövas ;D

Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista

Behörigheter för att posta